Rida med äldre hund

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag har en 9 årig berner sennen hane som jag har tänkt ska få vara med hos mina hästar lite mer än innan. Han har varit med några gånger när jag gått med hästarna då jag sätter igång dom efter betet, men nu ska jag börja rida istället. Hur mycket kan man öka per gång utan att det blir för jobbigt? Tänkte göra så att jag börjar med 20 min och lägger in 2-3 kortare travpass på ca 1 min och ökar sedan med mer skritt tills vi är uppe i 30 min och att jag då gör travpassen längre. Låter det vettigt? Kanske är dumt att börja när han är så gammal?

Han är pigg och glad och orkar lätt gå 1 timme annars.

MVH Sanna

Sv: Rida med äldre hund

En så stor hund borde kunna följa hästarna en timme i skritt om han är van vid den längden på promenader. Nu vet jag ju inte hur din hund är men min 6åring får bara följa med mig om jag ska skritta med korta travpass för annars orkar han inte. Medans min lilla kan följa med på ett vanligt pass med både trav och galopp. Du känner din hund bäst själv. Börja med korta turer

Lycka till

Jag skulle nog personligen avråda dig att ta med en hund som är så pass stor och så pass gammal. Låt honom gärna följa med på skritturer men inte mer.
Jag har själv haft en stor blandis som varit med mig och ridit från det att han var yngre. Alla trodde han var valp ända upp i 10-års ålder nästan : ), det pga att han var så pigg och glad jämt, hade världens kondis och var kärnfrisk, men omkring 9-10 års ålder fick han en "smäll" åt hjärtat och jag blev åtsagd av vet. att inte ta med honom när jag red då det var påfrestande för en så gammal hund.
Så jag skulle mao avråda dig att ta med voffen.

Vi har slutat rida med våran schäfer som är 9 för vi tycker att han är "för gammal" & inte ska behöva springa med hästarna (islänningar) när vi far ut i skogen. Tidigare följde han gladerligen med, och skulle säkert göra det nu också om han fick...men vi vill inte. Möjligtvis om vi bara skrittar i såfall.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar