Rida med vildsvin

Här finns massor med grisar.Jag har aldrig sett någon när jag ridit, men jag har hört dem i närheten.
Mina hästar är vana vid att grisarna går i, eller alldeles utanför, deras hagar. Så om man bara slipper överraskningsmoment när man möter dem, så tror jag inte att det kommer hända så mycket.

Rädd för dom är jag inte, men jag intresserad av andras erfarenheter, och hur hästarna brukar reagera.

Den enda nära erfarenheten jag har är från förra sommaren då Gittan var med på semester ner till lantstället i Småland, och där mitt i bullerbyn (som består av tre äldre gårdar) finns det mycket gris. Bönderna/jägarna från runt omkring har två åtlar med 3 km avstånd och byn ligger mitt emellan. :banghead:
I hagen var det inget märkvärdigt, hon och polaren stod mest och hängde, men det var en del jobb innan det gick att släppa ut eftersom hagen stått tom under vintern och grisarna hade dragit ned hela undertråden på väldigt många ställen. Rådjur är ju lite smidigare när de hoppar genom staket.
Det hände någon gång när vi var ute och red att Gittan fick soppatorsk, för mig utan anledning, och då funderade jag på om det var gris i närheten eftersom det är så hon brukar reagera när det är något "konstigt" djur i närheten som hon inte kan definiera vad det är (läs alltifrån hästar på långt håll till annat odefinierat).
Däremot så sa hästfolket i grannbyn att grisarna och hästarna brukade dela hage :wtf: :laugh:

Detta var ju på sommaren, så någon mörkererfarenhet har jag inte.
Hur dom reagerar första gångerna är olika, allt från vägra gå till fullt ös utan fungerande brons men har dom vant sig vid lukten brukar det inte hända så mycket när dom väl ser en första gången.

På tal om att de är skygga och inte aggressiva, som har framkommit här: Min dotters man var ute och rastade hunden, en pytteliten jack-russel. Det var mörkt, han såg ett par stora skuggor på ett fält en bit bort. I nästa sekund attackerade skuggorna, svepte förbi honom så att de stötte emot hans ben, försökte nagla fast hunden som lyckades kasta sig ner i ett dike, och medan hon låg i diket och högg efter dem sprang dotterns man hem (några hundra meter), satte sig i bilen och körde i rasande fart och vilt tutande mot platsen. Då drog de iväg. Hunden var illa skadad, men överlevde efter att ha blivit hopsydd med dränage och en rejäl penicillinkur.
Man känner ju lite respekt för dem efter den händelsen, jag har alltid hundarna med mig i skogen och är definitivt inte lika trygg längre som jag var innan vildsvinen invaderade ....

@Cornelia: Rent generellt är jag glad att jag inte har hund med mig i skogen när jag jobbar eftersom det ökar risken för en attack, oavsett djurslag. Jag känner mig mycket tryggare när jag är själv.

På tal om att de är skygga och inte aggressiva, som har framkommit här: Min dotters man var ute och rastade hunden, en pytteliten jack-russel. Det var mörkt, han såg ett par stora skuggor på ett fält en bit bort. I nästa sekund attackerade skuggorna, svepte förbi honom så att de stötte emot hans ben, försökte nagla fast hunden som lyckades kasta sig ner i ett dike, och medan hon låg i diket och högg efter dem sprang dotterns man hem (några hundra meter), satte sig i bilen och körde i rasande fart och vilt tutande mot platsen. Då drog de iväg. Hunden var illa skadad, men överlevde efter att ha blivit hopsydd med dränage och en rejäl penicillinkur.
Man känner ju lite respekt för dem efter den händelsen, jag har alltid hundarna med mig i skogen och är definitivt inte lika trygg längre som jag var innan vildsvinen invaderade ....
Grisar som lever runt människor är vana.
Har sett hemska skador på hundar o de förökar sig ngt ohyggligt. 2-3 kullar/ år.
Här matas de av människan- dess bästa vän o ngn enstaka skjuts.
Det enda som kan reducera dem är stränga vintrar med mkt snö.

Inget ovanligt att grisar attackerar hundar, men har ännu inte hört att någon till häst blivit attackerade.

Finns ju ett ställe uppe i skogen utanför här i Leksand (Älgberget) dom är tama nästan! O_o Råkade på dom förra sommaren,och dom verkade inte ett dugg rädda! :eek:

1000746_10200747158775549_336994566_n.jpg

998561_10200747160095582_108508900_n.jpg

968849_10200747158695547_1135182746_n.jpg

1069383_10200747156855501_106985236_n.jpg

Håller med en annan talare, för att vara sabotörer är de himla söta! :love::love::love:

Inget ovanligt att grisar attackerar hundar, men har ännu inte hört att någon till häst blivit attackerade.
För att hålla oss till fakta ska det understrykas att det faktiskt mestadels handlar om jakthundar under jakt som blir skadade och dödade av vildsvin.

Jag har jagat mycket med mina hundar i vildsvinstäta marker, vi hade mycket lite skador på hundarna pga vildsvin. Typ en skada på 5 år. Allt beror på hur man jagar och vilken typ av hund som används.
Däremot hade jag en hund som blev spetsad av en skadeskjuten dovhjort. Men hjortar hör man inte mycket skrämselpropaganda om.

Och, skulle vi jämfört siffror, kan jag sätta en liten slant på att hästar orsakar betydligt fler dödsfall och personskador. Så att ens diskutera risker med vildsvin känns skevt.

@Cornelia: Rent generellt är jag glad att jag inte har hund med mig i skogen när jag jobbar eftersom det ökar risken för en attack, oavsett djurslag. Jag känner mig mycket tryggare när jag är själv.

Ja, jag menade inte att jag har hundarna med mig för att vara trygg utan för att de helt enkelt alltid följer med mig överallt-men jag vet att både älgar och vildsvin kan attackera hundar, och den vetskapen gör mig mindre trygg numera. Älgar har jag vuxit upp med, vildsvin är något nytt som man måste lära sig att förhålla sig till.

Jag är inte rädd f vildsvin när jag rider. Vi hör och ser dem ibland. Hästarna kan bli lite på tårna, men inte mer än så. Jag är i så fall räddare f lösa hundar! Har blivit jagad av en flock hundar en gång - då sprang hästarna som attan och det var bara tur att ingen blev skadad. Jag är även betydligt räddare f bilister - de flesta är bra men en och annan är ett riktigt svin!

För att hålla oss till fakta ska det understrykas att det faktiskt mestadels handlar om jakthundar under jakt som blir skadade och dödade av vildsvin.

Jag har jagat mycket med mina hundar i vildsvinstäta marker, vi hade mycket lite skador på hundarna pga vildsvin. Typ en skada på 5 år. Allt beror på hur man jagar och vilken typ av hund som används.
Däremot hade jag en hund som blev spetsad av en skadeskjuten dovhjort. Men hjortar hör man inte mycket skrämselpropaganda om.

Här ser inte grisarna skillnad på om det är jakthundar eller inte, men inget ont som inte har något gått med sig då vi inte har lika många lösa hundar i skogen länge.

Här har grisarna blivit retade lite för ofta (läs dagligen) av hundar så dom har lärt sig att anfall är bästa försvar.

Däremot så sa hästfolket i grannbyn att grisarna och hästarna brukade dela hage :wtf: :laugh:

I ett tidigare stall, när vi fortfarande bodde i Småland, så delade min häst och hans hagkompisar hage med vildsvinen om somrarna. :D Hästarna brydde sig inte nämnvärt...

i ett ännu tidigare stall så var det en hund som tog en "halvvuxen" vildsvinsunge (!). Där fanns det extremt mycket vildsvin så man sköt av 20-tal åt gången förstod jag det som samt försökte "fösa hem" dem dit de kom ifrån (var tydligen en uppfödare av vildsvin som kände för att släppa ut dem en dag sas det, vet ej om det stämmer).

Uppe i "Norrland" där jag bor nu (är inte Gävle Norrland?! :D ) så har jag ännu inte sett något vildsvin. Vet inte om de finns?!

I ett tidigare stall, när vi fortfarande bodde i Småland, så delade min häst och hans hagkompisar hage med vildsvinen om somrarna. :D Hästarna brydde sig inte nämnvärt...

i ett ännu tidigare stall så var det en hund som tog en "halvvuxen" vildsvinsunge (!). Där fanns det extremt mycket vildsvin så man sköt av 20-tal åt gången förstod jag det som samt försökte "fösa hem" dem dit de kom ifrån (var tydligen en uppfödare av vildsvin som kände för att släppa ut dem en dag sas det, vet ej om det stämmer).

Uppe i "Norrland" där jag bor nu (är inte Gävle Norrland?! :D ) så har jag ännu inte sett något vildsvin. Vet inte om de finns?!
Allt norr om Göteborg är Norrland :D:D:D

Allt norr om Göteborg är Norrland :D:D:D

Nu ska vi inte överdriva, jag vet ett gäng norrlänningar som inte skulle bli glad på dig när du säger så ;) Kan tillägga att de också är tveksamma till att Gästrikland verkligen är en del av Norrland :D Grisar har inte heller mig veterligen.

/Karlsson med särbo i Dorotea

Nu ska vi inte överdriva, jag vet ett gäng norrlänningar som inte skulle bli glad på dig när du säger så ;) Kan tillägga att de också är tveksamma till att Gästrikland verkligen är en del av Norrland :D Grisar har inte heller mig veterligen.

/Karlsson med särbo i Dorotea
Så vitt jag vet så promenerar det isbjörnar på gatorna i Udevalla (stad 10 mil norr om Göteborg) :D:D

Så vitt jag vet så promenerar det isbjörnar på gatorna i Udevalla (stad 10 mil norr om Göteborg) :D:D

Tsk tsk, kom igen när du åkt ut i skogen mitt i natten i -40 :)

På förekommen anledning (notera det fetstilta!) och totalt OT (förlåt @Kjerulfia !):

Norrlänningar och temperaturer:

+15°C Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar, för varmare än så här blir det inte i Norrland.

+10°C Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

+5°C Malmöbornas bilar vägrar att starta. Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C Vatten fryser till is. Vattnet i Torneälven blir lite tjockare.

-5°C Folk i Skåne håller på att förfrysa. Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C Gävleborna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C Stockholmarna flyr till Mallorca. Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C Folk i Malmö dör av kyla. Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C Stockholm krackelerar sönder i kylan. Norrlänningen köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder.

-60°C Torneälven fryser. Norrlänningen hyr video och stannar inne.

-70°C Den falska norrlänningen flyttar söderut. Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus. F21 drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C ALL atombaserad rörelse stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra "Helvete, vad kallt det känns ute i dag".

-300°C Helvetet fryser till is. Norrlänningarna är ensamma kvar på jorden.

:D ;)

Tsk tsk, kom igen när du åkt ut i skogen mitt i natten i -40 :)

På förekommen anledning (notera det fetstilta!) och totalt OT (förlåt @Kjerulfia !):

Norrlänningar och temperaturer:

+15°C Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar, för varmare än så här blir det inte i Norrland.

+10°C Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

+5°C Malmöbornas bilar vägrar att starta. Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C Vatten fryser till is. Vattnet i Torneälven blir lite tjockare.

-5°C Folk i Skåne håller på att förfrysa. Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C Gävleborna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C Stockholmarna flyr till Mallorca. Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C Folk i Malmö dör av kyla. Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C Stockholm krackelerar sönder i kylan. Norrlänningen köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder.

-60°C Torneälven fryser. Norrlänningen hyr video och stannar inne.

-70°C Den falska norrlänningen flyttar söderut. Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus. F21 drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C ALL atombaserad rörelse stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra "Helvete, vad kallt det känns ute i dag".

-300°C Helvetet fryser till is. Norrlänningarna är ensamma kvar på jorden.

:D ;)
Du är medveten om att det där bekräftar varenda eventuella fördom jag har om norrlänningar?
:D:D:D

Har sex mil till Gävle och vi har vildsvin.

Har stått i samma stall i 10 år nu och har under åren träffat en hel del vildsvin, både enstaka och vid ett tillfälle red jag in i en hel flock, dom brukar fly hals över huvud om dom blir överraskade, andra ggr har dom bara tittat för att sedan lunka iväg åt eget håll, aldrig har jag träffat på någon gris som gått till attack eller betett sig hotfullt. Själv brukar jag prata med dom och säga att " Åhh så fina ni är grisarna" hahaha

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama