Rida nyvaccinerad häst???

B

beachbunny

Hur gör ni när hästen är nyvaccinerad?
Jag brukar låta hästen stå den dagen men rida som vanligt sen.
Min tränare har sina stående en vecka efter.
Hur ligger det egentligen till? Vad är rätt o vad är fel??? :confused:

Sv: Rida nyvaccinerad häst???

Inte rida hästen svettig på tre-fyra dagar har jag hört. Efter en vecka, ridning som vanligt.

Har för mej det är lite olika beroende på vad man vaccinerar mot? Men att inte rida dem svettiga på 3-4 dagar tror jag är det vanligaste... men vet brukar väl säga vad som gäller när h*n vaccinerar.. ?

Hur gör ni när hästen är nyvaccinerad?
Jag brukar låta hästen stå den dagen men rida som vanligt sen.
Min tränare har sina stående en vecka efter.
Hur ligger det egentligen till? Vad är rätt o vad är fel??? :confused:

De veterinärer som vaccinerat våra hästar har sagt att man kan rida dem efter vaccination men att dem inte ska bli svettiga.
Jag brukar alltid ta det lugnt några dagar efteråt för säkerhetens skull =)

Lugnt arbete en vecka framåt är väl den riktlinjen som jag hört. Tror mest att svettingarna hör till riktlinjen om lugnt arbete, rider man inte så hårt så svettas dom inte så mkt (men inte säker). Men det kan man ta lite som det är, en häst svettas mer i 20+ än den gör i 10-.

Jag låter dom vila en eller två dagar (mest av bekvämlighetsskäl) och sen motionerar jag dom lätt resten av veckan. Kanske någon mer vilodag inlagd.

Det allra viktigaste är som vanligt att rida med sunt förnuft.

Jag har frågat honom och han säger att man inte ska rida dom svettiga.
Men alla säger olika runt omkring mig så det är svårt att veta...
Hästarna på ridskolan går ju som vanligt samma dag...

*KL*
Lite OT kanske men varför får de inte bli svettiga?

svettningen är ju bara en generell måttstock på att man inte anstränger hjärtat för mycket. det är hjärtmuskeln som inte ska jobba för mycket då vaccinet fortfarande ligger i kroppen.

Samma dag som mina häsar vaccineras får de vila sen skrittar jag dem i två dagar. Vet brukar säga 2-3 dgr efter att dom inte skall ridas svettiga.

Men det är ju mest att man kör sunt förnuft.

Mina får vila i 3-4 dar sen sätter jag igång ganska lugnt.

Varit med om att hästar blivit dåliga och fått feber efter vaccinationen så jag vill inte utmana ödet:)

Jag har alltid lärt mig att 2-3dagar efter vaccinationen får hästarna inte ridas så det blir andfådda eftersom det innebär att hjärtat slår snabbare (inte mycket men lite).

Det man är rädd för vid influensavaccinering är ju att hästen ska få en liten reaktion (en del hästar blir alltid sjuka med feber efter vaccinering, en del så mycket att de fått dispens och får tävla trots att de är ovaccinerade), som man inte märker av. Att då anstränga den KAN leda till hjärtmuskelinflammation bla. Många travare fick det här problemet förra gången man införde vaccineringstvång inom travet. Vaccinen är dock bättre nuförtiden och ger inte lika mycket biverkningar.

Det normala är väl att göra som ovanstående, vila ngn dag och ta det lugnt 3-4 dagar och rida normalt efter en vecka. Man får ju tex inte tävla förrän efter 7 dagar. Ju yngre häst, eller om den vaccineras för första gången, desto längre vila.

På ridskolorna är det nog så att de flesta ändå tar det väldigt lugnt på lektionerna. Man brukar försöka vaccinera en fredag, hästarna vilar lör - sön och sedan lägger man mest skrittarbete (utmärkt för att träna halter, ryggningar, fram-och bakdelsvändningar). Det är inte säkert att eleverna vet om ens att de är vaccinerade. Andra ridskolor passar på att vaccinera när man har "teoriveckor", när hästarna ändå ska vila.

Vid stelkrampsvaccinering finns inte den här problematiken alls, men många väljer att vila ändå, liksom vid avmaskningar. Grundtesen måste vara att hellre vila lite för mycket än för lite!

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama