Rida på banan innan startsignal?

Lorelie

Trådstartare
Får man om man tävlar inomhus rida in på dressyrbanan innan startsignal? Vet att man inte får det utomhus

Sv: Rida på banan innan startsignal?

Inte om det finns plats att rida runt dressyrstaketet men om det inte finns det så får du rida inne på banan.

Man ska alltså kunna ta sig runt hela banan? Så om det är 1 meter utrymme mellan staket och vägg får man inte?

Hur är det om långsidorna går utmed sidorna på ridhuset, men dressyrbanan kanske bara är på 2/3 av längden? Så man alltså har rätt mycket plats på ena kortsidan?

så länge man inte kan rida RUNT hela banan får man gå in på banan o rida innan startsignal... gäller både ute o inne.. så har ja fått de förklarat för mej..

Spelar ingen roll om det är utomhus eller inomhus, man ska ha möjlighet att ta sig runt banan, innanför staketet om man inte kommer runt utanför, men det ska arrangören tala om.

Stämmer bra!!
Men har du väl gått in på banan så får du inte gå ut igen och börja utifrån.

om det inte är fälttävlan :smirk: där förekommer alla avarter :angel:

på en tävling förra året fick vi uttryckligen order om att rida in och runt och sen ut och börja därutifrån

Men förra året var det så på nästan alla tävlingar, det var en ny grej de kommit på och tyckte var jättebra och beordrade därför alla domare att införa detta på alla tävlingar. Det var dock inte så bra som de trodde, tog för mycket tid etc. så de tog bort det inför 2005.

jaha, jag var bara med om det en gång, alla andra gånger var det rida runt banan som gällde

PrinceFair skrev:
om det inte är fälttävlan :smirk: där förekommer alla avarter :angel:

på en tävling förra året fick vi uttryckligen order om att rida in och runt och sen ut och börja därutifrån

Men då följdes inte TR...
men vi FT folk är ju inte så petiga, :banana:
allt löser ju sig ;)

På alla tävlingar jag varit på har det varit upp till arrangören/domaren att bestämma. Har gjort bägge och främst ute då. Är det inne är det ju oftast "rätt" mått och då finns inga staket förutom på kortsidorna.

Förra året fanns det en ny regel i TR som sade att om man fick rida inne på banan före startsignal så skulle man gå ut och börja programmet utifrån om det var möjligt så TR följdes visst.
Den regeln har i år ändrats så att nu ska man börja inifrån banan om man fått rida där före startsignal.

Var och tittade på ridhuset där tävlingen ska vara, det är ca 40*80 meter gissar jag, hur brukar de göra då? En bana på mitten? Eller två samtidigt? Får efterkommande ekipage vara inne samtidigt som den som är på banan?
undrar lite eftersom jag rider en hingst som kanske stör andra, eller blir störd om någon är inne samtdigt. (Om det inte blir kallare så han lugnar ner sig lite, för vart ännu)

Det är upp till arrangören, men jag har aldrig sett 2 banor samtidigt inomhus. Det bör nog vara lite avstånd mellanbanorna i så fall.
Troligen lägger de en bana i mitten, förskjuten mot ena kortsidan så att domaren får plats i ena änden av ridhuset medan den andra änden kan användas som 'collecting ring' och i så fall får nästa ekipage vara i collecting ring medan du rider.
Det enklaset är att fråga arrangören hur de tänker göra.

Ja, du får rida på banan inomhus det är för att hästen måste få vänja sig vid de ljuset som är i ett ridhus :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
915
Senast: Freazer
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: Amanda_F
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 016
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar