Rida med vildsvin

Jag är typ megarädd för vildsvin :o Jäkla bestar. Här är de rätt tama, speciellt om de hittat mat, då flyttar de inte direkt på sig. Kul när de käkar av gamla betupplag utmed vägen och man har 1 mil omväg... Men det är bara att rida o ha lite koll på dem, hittills har det gått bra. Jag o hästen förfasas tillsammans :p

Men trilla för guds skull inte av, då hade jag nog dött av skräck, haha (jag springer inte så fort)!

Hemma i Halland hade vi massor med platser där de matades och skjöts som vi passerade. Mysigaste tömkörningsrundan gick rakt igenom en sådan. Där sprang jag alltid bredvid sidan av hästen rätt fort, typ hängde i gjorden i ökad trav... Men där var de inte alls lika tama utan man såg dem sällan. Såg mer älg och såklart rådjur.

Redan på 80-talet hade vi vildsvin i Hälsingland men nu först har man "erkänt" att de kommit så långt upp som till Sundsvall. Skogarna är så stora att grisarna har mer att "försvinna" i. När jag bodde i Småland hade vi extremt mycket gris omkring oss. Problemet är att dom ibland ligger och trycker, i tron att ingen ser dom, så rätt var det är flyger dom upp när man kommit in mitt i flocken. Det kan få vem som helst att tuppa av...ja, både häst och ryttare. I det stora hela är dom rätt skygga, sällsynt att dom går på människor och hästar, bara skräms då ;)

Nu bor jag norr om Uppsala (mellan Uppsala och Sala) sedan ett par år och här har jag inte stött på vildsvin. Däremot norr om Stockholm, där jag bodde innan, fanns det en hel del. Jag stötte aldrig på dem öga mot öga till häst (däremot har kompisar och bekanta stött på dem längs bilvägarna i området), men däremot deras tydliga spår (i form av sönderbökade områden) runt om i skogarna. Min förra häst brydde sig inte om vilt öht, men kompisens kallblodstravare reagerade på lukten om de varit där nyligen och kunde blåsa lite etc. Vi red iaf året runt, när vi kände för't - mörker eller inte.
Med nuvarande häst får de gärna hålla sig på lite avstånd - han är lite mer av en fegis än den förra ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama