Rida in trarab för distans, hur??

Liten

Trådstartare
Hej! Detta är inte aktuellt förrän om åtminstonde några år för mig trooor jag, om det ens blir det, men vill gärna veta lite kort iaf..:angel: . Inridning av trarab för distansritt.
Så, nån här med trarab eller arab?? Som kan sammanfatta lite hur de första 4 åren kan/bör se ut? :d
låter säkert väldiiigt amatörmässig, men jag har ju ingen erfarenet av grundutbildning...

Sv: Rida in trarab för distans, hur??

Lite dum fråga kanske men vad är en trarab? Kan tyvärr inte svara på din fråga då jag inte kan mycket om distans och hur man brukar göra där..

En trarab är en korsning mellan arab/travare. Poppis bland distans ryttare vad jag har förstått.

japp, vad jag förstått är de defenitivt på uppgång inom distanssporten.

Ja jag vet inte alls mycket om just distans men jag har läst och hört en del om denna korsning och just för distans :). Kan säkert fungera bra :).

Tyvärr vågar jag mig inte på att svara på ursprungsfrågan eftersom jag aldrig tränat upp en distanshäst. Men det kan egentligen inte vara mycket svårare än att träna upp en galopp, trav eller fälttävlanshäst?

Det finns ju bra böcker där man kan få tips och ideér om inget annat.

Hur tidigt börjar man tävla distanshästar? Alltså hästar som man planerat ska bli riktiga distanshästar?

tror att det är vid 5års ålder, eller kanske 6år.. det tar ju ett par år att bygga upp rätt muskler o.s.v. (gör det iofs i de flesta grenarna..).

för att tävla Clear round måste hästen vara minst fem år.

skulle vilja ändra ditt inlägg lite, ta bort ordet tävla och säg istället starta! clear round är ju ingen tävling.
så man får starta clear round när hästen är 5 år!

och visst måste man också få starta i prova på-klass vid 5års ålder då också..?

nu kankse jag byter inriktning lite, men om nån vet; jag har fattat det så att man måste rida PP och ClearRound med hästen, innan du får starta i tävlingsklasserna. Stämmer det, eller har jag lyckats med att missförstå? Om jag har det; hur ligger det till?

du har lyckats missförstå!
du måste bara ha tävlat en clear round för att få starta tävling, även om det är många som startar en PP först för att bara känna på sporten, jag kanske skulle göra det när hästen är 4, då en mkt kort PP kanske 1 mil, men jag ska betäcka henne som 3 åring så det går nog inte, (tror inte bebis vill springa med helatiden:smirk:) men skulle hon inte bli dräktig så skulle det nog gå
annars om det går någon på hösten.

Man får väl inte starta PP när hästen är 4 år?

En PP som rids samma dag som en tävling omfattas av TR, och då måste hästen vara minst 5 år.

jo, men om det inte är på tävlingsdag så får man ju rida med en 4 åring, eller hur? det skulle jag nog om den var på hösten och låg på MAX 1,5 mil, och sen ta det mkt mkt lungt!

Då är det väl upp till arrangören. De flesta brukar väl tillåta 4-åringar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
C
Distans Hej! Jag är ny på det här med distans, så jag skulle behöva lite tips från er med erfarenhet av att träna unghäst inför distans. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 063
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 227
Senast: em76
·
Avel :angel:Hej! kna börja med att säga; är distans-nybörjare, men fastnar nog i denna sport :love: Går i köpartankar (allvarliga) nu, ska...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 751
Senast: Pretty one
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar