Rida med inspänningstyglar

Mirre

Trådstartare
Kan man göra det?
Har inga planer på att göra det, men kom bara och tänka på det idag.
Läste nånstans att man inte ska det ifall hästen stegrar, men det kan den ju göra vilken utr man än har.
Vad finns det för för och nackdelar med att rida på det?
*bara allmänt funderande*

Sv: Rida med inspänningstyglar

Vet en ponny på gamla ridskolan som reds med inspänningstyglar.
Har inte så mycket att säga om det...

vet inte riktigt hur du vill att man ska svara :crazy: Men jag rider aldrig med inspänning däremot longerar jag gärna med det.
Kanske inte är så bra att rida med det om man har en häst som man vet stegrar sig i vissa situationer eller när den blir "uttråkad" eller liknande... :smirk:

Att rida på "traditionell" inspänning är inget så vitt jag vet som ryttare tillämpar. Det fixerar ju huvudet ganska mycket på hästen, fungerar väl någorlunda om hästen bara har sig själv att bära upp, tex vid longering eller dyl... kan inte tänka mig att det är lyckat att tillämpa med en ryttare sittandes på ryggen, därav anledningen att den inte används under ridning.... :confused:

Hjälptyglar av olika slag som påverkar huvud och halshållningen på hästen finns det ju däremot ett antal av, men det vet du ju redan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag. Vad händer? Jag känner mig inte alls så...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Rosett
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat