Rida med långa tyglar?

daphna

Trådstartare
Hej,
Jag undrar vad ni tycker och har för erfarenhet av följande.
Jag har ett 6 årigt varmblod som går kanonbra i dressyr. Min tränare är mycket noga med att jag rider honom med mycket stöd på yttertygeln samt böjer honom med inner skänkeln. Jag har en medryttare som använder en annan taktik. Hon rider ofta med ganska långa tyglar och hon tycker det går bra och är avslappnande för hästen samt hon säger att han söker sig neråt. Men jag undrar hur hon får med sig bakdelen på detta sätt? Vad tycker ni om ridning med slappa tyglar?
Spännande att höra era åsikter.

Sv: Rida med långa tyglar?

Men du, var med och titta en gång när hon rider på detta sätt :idea: då ser du ju hur han går och allt sån't som du vill veta.

Jag vill ha kontakt med munnen när jag rider, men hur mycket kan bero lite på vilken häst jag rider.

T.ex. westernryttarna använder ju mycket vikt & skänkel-hjälper, och väldigt lite i munnen, och de går ju fint.

Min erfarenhet åtminstone när det gäller varmblod som i travare är att de faktiskt går bättre på lite längre tyglar i början. INte så att de glappar eller så men ändå.

Jag rider mina hästar på lite längre tyglar och tycker det fungerar bra de får med sig rumpan och trampar under sig. Den biten hänger ju inte på hur mycket/lite man håller i tyglarna.

Westernhästar går på långa tyglar nästan jämnt och trampar under sig bra ändå.

Men du, var med och titta en gång när hon rider på detta sätt :idea: då ser du ju hur han går och allt sån't som du vill veta.

Jag vill ha kontakt med munnen när jag rider, men hur mycket kan bero lite på vilken häst jag rider.

Fast kontakt kan man ha utan att hästen tar så mycket stöd tycker jag.

ja absolut!
menade mer..hm..har ridit hästar som behöver mycket stöd i handen, och de som bara behöver lite grann (så att man finns där, men that's it). att det beror lite på hästen också, de är ju så olika allihop..

hm dålig på att förklara vad jag menar, men tror att vi är inne på samma sak :idea:

ja absolut!
menade mer..hm..har ridit hästar som behöver mycket stöd i handen, och de som bara behöver lite grann (så att man finns där, men that's it). att det beror lite på hästen också, de är ju så olika allihop..

hm dålig på att förklara vad jag menar, men tror att vi är inne på samma sak :idea:

Jo jag tror vi är inne på samma. generellt så just travare om det var dessa TS syfta på med varmblod så går de absolut bäst med minimal kontakt har jag upptäckt. Eller åtminstone de som jag haft glädjen att rida.

Upplever ungefär samma med min dam (fd. travare, 7år). Hon vill känna att jag finns där & ha stöd i handen, men inte mycket. Lagom är bäst :D

Att hästen samlar sig och får med baken har ingenting med tyglarna att göra. Givetvis kan man rida en häst i form och samlad utan att använda tyglarna.

Att hästen samlar sig och får med baken har ingenting med tyglarna att göra. Givetvis kan man rida en häst i form och samlad utan att använda tyglarna.

antar att det där inte var riktat till mig, då jag uttryckt åsikten att man kan det? :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama