Rida med denna hovspricka!?

F

Fantasy

Jag blev lite orolig idag när min hästs hovspricka blivit sämre...:confused:
Han har haft den ett tag nu, men jag tycker inte den förvärrats så mycket förän nu. upptäckte idag att sprickan börjat dra sig neråt hoven, (på bilden ser man ett smalt streck längst ner till höger om man kollar noga, syns tyvärr inte mkt alls på denna bild!!) Tycker även den blivit djupare..

Han ska skos om några dagar bara, men finns det något jag kan göra så länge? och kan jag vänta några dagar? Om jag är påläst rätt så är det inte så farligt när den spricker mer neråt än om den skulle spicka uppåt...

Jag red inget idag, men tror ni det skulle förvärras om jag longerar eller motionerar hästen lite? Är ridning helt uteslutet kanske.. (Är rädd att han ska fortsätta gå upp i vikt på sommarbetet o vill inte låta han vila mer än om han måste pga hälsan förstås!)

Behöver bara lite bekräftelse så jag inte oroar mig i onödan eller inte gör något jag borde! :idea:
(ursäkta för stor bild men de e för man ska kunna se... hoven ser lite lustig ut pga vinkeln och solen:angel:)
723sb5.jpg

tacksam för svar, mvh Amanda

Sv: Rida med denna hovspricka!?

Hade det varit min häst hade jag inte ridit.
Jag hade inte heller longerat eller tömkört den.

Men jag har inte så mycket erfarenheter kring hovsprickor, och helst inte horisontella.

Hur djup är sprickan??

Han verkar inte ha ont av den, och sprickan är inte djupare än vad den ser ut att vara på bilden. bara några mm kanske? Men jag vågade somsagt inte rida idag, så han får väl vila till hovis kommer....

Rid på du, men vore ju toppen om du kunde raspa på hornet som ligger utanför skon, så det inte slits upp mer än nödvändigt och drar du ett par drag i skåran så den hålls ren skadar detta då inte heller, snarare tvärtom.
Sen får din hovis sko om som vanligt om ett par dagar.

(nästa gång du tar bild, försök få bild någorlunda vågrät och åtminstone upp till knät, och ja den får jätte gärna vara jätte stor. ;))

Min häst har en likadan hovspricka, nästintill iaf. Det enda jag gör är att hålla tummarna på att det inte ska spricka upp för mycket och har boots på i hagen och under ridning. (Han stryker sig på kronranden, därav bootsen. Onödigt om han skulle stryka sig och dra bort fliken)

Min spricka har sett ut så i snart två veckor och har slutat förändrats trots betesläpp och hårda träningspass.

Min förra häst hade något liknande men han gick barfota. En dag bröts den nedra biten bara av, han klev kanske på en sten eller så. Var inga problem alls, mer än att jag tror det skulle blivit svårt att sko någon period pga att det inte fanns så mycket att spika i.

Får jag fråga hur länge sedan det var den skoddes? Kanske bilden luras men den ser rejält gam-skodd ut :crazy: och det är nog isf en del av anledningen till att det börjar spricka loss redan, fel belastning på trasigt område.

Min häst har haft en nästan likadan spricka fast den satt lite längre fram över sömmarna. Det gick hur bra som helst att både rida och sko så länge sprickan höll sig en bra bit ovanför sömmen. Men när hoven vuxit så pass att sprickan var nere vid sömmarna då började problemen. Det gick inte att spika så hon fick gå barfota och då trasades det sönder ännu mer och kom in massa smuts så hela vintern har jag fått ha hovbandage. Mycket material gick det åt

I maj såg det ut som om hoven var hel och hon skoddes men icke, hon blev halt skon togs av, och hovslagaren verkade försiktigt. Eftersom hoven varit så trasig ville hovslagaren inte ta för mycket, hästen har dessutom inte den bästa hovkvalitén. Nästa gång hästen verkades hittades en ny hålvägg som var mycket större än vad den såg ut att vara först och det här torra vädret hjälper ju inte till direkt.

Så nu är vi tillbaka på bandageringsstadiet igen och pga torkan så blir det blöta tofflor när de står inne 5-6 timmar och så har hon just nu barfota boots (Old macs) på sig i hagen. Helt klart rör hon sig bättre med Old macs på fötterna, bandagerar jag bara den trasiga foten ser hon halt och ansträngd ut då hon blir rejält omfotad på den friska hoven. Förvisso går hon bara i gräshagen men den är ju stenhård då det inte har regnat på evigheter.

Går hon barfota trycks det upp en massa jord och diverse annat i hålväggen vilket väl knappast hjälper snarare stjälper. Kan tillägga att denna spricka började uppe vid kronranden pga av yttre trauma

Jag blev lite orolig idag när min hästs hovspricka blivit sämre...:confused:
Han har haft den ett tag nu, men jag tycker inte den förvärrats så mycket förän nu. upptäckte idag att sprickan börjat dra sig neråt hoven, (på bilden ser man ett smalt streck längst ner till höger om man kollar noga, syns tyvärr inte mkt alls på denna bild!!) Tycker även den blivit djupare..

Han ska skos om några dagar bara, men finns det något jag kan göra så länge? och kan jag vänta några dagar? Om jag är påläst rätt så är det inte så farligt när den spricker mer neråt än om den skulle spicka uppåt...

Jag red inget idag, men tror ni det skulle förvärras om jag longerar eller motionerar hästen lite? Är ridning helt uteslutet kanske.. (Är rädd att han ska fortsätta gå upp i vikt på sommarbetet o vill inte låta han vila mer än om han måste pga hälsan förstås!)

Behöver bara lite bekräftelse så jag inte oroar mig i onödan eller inte gör något jag borde! :idea:
(ursäkta för stor bild men de e för man ska kunna se... hoven ser lite lustig ut pga vinkeln och solen:angel:)
723sb5.jpg

tacksam för svar, mvh Amanda
Detta är helt säkert en gammal kronrandssskada som nu växer ner,jag kallar det för hovklyfta och inte hovspricka.
Det brukar inte vara nåt större problem med dessa men det samlas lätt skit i denna skada i hornet och det gör att bakterier och smuts samlas i fickan som bildats i hornet.Detta gör att hornet kan luckras upp och röta gör att klyftan blir större och större.

Jag brukar som hovslagare skära rent i klyftan så det är lätt för hästägaren att hålla rent ,då slipper det bli ett större problem.;)

Rid på som vanligt till hovis kommer så länge hästen inte visar nåt obehag.

När hovis skurit rent klyftan så kan du då och då skura rent området och om det behövs behandla med Jodopax eller Virkon s eller liknande för att förhindra att hornet blir mer uppluckrat/rötangripet.
Men som sagt låt hovis skära rent klyftan .

hur länge sen är det hästen blev skodd? jag skulle vara mer orolig för konstiga vinklar (felbelastning) och inget traktstöd än sprickan. hoven ser övervuxen och trångskodd ut.

min häst fick samma sorts hål i hoven efter en hovböld som kom i kronranden. det växte ner utan bekymmer, och sen knäckte den yttre delen av. innanför hade det redan bildats nytt hårt horn så det var aldrig några problem. han var barfota hela tiden och hade aldrig något bandage ed.

Inga problem, rid du. Min häst hade såna flera gånger. den växer med hoven ner. tar ett tag men dom gör inte ont.

Tycker du detta är en normalskoning med så höga trakter och lång tå?
Svar nej,jag barade svarade på frågan om hovklyftan.;)
Svårt att veta hur hästen ser ut i övrigt och skointervall osv.
Skoningen är svår att bedöma korrekt på en gammelskoddhäst.:angel:

Man bör nog också beakta att hästen verkar stå med hela benet framsträckt och inte lodrät..tycker mig se att det kan vara så. Vilket givetvis gör hela bedömmningen svårare.

TS
Säger som Lille skutt. Ingen fara så länge hästen inte visar obehag, markerar eller liknande.
I väntan på hovis som kan skära rent så borde det funka att ta jodopax och en skurborste och hålla rent.

Jag har en häst som har en viss förmåga att slita av sig skor och skapa sig problemhovar, även om han har bra hovar i grunden. Han hade en hovspricka som såg mycket värre ut än det du har. Hovis var ute var 5-6:e vecka och putsade upp sprickan. Under tiden såg vi till att hålla rent sprickan. Sedan fick vi någon form av segt klet av vår hovis för att skydda från smuts och annat.
Utöver det såg vi som sagt till att hålla rent. Den hästen smörjer vi även med hovkräm. Det tog några skoningar innan sprickan var borta. Dock reds han precis som vanligt så han inte hade någon smärta, temp, puls, värme etc.

Hur har det gått för dig med hovsprickan? Min hovspricka håller på att växa ner nu och jag har fått förhållningsorder om att varje dag "såga upp" mellanrummet mellan hov och sko för att behålla avlastningen. Än så länge har vi inte fått några komplikationer, såhär ser det ut

foto-1783_102132309.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 516
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre...
2
Svar
20
· Visningar
3 190
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat