Sv: Rida in ungäst
När tycker ni det är ok att börja rida in unghästen? Beror ju såklart på hur mogen den är o så, men på ett ungefär?
Tex: Om en häst blir 3 år i april nästa år. När skulle ni börja då?
HEJ!
Min häst blir oxå 3 nästa vår, i maj. Jag trodde jag skulle börja sitta på henne samtidigt som jag red in min hingst, men så blir det inte. Jag satt på min hingst första gången när han var strax över 1,5 år, men då ska tilläggas att jag satt upp, och slank ner igen,,, han var oxå stor och grov för sin ålder, och mogen i sättet. Han brydde sig inte. Sedan gjorde jag det nästa gång igen när han var 2, och när han var 2 år och 3 månader började jag rida lite mer " ordentligt" i skritt och trav. När han var 2 år och 5 månader tog jag galopp för första gången. Tycker själv att detta är LITE tidigt, men jag kände lite press inför att visa han på avelsvärdering riden vid 2 år och 8 månaders ålder.
Jag tycker man ska titta på hur hästen ser ut, ser den någotsånär ut som om den kan sittas på? Ryggen måste ju vara lite musklad och hästen ska ju vara på väg att se "vuxen" ut.
Min lilla märr är "jätteliten" , tycker jag, när jag jämför med den tidigare nämnda hästen iallafall. Hon är mycket tunnare, ofärdigare, smalare, högre och varierar fortfarande mycket i sin växt,,, Henne börjar jag med nästa vår. Dock försöker jag få ordning på tömkörningen, sadelvänjningen och tränsvanan innan dess... När jag rider in, ska det inte vara eller bli en GREJJ av det. Min hingst kände aldrig att jag gjorde nått konstigt... jag måste vänta länge för att uppnå samma känsla med märren,, tyvärr...
Kolla in hur din häst ser ut, är den mogen och väl utvuxen är det inte farligt att sitta lite på den, men ta det LUUUUGNT med ridningen, skritta bara korta stunder, typ 5-10 min. Öka sakta.
Man hinner rida jättemycket sen ändå!