Rida in med bett, eller bettlöst?

Sv: Rida in med bett, eller bettlöst?

Det beror på hur du har förberett hästen, tycker jag. Om den är skolad på bett genom t ex tömkörning eller arbete från marken och förstås hur bettet funkar, rid på bett. Om den inte är det, rid på bettlöst.

Bett tycker jag, hästen ska vara så pass förberedd att den kan både kommandon och utrustningen från marken innan man sitter upp. Bettet ska ju vara ett stöd för hästen, din kontakt med den och en säkerhet.

Jag tycker man ska rida in på bett.

Dels för att jag inte tycker man ska joxa för mkt hos den unga hästen - en sak räcker (dvs antingen bett eller bettlöst) och med tanke på att bett krävs på visningar (väl?!) och liknande så tycker jag man ska rida på bett.

Sen tror jag nog jag tycker det känns tryggare också. Det känns inte som man skulle få samma kontakt och känsla med bettlöst som med bett när det gäller en oriden häst.

Mina ynglingar jag haft har alla varit vana att ha bett i munnen från 2 års ålde. Men jag har det bara periodvis och jag använder det sällan utan bara låter det sitta där för att de ska vänja sig att ha något i munnen.

När jag sedan rider in så har jag ridit in bettlöst (sidepull eller hackamore) och sedan varierat bettlös och bett, de ska gå att rida på båda men i slutänden så väljer hästen vilken typ den trivs bäst med. Jag vill under de första åren kunna jobba dem även i tandperioder som finns med i bilden tills de är 5 år och när tänderna under dessa år spökar så skulle inte jag rida med bett i munnen, utan de perioderna är det helt bettlöst för att inte riskera att ge dem någon form av obehag.

När de har blivit inridna så har det blivit så att jag oftast rider på någon slags betsel inne och hackamore i skogen, dels så vet hästen iförväg vad dagens pass skall bli och så tycker jag att hackamore ger mer frihet när man lullar runt än ett bett gör som är till för mer finlir.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hitta ett fungerande bett är en djungel – men nu fick Amy Boysen chansen att starta i en bettlös dressyrklass. Dagen innan insåg hon...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama