Rida in ungäst

jenny82

Trådstartare
När tycker ni det är ok att börja rida in unghästen? Beror ju såklart på hur mogen den är o så, men på ett ungefär?

Tex: Om en häst blir 3 år i april nästa år. När skulle ni börja då?

Sv: Rida in ungäst

Den senaste unghästen jag födde upp (och red in) lade jag upp träningen med såhär: (han är idag 5 år och hans nya ägare har sikte på BT-semifinalen)
1 år: Vande honom vid sadel och träns
Vintern 1-2 år: Tömkörning korta pass (för att vänja honom).
Innan han släpptes på 2-årsbetet (där han gick maj-okt) hade jag suttit på honom och skrittat ett par varv runt vår ridbana.
2,5 år (när han kom hem från betet): Tog vid där jag slutade innan betessläpp, dvs fortsatte skrittpassen i paddocken 3-4 ggr/vecka, ca 10 min/gång. Började begära mer av honom när det gällde att gå undan för tryck samt mer tempoväxlingar (fortfarande mestadels i skritt)
Vintern 2-3 år: Började rida ut honom, skritt, trav och efter ett tag även galopp.
3,5 år: Började så smått med uppsutten hoppning (men eftersom jag var gravid så beslutade jag mig för att sälja hästen i december det året)

Alltså, summa sumarum: Vore jag dig och hästen i fråga är relativt normal i sin utveckling så skulle jag börja så smått redan nu med att t.ex. hänga på den och vartefter det går bra skritta den korta stunder. Min fick ju ganska lång tid på sig att smälta det vi hade gjort på våren då han var 2, iom att han gick totalt 6 månader på bete och "bara var häst" tillsammans med jämngamla valacker samt ett gäng ettårshingstar. Tror sådana pauser i utbildningen är jättenyttiga, så man inte bara kräver mer och mer hela tiden.

Tack för ditt svar.
Det är så att jag ska åka o kolla på denna häst imorrn.
Jag är redan nu väldigt intresserad så det blir nog köp.

Men vad tror du om att släppa den på bete nu direkt, ska jag jobba honom under den tiden, eller bara låta honom vara? Han är väldigt hanterad, men har ej haft sadel på sig ännu.
Eller ska jag börja att vänja vid sadel, fortsätta att longera honom och kanske börja hänga o sitta på honom? Sen kanske låta honom stå under juli-september..

Hm, lite svårt att veta när o så man kan börja att vänja.

Jag har även lite funderingar över att han kanske skulle gå på lösdrift med efter sommarn. Har hört att det är det bästa för unghästar.

Jag började med min i oktober året innan han blev 3 (i Maj)
Hängde bara på honom i okt o satt o skrittade lite på honom i slutet av nov/början av dec.
Innan detta hade jag tömkört lite men o han hade haft sadel o träns på sig några ggr innan han fyllde 2.
Jag tycker du kan börja efter betet i höst/vinter men det är ju en smaksak. Jag tyckte inte att min var mogen för ngt på våren när han var 2.
Jag skulle inte visa min på 3-års nu i vår så jag har tagit det väldigt lugnt, har endast travat korta sträckor i ridhus än så länge.

Jag tycker att du gott kan släppa den på bete och inte direkt arbeta med den i början, bara bekanta er ett par-tre veckor och verkligen bygga förtroende. Efter det kan du ju börja longera honom och plocka fram sadeln så han får bekanta sig med den. Oftast är det inga som helst problem att vänja dem vid sadel om de är mkt hanterade, de är ju ofta vana att ha t.ex. longergjordar och täcken på sig. Bara man inte drar sadelgjorden för snabbt eller för hårt. När han är van vid sadel stillastående så kan du ju ha den vid longering. Jättebra att hästen får vänja sig vid hur den känns och låter när han rör på sig. Jag brukar även börja använda stigbyglarna på sadeln vid longering när det fungerat bra utan. Fäster då upp dem så de bara kan slå mot kåpan (INTE på hästen) såhär:http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/PICT2208.jpg

Tycker du kan satsa på att börja hänga på honom till hösten(kanske i augusti-september), men träna belastning i stigbyglarna innan (tynga ner stigbygeln genom att sätta händerna i den o trycka nedåt så mkt du kan utan att hästen känner obehag). Jag har bara hängt på mina ca 4-5 gånger innan jag sätter mig upp på dem (blir jämnare belastning så, tycker hästen blir så snedbelastad när man hänger). När du kommit så långt att du kan sitta upp på honom och gärna skritta några steg/något varv så kan han få gå och smälta alla intryck i några veckor innan du fortsätter. Vill du låta honom stå så tycker jag att du kan vänta till dess, men det är min åsikt. Säger inte att andra sätt är fel.

Jag har inte haft någon av mina på lösdrift (har inte haft tillgång till ligghall), men de har gått ute i ur och skur från kl 7 på morgonen till kl 6 på kvällen dagligen, och som jag skrev i mitt förra inlägg, rejält sommarbete och då dygnet runt. Har du möjlighet till lösdrift så tycker jag definitivt att du kan utnyttja det.

Jag skulle börja i april nästa år. Om hästen är redo då. Det finns så mycket annat man kan göra med en unghäst under tiden för att bygga upp muskler och vänja den vid olika saker. Ser ingen anledning att börja för tidigt.

Vad kul med en unghäst! Det är klart det roligaste som finns tycker jag. Man lär sig ngt nytt hela tiden, och så underbart att få utbilda dom "från början".

Min kille fyller tre i juni i år. Ungefär så här har jag gjort med honom:

Föl - åring: Ledarskap, promenader, sadel (först vojlock med resårgkord, sen en sån där shettlands-ponny sadel som ser ut som en skinnlapp, löst spänt på honom), träns.

Åring - två åring : Riktig sadel, promenader, tömkörning, longering, ngn enstaka löshoppning (låga hinder, lr bara bommar), promenader.

Två åring - tre åring : Hängde på honom då han fyllt två, satt på han korta stunder, sen vid två år och ngra månader skrittade jag lite på honom. Nu har jag skrittat, travat och galopperat på honom ca 10 gånger, men bara korta stunder. Detta gör jag ngra gånger i veckan, annars tömkör, longerar, promenerar, och så vilar han 2 - 3 gånger i veckan, men det beror helt på vad vi gjort just den veckan.

Jag har tagit det mkt lugnt med ridningen, då han växt otroligt mkt, men nu ska jag rida i juni har jag tänkt, sen vila juli-augusti-halva september, men det beror på hur han kommer växa osv.

Tycker du ska bekanta dig med hästen, promenera, tömköra osv, för att lära känna den. Efter ett tag kommer du känna själv vad som blir nästa steg, för det beror ju mkt på växtperioder, mognad och sådana saker. Är han "normalt" utvecklad, så kan du säkert hänga på honom i sommar, men som sagt, du kommer nog känna/veta bäst själv, hur det ska göras med just din häst. Alla är så olika. Och att vila i sommar är nog bara nyttigt, men du kan ju arbeta lite med den endå, vänja vid sadel, hänga på den osv.

Lycka till!!

När tycker ni det är ok att börja rida in unghästen? Beror ju såklart på hur mogen den är o så, men på ett ungefär?

Tex: Om en häst blir 3 år i april nästa år. När skulle ni börja då?

HEJ!
Min häst blir oxå 3 nästa vår, i maj. Jag trodde jag skulle börja sitta på henne samtidigt som jag red in min hingst, men så blir det inte. Jag satt på min hingst första gången när han var strax över 1,5 år, men då ska tilläggas att jag satt upp, och slank ner igen,,, han var oxå stor och grov för sin ålder, och mogen i sättet. Han brydde sig inte. Sedan gjorde jag det nästa gång igen när han var 2, och när han var 2 år och 3 månader började jag rida lite mer " ordentligt" i skritt och trav. När han var 2 år och 5 månader tog jag galopp för första gången. Tycker själv att detta är LITE tidigt, men jag kände lite press inför att visa han på avelsvärdering riden vid 2 år och 8 månaders ålder.
Jag tycker man ska titta på hur hästen ser ut, ser den någotsånär ut som om den kan sittas på? Ryggen måste ju vara lite musklad och hästen ska ju vara på väg att se "vuxen" ut.

Min lilla märr är "jätteliten" , tycker jag, när jag jämför med den tidigare nämnda hästen iallafall. Hon är mycket tunnare, ofärdigare, smalare, högre och varierar fortfarande mycket i sin växt,,, Henne börjar jag med nästa vår. Dock försöker jag få ordning på tömkörningen, sadelvänjningen och tränsvanan innan dess... När jag rider in, ska det inte vara eller bli en GREJJ av det. Min hingst kände aldrig att jag gjorde nått konstigt... jag måste vänta länge för att uppnå samma känsla med märren,, tyvärr...

Kolla in hur din häst ser ut, är den mogen och väl utvuxen är det inte farligt att sitta lite på den, men ta det LUUUUGNT med ridningen, skritta bara korta stunder, typ 5-10 min. Öka sakta.
Man hinner rida jättemycket sen ändå!

hej jag köpte en unghäst när han var 1år och har har tömkört honom tills jag red in honom i både padocken och skogen och det säger jag att det har hjälpt mig oerhört mycket. det var väldigt lätt för mig att förstå honom bättre... jag red in min häst när han var 3 men bara 10min per dag sen fick han vila i 3dagar alltså red i 2dagar vilade i 3...

hoppas att det går bra!

Om man siktar på att rida 3-årstesten så är ju april nästa år alldeles för sent för att påbörja inridningen. :smirk: Eftersom de går i maj..

Min unghäst satt jag på några gånger när han var 1,5 år. typ skritta ett varv runt ridbanan. Sen släpptes han på bete, och jag påbörjade inkörning på hösten. När han var 2.5 red jag 10 min 2-3 ggr vecka innan betet och sedan på hösen började jag rida lite mer.
månaden innan 3-års reds han 3-4 ggr/vecka, löshoppades en. Ridpassen var då på kanske ½timme.

Ja, om man vill lägga energi på att ta sig till treårstest. Gillar dem inte... Alldeles för många hästar som inte är redo som blir inridna tidigt ändå för att de ska på treårstest... Men det är bara vad jag tycker. Även om det funkade med din häst så är det nog fler som inte är mogna vare sig i huvudet eller i kroppen. Bättre "för sent" än för tidigt.

De flesta som tar sig till treårs är väl förberedda. sen finns det såklart rötägg. Och om man har en häst som är ovanligt sen vet men ju om det, och tar det lugnare med den.

Vår tids halvblod är avlade så de blir klara tidigare än vad de var förut.

Mitt sto är tre i år.
Jag har inte haft alls någe bråttom med henne.
förra sommaren när hon var 2 tömkördes, longerades och löshoppades hon med jämna mellanrum. I september 06 började jag hänga på henne, bla bla.. Allt gick som en dans. Satt första gången på henne i början av november, inga problem. "red" ut första gången med sällskap och ledare i slutet av november, skritt och lite trav.
Vilade till januari, gjorde om samma sak igen. gick fin fint. :)
februari - mitten av April, träning till treårstest. Styrning, galopp fattning, löshoppning osv. Red 1 gång/vecka från februari till april. Vilade 1 vecka. lite träning, treårstest 6 maj. Vilar till mitten av Augusti.

Så gjorde jag, och det passa min donna bra.
Du får prova dig fram lite grann, svårt att säga när du ska rida in den. En annan treåring som jag haft, gick inte ens att hänga på när den fyllt tre. Var inte alls mogen för det. så den gick på bete och vi red in den när den var 3,5 då gick det jätte bra. Så svårt att säga.

Lycka till!

Min kom till sverige förra året och var då knappt 3år. Hade i spanien gått på lösdrift sen hon var föl, men var nog hanterad en del ändå.
Reds in under våren av de som jag köpte henne av. vilade över sommaren. Sen tog jag hem henne i november, hon kunde då höger,vänster och rakt fram i alla gångarter, rätt galopp var det väl lite si och så med. utbildning har sedan fortsatt men allt har gått i perioder så hon har väl vilat mer än blivit riden. Hon hoppades in i januari i år. Hon tros vara startklar LB dressyr, 90cm hoppning i sommar men vi ska på grönbete, i höst blir det även lite terräng träning (B-ponnybana). Sen måste jag säga att jag nog haft en otrolig tur, tex. inhoppning gick väl på 2-3 pass och vi har hittills inga stopp förutom på cavaletti:rofl: .
Har även gått över presseningar och lite annat kul utan tvekan. *väntar på trotsåldern*

Senast ändrad:

De hästar som jag har haft kontakt med som gått 3-årstesten har hållt. Konstigt va :smirk:
Min har aldrig vart halt - lr jo, en gång- han gick omkull i hagen och sträckte knäet.. Beror det på att jag tog honom till 3års??

Man måste använda sunt förnuft - att träna en unghäst är inte samma sak som att träna en vuxen häst.
Jag har aldrig undrat varför unghästar inte håller- de som inte gör det gör det inte av ganska uppenbara anledningar..

Det var ingen som påstod att DINA hästar inte håller för det. Det är självklart olika från häst till häst och beror otroligt mycket på HUR man tränar. Men jag tror att treårstesten gör att många hästar rids in på fel sätt och alldeles för fort när de inte är mogna för det.
Folk som inte är så kunniga börjar trots att hästen inte är redo, för att de ska på treårstestet. JAG skulle inte vara med på treårstestet oavsett, med någon häst.

Jag påstod inte att det var din häst som inte håller.
Min 3åring är med visad på testet, men inte överarbetad. Hon är arbetad MAX 3 dagar i veckan, Och ändå hann jag klart med henne till testet.
Nån skrev att den red sin treåring 3-4 dagar i veckan. Jag hjälper till att rida en femåring Han rids 3 dagar i veckan, arbetar från marken 1 dag vilar två. Det anser jag var humant! Att rida en treåring så mkt är att Överarbeta den och ta den för fort framåt. Har många exempel på hästar som tagits allt för fort fram och inte hållit! Det kallar jag inte SUNT FÖRNUFT!
Men visst förtsätt arbeta på med din du!

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II