Rida när det är mörkt

X

Xenox

Är det bara jag som struntar att det är kolsvart ute när jag ska rida?
Min mamma fattar inte att jag kan sitta inne när det är ljust och sen gå ut och rida i en kolsvart paddock (vi har ingen lampa)det enda ljuset vi har är från ett par fönster 30 m bort, iof har jag en pannlampa jag kan använda sen julafton(rena lyxen ju :D ).
Men varken jag eller hästarna bryr oss om att vi inte ser så mkt, den enda nackdelen är ju att man inte kan rida över bommar/ små hinder eftersom man inte ser dem, men att rida dressyr är ju inga problem.
Fast om jag ska rida ut så vill jag göra det när det är ljust ute, annars stannar vi hemma
.
Hur gör ni skyndar ni er ut och rider bara för att hinna med det medans det är ljust/skymning eller gör ni som jag och skiter ifall det är ljust eller mörkt ute?

Sv: Rida när det är mörkt

Om jag får välja så föredrar jag absolut att rida i dagsljus och efterssom jag jobbar kvällar så är det ju oftast på dagen jag rider.
Rider jag på kvällen när det är mörkt så är det inga bekymmer, på med reflexerna bara.
Kajkar inte runt i någon svart paddock eftersom jag i vinter i har tillgång till ridhus :banana: :love:
8-9 min skrittväg dit, alldeles underbart!
Paddocken som finns i närheten har lyse men det går inte att rida där nu, ser ut som en väldigt knölig skridskobana :mad:

Jag har inte så mkt val i veckorna.. Det är bara o dra på reflexer o pannlampa o ge sig ut.. Paddocken är frusen så där går det inte heller att rida.. men på helgerna passar jag alltid på att rida medan det är ljust... Underbart!! :bow: :bow: :bow:

Jag undviker att ge mig in i mörkaste skogen när det är mörkt mest för att jag har så dåligt lokalsinne! :D Nu i vinter har jag nästan uteslutande ridit när det är mörkt eftersom det blir mörkt så tidigt

hehe..nej för min del så blir det nog att jag åker upp på kvällen när det blivit mörkt och rider än på dagen :D ..
Man har så mycket annat man måste hinna och göra på dagtid så det blir som det blir..
Vi har ju lampor i vår paddock så det är inga problem :)
Jag tycker det känns lite skönare i mörker iochmed att det finns inte lika mycket för henne att kolla på och då blir det mer koncentration..

Om jag vet hur underlaget är och att det inte finns några trädgrenar mm som man kan skada sig på så kan jag rida när det är mörkd. Dvs i paddocken eller på ett fält jag känner till men inte i skogen.

Red på ett snötäckt fält som jag inte kände till förra året. red rakt över ett vitt snöre som satt uppspänt, i galopp. Pga mörker och att snön och snöret hade samma färg såg verken jag eller hästen det. Vi höll på att gå omkull men hästen hittade balansen och vi klarade det. Är lite mer försiktig efter det.

Vi har inte lyxen att ha ridhus på ridavstånd,så jag har fått lära mig den hårda vägen och rider i mörkret. Jag slänger på så många reflexer jag hittar occh får plats med... :o ...sen är jag så klart inte ute alls lika länge som en tur på dagen,fast nu har jag börjat lära mig vägarna runt stallet,så det kanske ändras! :bump:

Jag rider ut som vanligt. Eller nu ljög jag :o
Oftast skrittar och travar jag bara, hittar jag någon fin belyst grusväg kanske jag galopperar. Rädd för gropar i mörkret annars.
Är det ljust töltar och galopperar jag mer :)

Jag rider inte gärna när det är mörkt. Därute finns inte en lampa, och hästen litar på att jag visar var han ska gå, så i så fall blir det bara nån mindre skrittrunda.

Det är lite olika.. eftersom jag jobbar skift så varierar det mellan ljus å mörker.. fast pålle är lite lättare att rida när det är ljust.. han blir så nojig om det är mörkt.. kan ju iofs bero mycket på mig, för jag hatar att i skogen när det är mörkt för man vet aldrig vad man kan stöta på.. :)

Men är det mörkt så är det mörkt å pålle behöver sin motion i vilket fall som helst... så det är bara på med reflerxerna å sticka ut..

Jag har inte ridit när det är mörkt alls i år.

Men jag har inte ridit ut överhuvudtaget på flera år, är ny på hästen och hittar inte så bra i omgivningarna. Så det har känts säkrast att rida när det är ljust!! ;) :D

Och det finns ingen ridbana alls. Varken med ljus eller utan.

Får man välja så tar ja ju och rider när det är ljust dels för man ser så mkt bättre då :idea:
Sen för att det är varmare då=)

Men ibland så får man inte bestämma för den dumma skolan måste göras och då blir det te å rida ut i det mörka.Går dock lika bra man får hålla sig på vägarna och åkrarna=)

Jag försöker undvika mörker så mycket som möjligt. Det blir så mycket roligare i dagsljus och man ser var man går.. ;)

hej om jag hade häst skulle jag rida ute idagsljus på ridbana
eller ute i skogen på traktor vägar eller på upplyst ridbana
inte i mörker det är för otrevligt.och osäkert.
eller med reflexer och lampor ben lampor och pann lampa.över allt. :banana: :bump:

Personligen tycker jag att det är trevligare att rida när det är ljust. Men det är bara för min egen skull. För min häst spelar det ingen roll. Ställde upp henne i ett nytt stall i höstas där det inte finns några upplysta vägar alls. Jag blev nästan chockad av det kompakta mörkret, men när jag märkte att min häst inte brydde sig blev jag också lugn.

Nu har vi skaffat oss rejäla reflexer, och bilister släcker helljuset mer än 50 m innan oss, så vi måste nästan vara självlysande :D

Hej.
Nej, rider inte när det är mörkt.
Tar 1 minut att skritta till ett superfint ridhus.
70x40 :)

Mvh SKurt :devil:

Jag rider bara i dagsljus..förutom när de e lektionsdags, då går jag bort till ridhuset. Vi har annars en fin ridbana med belysning hemma, men de tar emot ändå att gå ut i mörkret tycker jag......

Nä, menar du? :P Dessvärre tycker jag inte att jag har pengar nog att lägga ut en tusenlapp på en lampa.

Ja ni, här rids det varken i paddock eller ridhus :p Mörkt är det varje dag så ska hästarna få någon motion så blir det pannlampa och reflexer :D
Helgerna är de enda dagar som det rids i dagsljus. Skogen...jodå där är vi också fast solen inte lyser :)

Liknande trådar

Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Dopy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar