Rida med vildsvin

Kjerulfia

Trådstartare
Nu så har det hänt. Grisarna har hittat hit. Det var iofs bara en tidsfråga.
De rör sig precis i de område vi rider i, och även där jag bor (så hoppas de inte hittar fågelrestaurangen eller eken på tomten).

Så ni som rider i mörker i marker där grisarna rör sig. Har ni några tips? Hur beter de sig när man kommer ridande? osv
Jag ska tillägga att bönderna vet om att de är här och kommer försöka skjuta av dem.

Usch fy, jag är livrädd för vildsvin. Men - de är väldigt skygga! Rider du i mörkret kan du göra väsen av dig, t ex nynna eller kanske ha lite musik på i telefonen, så brukar jag göra. Jag har hittills aldrig stött på vildsvin vid mörkerridning, även mitt i skogen plus vildsvinstätt område.

Instämmer med @hier , för oväsen (lätt för mig, det är bara att jag sjunger som du vet :angel:). När jag är ute i fält för jag ett sabla oväsen och såg inga björnar när jag jobbade i Jämtland senast och då klev jag ändå över tre färska björnskitar. Jag lärde mig den gången jag gick tyst i motvind uppför en backe i Falun, det är enda gången jag sett björn live :meh:

Enligt särbon (jägare) är vildsvin enormt skygga. Knasbollen (min särbo alltså) klev ur en bil när han var i Sthlm på befälsutbildning för någon hade kört på ett vildsvin. Han gick för att kolla om det var dött och hela flocken stod runtomkring. De drog direkt när han kom i närheten och vildsvinet var dött.

Jag hoppas bara att de inte blir några muterade stadsgrisar på sikt. O_o

Samhället ligger ju väldigt nära, villakvarter max 100 m från de närmsta spåren, så jag hoppas nöffarna inser att det inte är något bra område att bo i.
Egentligen är det nog värre för alla hundägare som traskar omkring i samma område.

Tyvärr kommer de nog att börja gå in bland husen. I Leksand har de haft enorma problem med grisar som plöjt upp trädgårdar (det ryktas om att det var någon idiot som planterade in dem i Leksand och det kan nog stämma för här i Dalarna har de spridit sig rätt tydligt från det hållet).

Har grisar här, massor av dom.

Första tiden var hästarna hysteriskt rädda för lukten av dom men dom har vant sig.
Ser dom gör jag oftare än jag inte ser dom om jag rider i mörker dock har jag aldrig sätt dom dag tid, rädda nej inte här då man kan rida förbi 20m från dom utan en reaktion.

Häromnatten var jag 50 meter från grisarna och lyste med ficklampa, ingen reaktionen inte fören jag hoppar och klappade händer gick dom sakta från åken.

Jag rider i mycket gristätt område. Som mest har jag räknat uppåt 40 grisar som jag sett samtidigt. Håller inte alls med om att de är skygga. Har hänt mig flera gånger att jag skrittat på i mina egna tankar för att upptäcka att det står ett gäng ca 15 meter ifrån mig vid sidan av vägen och glor. De kan också komma en hel flock på rad farandes över vägen typ 20 meter framför hästarna. Har hänt att jag åkt av när jag kommit i galopp. Men ofta håller de till i samma områden och har samma stigar där de korsar vägen, så man får planera galoppsträckorna;)

Jag brukar inte skrika utan rider bara lugnt förbi när jag ser dem oavsett om de är nära eller långt bort. Annars brukar de flytta sig lite sävligt om man skriker lite. De har aldrig varit aggressiva. Men jag är försiktig i mörkret och undviker platser där jag vet att de brukar hålla till. Rider oftast inte särskilt långt när det är mörkt. Hästen var rädd i början men vande sig ganska snabbt och brydde sig inte om dem alls sen om de inte överraskade.

Jag tror älgar är betydligt farligare än grisar.

Äh, vildsvin är inte farliga. Speciellt inte för ryttare, inte farligare än en helt vanlig ko.

Så rid på som vanligt du.

/skåningen som sett massor av gris och fortfarande inte är ett dugg rädd.

Tyvärr kommer de nog att börja gå in bland husen. I Leksand har de haft enorma problem med grisar som plöjt upp trädgårdar (det ryktas om att det var någon idiot som planterade in dem i Leksand och det kan nog stämma för här i Dalarna har de spridit sig rätt tydligt från det hållet).

Finns ju ett ställe uppe i skogen utanför här i Leksand (Älgberget) dom är tama nästan! O_o Råkade på dom förra sommaren,och dom verkade inte ett dugg rädda! :eek:

1000746_10200747158775549_336994566_n.jpg

998561_10200747160095582_108508900_n.jpg

968849_10200747158695547_1135182746_n.jpg

1069383_10200747156855501_106985236_n.jpg

Finns ju ett ställe uppe i skogen utanför här i Leksand (Älgberget) dom är tama nästan! O_o Råkade på dom förra sommaren,och dom verkade inte ett dugg rädda! :eek:

Ha ha ha. På den andra bilden så ser det ut som om det är en hel förskoleklass ute på promenad :D

Jisses vad många kultingar.

En är utanför bild också,det var hela 12 stycken,så det är ju inte så konstigt att dom breder ut sig snabbt! :cautious:;)

Vi har också mycket vildsvin, dock inte några träd att tala om så det är ju inte så att de kan gömma sig :p Jag skulle nog inte rida i mörker men dagtid så låter jag bara hästen titta ordentligt, inte värre än alla rådjur. Ska nog väldigt mycket till för att de ska anfalla då ska de nog känna sig rejält trängda. Att komma mellan en mamma och hennes avkomma ska man försöka undvika med alla djurslag, tror dock inte det är så lätt hänt.

För att vara riktiga sabotörer så är dom då banne mig söta:love:

Förövrigt har jag inte så mycket att säga om vildsvin, mer än att rubriken "rida med vildsvin" lät som titeln på ett försök till en romantisk hästbok eller nått. Rida med vinden, rida mot solnedgången, rida för livet, why not prova på rida med vildsvin också:D

Rädd för dom är jag inte, men jag intresserad av andras erfarenheter, och hur hästarna brukar reagera.

Den enda nära erfarenheten jag har är från förra sommaren då Gittan var med på semester ner till lantstället i Småland, och där mitt i bullerbyn (som består av tre äldre gårdar) finns det mycket gris. Bönderna/jägarna från runt omkring har två åtlar med 3 km avstånd och byn ligger mitt emellan. :banghead:
I hagen var det inget märkvärdigt, hon och polaren stod mest och hängde, men det var en del jobb innan det gick att släppa ut eftersom hagen stått tom under vintern och grisarna hade dragit ned hela undertråden på väldigt många ställen. Rådjur är ju lite smidigare när de hoppar genom staket.
Det hände någon gång när vi var ute och red att Gittan fick soppatorsk, för mig utan anledning, och då funderade jag på om det var gris i närheten eftersom det är så hon brukar reagera när det är något "konstigt" djur i närheten som hon inte kan definiera vad det är (läs alltifrån hästar på långt håll till annat odefinierat).
Däremot så sa hästfolket i grannbyn att grisarna och hästarna brukade dela hage :wtf: :laugh:

Detta var ju på sommaren, så någon mörkererfarenhet har jag inte.

Och så är det med de allra flesta djurslag, så det är nån slags råttan i pizzan grej som blivit jättestor när det gäller vildsvin.
De är inga målsökande missiler.

Jag håller med, mycket gris häromkring, många åtel-platser, jag har typ sett en halv rumpa en gång i skogen. De vill inte stanna och prata med oss eller hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama