Rida på asfalt?

A

Anja586

vad har ni för åsikter om detta? det finns en JÄÄÄTTE lång och brant backe som tyvärr är asfalt som jag skulle vilja skritta uppför och nerför som uppvärmnign och för att stärka musklerna som inte ens finns på hästen. vad tycker ni om detta? det dumma är att jag kan tyvärr inte rida vid sidan av vägen för där är det diken, och sen jätte tät skog. jag vet att det sliter på benen, men om jag går bredvid da och inte rider? sliter det lika mycket då? fast då kanske hon inte får lika fina muskler?
om jag lindar benen da?
hmm... vad tycker ni om detta med att rida på asfalt?

Sv: Rida på asfalt?

Är det bara skritt det handlar om så är det inga problem för mig. Skrittar ofta på asfalt, då det är en nödvändighet för att ta sig någonstans.

Trava på asfalt kan jag göra ibland men det är mer undantag än vana.

klart att man kan skritta hästen på asfalt, det brukar jag alltid göra, det är ju ett måste om man ska ta sig någonstanns, så länge man tar det lungt och inte våldar så är det ju helt okej!

Jag tror att om du skrittar och travar lite på asfalt så vänjer benen sig efter det. Se på de ridande polisernas hästar, har de något annat än asfalt?!
Jag har 1 km innan jag kommer till en grusväg och skogen så jag både skrittat och travar på asfalten. Beroende hur hårt jag har jobbat i skogen eller efter grusvägen så kan jag hoppa av hästen de sista 3-500 metrarna på asfalten på hemvägen.

Skritta på du!;)

Jag måste skritta nära nog 2 km varje gång jag rider, på asfalt för att komma från och till ridvägar.

Om du skrittar är det helt ok tycker jag. Men om hästen är otränad skule jag nog linda benen på den i början så det blir lite stöd.

har oxå en jättebrant o lång asfaltsbacke som ja måste upp o nerför för o komma till ridvägarna.
är inga problem att gå upp o ner där..hästen har snarare blivit mycke starkare.

Du kan ta det i etapper, ökar stegvis, så att du stärker senorna. Travar man kortkort på asfalt/hårt underlag, med bra/ordentligt lindat stärks senorna, o starka senor är ju viktigt!

Om vi ska kunna komma någonstans så måste vi rida på asfalt och har inte märkt att hästarna har tagit någon skada av det. Jag tror inte det är farligt att skritta på asfalt. Du kan ju alltid linda benen i början så hästen får lite stöd!

allroundhästarna skrev:
Jag tror att om du skrittar och travar lite på asfalt så vänjer benen sig efter det. Se på de ridande polisernas hästar, har de något annat än asfalt?!
QUOTE]

har inte dom hästarna typ specialskor med nån slags gummi i så att de inte sliter , asså jag menar inte att jag inte tycker att man ska rida på asfalt, bara undra om dom itne har de??

Ingen fara, skritt är nyttigt och stärker hästens senor. Man kan även trava eller galoppera lugnt i mitten av ridpasset om man har lindade ben!

PG står för Plåt o Gummi, sedan får du lista ut resten själv :angel:

Asfalt är ett "mjukt" underlag...
När det är +20 eller mer ute är asfalten ofta så pass mjuk att du utan vidare kan både trava och galoppera på den...
Har det varit en värmebölja en längre tid är oftast sand och grusvägar hårda som cement och lämpar sej absolut inte för att man ska rida "snabbt" på dom...

Tänk dock på att asfalten blir hal när den är våt och/eller kall....

I distansridningen så rider vi en hel del på asfalt och hårt underlag, det går bra så länge hästarna är tränade för det.
Guldskorna är suveräna vad gäller grepp.
Jag tror det kan slita mer att gå runt runt på en mjuk ridbana än en kontrollerad galopp på asfalt...

jag har alltid fått höra.. "hellre hårt och jämnt underlag än mjukt och ojämnt"..

Jeg (og mange andre) må skritte på asfalt for å komme til skogen / ridebane, så det er nok ikke noe problem.
Om bakken er så bratt, ville jeg heller vært bekymret for at hesten skulle skli! Pass på at skoene ikke er så slitte at det blir glatt...

Du kan visst rida på asfalt. Du bör dock hålla dig i skritt. Många grusvägar är lika hårda som asfalt vissa perioder.

Själv rider jag på alla underlag när jag rider långturer. Självklart håller man sig på bra underlag så mkt man kan, men det händer att man rider längs gångvägar mm.

när du skrittar/travar din häst på asfalt stärker du benen, men man ska inte missbruka det , för då kan det ge bakslag med tillexempel benskador och hälta.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 036
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Träning Det har diskuterats klättring enkel och dess vara eller inte vara i träning av unga /otränade hästar. Tänker att vad man definierar som...
2
Svar
24
· Visningar
3 748
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar