Rida lätt?

L

Lillkaris

Är ju nybörjare inom westernridningen och har en massa frågor som bubblar upp.
Rider man lätt i traven inom westernridningen?

Jag har kommit så långt att hästen min lyssnar för vikthjälper mycket bra, jag har endast superlätt kontakt med munnen och ger full eftergift efter att ha bett hästen om något, ryggat i mönster m.m.
När är det dags att börja träna spinn, slidestopp och de galoppombyten?

Tack på förhand!

Sv: Rida lätt?

man rider inte lätt på tävling, på träning får man ju göra det om man vill. Jag tror de flesta gör det, spec i uppvärmningen.

Dina andra frågor kan jag inte svaret på.

det är bättre om du åker på någon clinic för någon tränare som kan hjälpa dig vidare med dig träning...

Lillkaris skrev:
När är det dags att börja träna spinn, slidestopp och de galoppombyten?

När hästen har full bärighet i alla gångarter. Och nog musklad för att göra de övningarna utan att knäcka kroppen. Precis som i Engelsk ridning...

Jag rider nästan alltid lätt i traven. Sitter i joggen.

Rider lätt när jag rider ut i skog och mark, samt vid uppvärmning när han ska trava på ordentligt och lösgöra bogarna.

Håller med real_cowgirl; åk på en clinic och få hjälp av tränare!!:banana:
Dina frågetecken kommer att rätas ut.:)

När jag rider lätt så ska min häst ha ett arbetstempa. När jag sitter ner vill jag att hon ska gå ner i jogg. Är bra för hästen med för då vet den skillanden på joggen och traven.
men i lättridningen försöker jag ändå att sitta så länge jag kan kvar i sadeln för så mycket kontakt som möjligt. Lite svårt att förklara. Men hoppas nått blev bra. :)

Öhhh, träna gör man ju hela tiden. Men man börjar i skritt och kanska att hästen bara ska tänka rätt till att börja med.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 989
Senast: Bri
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 635
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka