Rida med sadel

vildros

Trådstartare
Jag "kan" knappt rida med sadel, jag får så dålig balans att jag knappt kan rida lätt. Tror det beror på att jag ridit så mycket barbacka och utan tränare. Kände skillnaden när jag hoppade upp barbacka (har inte ridit barbacka senaste året, var en aning trött på det:grin:). Det var ett benigt fullblod, men satt med en gång bekvämt och stadigt.
Så hur lär jag mig att rida i sadel igen?!:rofl:
Tänkte trava mycket i lätt 2-och 3 punktssits för att få ordning på skänkelläget. Vad mer kan man göra?
Har nog svårt att hitta lämplig häst att bli longerad på..

Sv: Rida med sadel

En viktig sak att tänka på är att sadeln passar dig. Vissa sadlar placerar ryttaren helt fel och då är det stört omöjligt att få till en bra sits!

Sedan kan jag tipsa om att ta hjälp av en ridinstruktör som lär ut centrerad ridning, jag själv har fått hjälp med problem i min sits genom detta, genom att tänka på ett annat sätt när man rider!

Ta det med din tränare- Sitter man barbacka är det ofta lätt att hamna i stolsits. Dessutom är det en träningssak, precis som att om man bara rider i sadel är det svårt att rida barbacka.

rider man barbacka på rätt sätt så är de i princip likadant som när man rider med sadel..alltså man sitter likadant i lodrät sits.

de som ja tycker är svårt efter att ha ridit barbacka länge är att lyckats ha kvar fötterna i stigbyglarna utan att tappa dom eller spänna mej.

så kolla över hur du sitter barbacka och sen sitt exakt likadant med sadeln så borde de inte vara några problem sålänge de inte är något knasigt med sadeln så den sätter dej fel för då är de svårt.

Har lite samma problem, inte så allvarligt dock. Men kolla (med tränare eller duktig kompis är lättast) att du har rätt vinkling på överlivet, dva. att du är lagom mycket framåtlutad. Barbacka sitter man ju rätt så rakt, iaf jag känner de så. Och när jag red lätt innan reste jag mig alldeles för rak och hade jättedålig balans så jag nästan damp ner i sadeln ibland. Min ridlärare sa till mig att luta mig mer fram, tyckte de kändes som jag hängde fram över hästen i början, har nästan vant mig nu.

De kan ju vara det, eller att du har svårt med skänkeln. Det lättaste är väl att be någon kompetent människa kolla när du rider så du får se vad som är fel. Jättebra att filma med, så kan läraren visa dig på filmen vad du gör så är det lättare att få en bild av hur det ska va och hur man ska komma dit.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka