Sv: rida med hund?
Grundlydnad och
uppmärksamhet är jätteviktigt. Men det mest viktiga utöver detta är att hästen klarar av att man ger högljudda kommandon och att ha en hund som plötsligt rusar förbi runt rumpen i full kareta!
Hunden måste vara ointresserad av att prata med mötanden och absolut inte bilrädd/jaga bilar (mitt stora problem i början).
Ointresserad av vilt/spår är inte nödvändigt, men här kommer lydnaden in -du måste kunna bryta ett spår. Enligt lag måste hund hållas kopplad eller under lydnad som motsvarar koppel. Under flera månader per år är det olagligt att släppa hund på vilt, då får ju hunden inte heller sticka "på eget bevåg". Inom vissa områden är det oxå alltid koppeltvång -oavsett årstid.
Jag rider regelbundet med min jaktgolden, hon har den lydnad som krävs för att klara ridturerna, både vad gäller trafik, mötanden och vilt. Hon är viltintresserad och följer gärna spår, men hon går att avbryta med kommando. Min andra hund, en arbetande jakthund -kortdrivande- har inte grundlydnad nog att möta folk, bilar och framförallt så går hon inte att avbryta vid kontakt med vilt -dvs hon får stanna hemma
Lycka till med din vovve! Men tänk oxå på riskerna, min förra stallägares hund avled efter att ha hamnat under hästen på ridtur...