Rida in en ko????

N

NickDaloy

Vet någon hur man rider in en 3 årig ko??? Hon är supersnäll och blandning mellan fjällko och nåt annat.

Sv: Rida in en ko????

Varför ska du rida in en ko? Ska man nu nödvändigt rida på en ko så torde väl inriningsprocessen likna den med häst.

Hon ska inte gå till slakt när hon gjort sitt, så då tänkte jag att vi två kunde ha kul när hon är pensionerad. Man kan ta henne ur kohagen och ut och gå med henne. Annars brukar det inte gå.

Ja de borde väl vara som en häst.

Men kor är så jäkla envisa:angel:

*tänker på odjuret jag ställde ut i våras, men som skötte sig som en ängel på utställningen:D*

det är nog så som du rider in en häst, skulle jag tro. Om inte annat med MKT MER tålamod.. :grin: :p

Läste någonstans om ett par tjejer som gjort det.
Det var viktigt att man byggde upp ryggen på dem enligt vetrinären. Annar gick det bra.

Läste om en annan som red in en av pappas herford, när hon inte fick en häst. Stod i Na för evigheter sedan.
Dressyren gick väl rätt bra men den hoppad inge bra.

Tycker du ska testa om hon nu verkar tycka det är kul.

Hon ska inte gå till slakt när hon gjort sitt, så då tänkte jag att vi två kunde ha kul när hon är pensionerad. Man kan ta henne ur kohagen och ut och gå med henne. Annars brukar det inte gå.
Kan du inte nöja dig med att promenera med kon då? Ryggen är ju inte så lämpad att belasta och du lär ju inte kunna hitta en sadel som passar heller.

Testa västernsadel, brukar fungera. MIn lilla Lisa har blivit riden , körd, haft bett, träns, sadel, hoppat och blivit longerad. Allt går men jag började när hon var en vecka att träna henne. Sen blev det för bra med hoppningen , jag ångrade mig när hon sedan hoppade över häststänget och in till tjuren på andra sidan och karriären som ridko var slut.....

Har suttit på henne och hon protesterade inte.

Min gillade inte att ha bett i munnen, testa de nya betlösa tränsen, eller en grimma som du kan spänna åt runt mulen så du kan styra bättre med tyglarna. Sen är det noga att du tränar henne från marken, promenader, stop - gå- sväng osv, så hon lyder dig.

Jag har både ridit och kört kvigor/kor. Kolla så inte juvret är förstort och ivägen, och att kon ifråga har en trevlig och hållbar exteriör. Var även noga med klövvården så du inte riskerar hältor etc.
En ko som får gå på naturbete och rör sig dagligen musklar sig fint, och en ko orkar mycket -även bära upp en ryttare! Dem har kraftigt skelett och stark rygg.

Vad som är skillnaden med en ko mot en häst är att hästen flyttar sig från tryck, en ko går emot trycket! (kan hästar givetvis också göra, exempelvis i körningen är det rätt uppskattat:D)
Men om man lutar sig mot en ko har man henne snart i knät:p

Jag har använt monty roberts rid och körgrimma, det är ett bettlöst träns med tryck över nosen som snabbt släpper vid eftergift. Har funkat hur bra som helst och är mycket slitstarkt.

Med sadel är det utprovning som gäller precis som med hästar, men jag kan tänka mig westernsadlar går bra också. Kanske bomlöst? Jag har ridit barbacka!

Kor är fruktansvärt envisa, men dem alla är ju personligheter och det finns dem med mycket spring i benen också! Vissa vill vara med sin flock med andra vill ut på kilometerlånga äventyr på egen hand i alla gångarter. Lär kon dem framåtdrivande hjälperna och att bromsa.
Kor är otroligt snälla djur, men det gäller att aldrig förlora tålamodet för då tappar dem förtroendet för dig - en ko glömmer aldrig!!! (tyvärr haha)

framförallt lycka till! Man ska va lite galen och kor är fina vänner dem med.:)

Hälsningar från frida och 25:an:love:
(som är 11år nu, slappt juver och lite muskelfattig, men ack så underbar på alla de vis!!)

frida25an2.jpg
[/IMG]

Hej
Häftigt, du har inte flera bilder?
Man kanske skulle prova på en tur på vår avelstjur som är snäll. Dock vet jag inte om jag vill utmana ödet med en herfordtjur på ca 1 500 kg.
Mycket av vad man gör med hästar går att göra med kor, bara man som sagt har tålamod. Kor är tillgivna och tacksamma för den kontakt de får, vissa söker den mer än gärna. Tro mig, borsta en ko ett par minuter och den är kär.
MEN lär den inte att hoppa, som jag skrev innan så kan det ge vissa problem, ha ha ha.

ÅÅ har du inte fler bilder? Vore skoj att se:D

Testa västernsadel, brukar fungera. MIn lilla Lisa har blivit riden , körd, haft bett, träns, sadel, hoppat och blivit longerad. Allt går men jag började när hon var en vecka att träna henne. Sen blev det för bra med hoppningen , jag ångrade mig när hon sedan hoppade över häststänget och in till tjuren på andra sidan och karriären som ridko var slut.....

Men passar verkligen en westernsadel? Vanliga hästsadlar är ju just anpassade för hästar och kons rygg är inte särskilt lik hästens.
Barbacka eller någon form av bomlös/pad skulle jag satsa på i alla fall.

Har alltid fått tippset att en westernsadel skulle passa och jag tror inte att det är helt omöjligt. Visst en bomlös skulle även vara smart. Men i usa där man ofta ser dem rida tjurar ( ej rodeo) så är det med westernsadel. Samt vissa vanliga sadlar skulle även passa. Inte alla kor har samma rygg heller, vissa runda och tjocka, vissa skarpa och raka....... väldigt olika.

Hej
Häftigt, du har inte flera bilder?
Man kanske skulle prova på en tur på vår avelstjur som är snäll. Dock vet jag inte om jag vill utmana ödet med en herfordtjur på ca 1 500 kg.
Mycket av vad man gör med hästar går att göra med kor, bara man som sagt har tålamod. Kor är tillgivna och tacksamma för den kontakt de får, vissa söker den mer än gärna. Tro mig, borsta en ko ett par minuter och den är kär.
MEN lär den inte att hoppa, som jag skrev innan så kan det ge vissa problem, ha ha ha.

nja en tjur skulle jag aldrig lita på, det är 1500kg hormoner:p Tjurar är ofta trevliga, tills dem uppfattar nån signal fel och det blir stopp i hjärnkontoret... Däremot har jag uppfattat dem tjurar som vi haft hemma varje sommar har varit väldigt trygga att gå upp bredvid, sparkas aldrig och är mer signalkänsliga, ber man dem flytta sig sidledes ett steg tar dem tre-fem steg. Däremot aldrig roliga vid huvudet. Jag skulle inte våga mig på att leda någon, vallhunden får sköta dem själva.
Men kastrera dem så:) Jag hade en tjurkalv som jag träna med från starten (tanken var att kastrera honom), Simba hette den filuren hehe. Hur trevlig som helst och blev inriden. men slaktades tyvärr pga platsbrist.

åhh kor kommer ihåg en om man ägnat dem några minuters kärlek!! då kan dem springa fram till en i krumsprång och lägga huvudet på axeln och säga 'klllliiiiiiia' :love: Men jag skulle gärna slippa deras sträva och eländigt långa tunga.
men lite söta är dem när dem petar sig i näsan med tungan haha

tror inte jag har några fler bilder, sitter på lånad dator också.... gjorde en videofilm när jag sela och körde en ko, men det var på kvällen så allt blev för mörkt man ser nästan bara gestalter haha. Måste göra om nån dag!

Min Lisa mu kan du se på pixbox om du säker på användare Nepita.

:rofl::rofl::bow::rofl::rofl:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: ameo
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama