rida med hund?:)

mickis92

Trådstartare
hejsan jag har skaffat mig en liten setter valp och jag undrar om någon har nått tips påå hur man ska göra när man lär hunden att lyda från häst ryggen tacksam för svar:):D

Sv: rida med hund?:)

Tja, rätt självklart. Du ser till att få en riktigt god lydnad på hunden från marken först och sedan arbeta dig därifrån tills det funkar uppe på hästryggen.

Viktigt är också att både häst och hund är vana vid varann så att det inte sker en olycka.

Setter är setter och en jakthund. De har en stark tendens att köra nosen i marken och sen varken hör eller ser de!! Så det är viktigt att du lägger massor av tid till träning, både lydnad (och jaktträning). Eftersom det är en setter, så springer (jagar/söker) de ut lååååångt. De är inte beroende av den husse/matte kontakten som t ex en wemaraner, som har ett ganska trångt sök.
Sen så får du börja vänja hunden/hästen vid varandra. När det är gjort kan du gå med hunden i koppel till en början och följa med när någon annan rider, lugnt och fint. Viktigt är att det sker under lugna och behärskade former.
Du får prova dig fram allteftersom. Men det är stor skillnad på att sitta på hästryggen och kommendera hunden jämfört med marknivån. Hunden kan tex bli nervös och vilja klättra på hästen för att komma upp till dig och det funkar ju inte! Så du får helt enkelt ta det lugnt och låta det ta den tid det tar och inte försöka skynda fram nånting. Sånt slår tillbaka för eller senare.
Du vet: Säkerhet framför allt!!
Lycka till

Tillägg till de andras svar, som jag tycker är jättebra.
När du vet att du får stopp på din hund i ALLA jaktsammanhang, och har lydnad på den vid möten med andra hundar och folk, så kan du göra som de andra sagt, och vänja den vid häst och sen arbeta därifrån.
Jag brukar ha mina hundar "gå bakom" när jag rider. Ett moment som du narurligtvis lär in på marken. Det är bra då man rider i skogen och inte alltid ser vad man kommer att möta. Bra också att ha när man rider på vägen, och får möte med bil.

Grundlydnad och uppmärksamhet är jätteviktigt. Men det mest viktiga utöver detta är att hästen klarar av att man ger högljudda kommandon och att ha en hund som plötsligt rusar förbi runt rumpen i full kareta!

Hunden måste vara ointresserad av att prata med mötanden och absolut inte bilrädd/jaga bilar (mitt stora problem i början).

Ointresserad av vilt/spår är inte nödvändigt, men här kommer lydnaden in -du måste kunna bryta ett spår. Enligt lag måste hund hållas kopplad eller under lydnad som motsvarar koppel. Under flera månader per år är det olagligt att släppa hund på vilt, då får ju hunden inte heller sticka "på eget bevåg". Inom vissa områden är det oxå alltid koppeltvång -oavsett årstid.

Jag rider regelbundet med min jaktgolden, hon har den lydnad som krävs för att klara ridturerna, både vad gäller trafik, mötanden och vilt. Hon är viltintresserad och följer gärna spår, men hon går att avbryta med kommando. Min andra hund, en arbetande jakthund -kortdrivande- har inte grundlydnad nog att möta folk, bilar och framförallt så går hon inte att avbryta vid kontakt med vilt -dvs hon får stanna hemma :D

Lycka till med din vovve! Men tänk oxå på riskerna, min förra stallägares hund avled efter att ha hamnat under hästen på ridtur...

Mina greyhoundtjejer lyssnar nästan ännu bättre på mig från hästryggen än från marken. Dom är så noga med att hänga med hästen och mig....

Viktigt är ju som ovanstående skriver är ju att du känner att du har lydnaden och förtroendet för din hund. Vänj även hunden från början med att vara med hästen och dig.

Mina tjejer håller sig alltid på behörigt avstånd från hästen och mig. Har respekt och är noga med att hänga med....

--------------------------------------------------------------------------------

Brukar ha med mej vår lilla English Toy Terrier på ridturerna. Praktiskt för när vi är på vägen så sitter hon bra framför mej i sadeln eller när det är kallt innanför jackan. Sen när vi är i skogen så springer hon lös).

Vi började med att en gick med henne i koppel för att sen ha henne lös när vi var i skogen... hon är oftast med när vi grejar med hästarna eller hagen...

Provade med att ta fram barnens gamla bärsele, men de var för krångligt... Nu har hon en sele på sig o ja kan "plocka" upp henne med en krokig pinne... Vi har en del träning kvar för att det ska funka helt. Hon är lite vaksam för huvudet på hästar o vill då hellre vara mellan bakbenen...vilket är farligt!

Iallafall så är det det bästa ras jag kan tänka mej. Vi skaffade den för att två av våra barn ville ha just en sån, när jag hellre tyckte att en Jack Russel skulle passa oss. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på barnen och läste på om ETT)

Lycka nu till och ta det lugnt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 175
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka