Rida lätt i en barefoot sadel?

charmant

Trådstartare
Hmmm,Har haft min barefoot nu i ca 3 veckor.ibörjan var det frid och fröjd men nu börjar jag få ont i ljumskarna.... :(
Hur sjutton rider man lätt eller står i fältsits i den utan att slå sig halv fördärvad på pomeln??Det funkar inte att sitta på min häst i traven alltid ute i skogen osv,då studsar man ur sadeln i stället :angel:
Blir så ledsen om jag inte klarar av att rida i den för min pålle älskar den och den är kanon bra i övrigt.Har haft svårt att hitta bra sadel till min häst förut men nu trivs han men det är ju mig det hänger på.
Någon som har några tips och ideer?Tacksam för alla svar.

Sv: Rida lätt i en barefoot sadel?

Hur sjutton rider du lätt för att slå i framvalvet?! Du måste ju flytta dig rejält framåt med hela överkroppen för att komma dit väl?

håller med om att det är vingligt i början, det tar ett tag innan man får in snitsen. jag rekommenderar att du köper barefoots fenders till, om du inte redan har dem. jag använder dem när jag rider ut och vanliga stigbyglar i dressyren.

Som i alla andra sadlar antar jag.
Man brukar märka bristerna i sin sits när man köper en bomfri sadel av den modellen, eftersom den sätter ryttaren i en lodrät sits och är man inte van vid det så blir det svårt i början.

Jag rekommenderar också Barefoot's fenders. Jag har dem till min Barefoot/Cheyenne och de ger mera stöd till benet än vanliga läder.

Lovisaleonora_ skrev:
Hur sjutton rider du lätt för att slå i framvalvet?! Du måste ju flytta dig rejält framåt med hela överkroppen för att komma dit väl?
Pomeln ligger ju precis framför mig....jag flyttar mig inte framåt så rejält.

Okej.Kanske fendrarna gör att benen blir mer stadiga.för jag kan nog hålla med om att det är lite "sladdrigt" i vanliga läder.
Ska införskaffa mig såna nu när pengarna kommer denna månad :)

Jag tycker det är jättelätt att rida i den som en vanlig sadel :D

Jag har själv en Torsion (samma konstruktion) - är aldrig i närheten av framvalvet när jag rider lätt. Du får nog försöka få någon att ta en bild när du rider, det har nog med lättridningsstilen att göra... (har kompisar som också har liknande sadlar men inga problem)

oki oki.Fsst min instruktör jag rider för säger att min lättridning är bra...fast det var ju i min dressyr county iofs.

Liknande trådar

J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre... 2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: _Jezzie_
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 860
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2