Rida in en galoppör????

jsjokvist

Trådstartare
Okej, av ren nyfikenhet undrar jag detta

De engelska fullbloden rids ju in vid 1,5 års åldern, som ska starta som 2åringar. Är det någon som är insatt i detta och vet på vilket "sätt" detta sker? Börjas det med ren dressyr som man i regel annars gör? (vilket jag inte direkt tror...)
Och hur 17 hinner man rida in en häst + träna upp en sådan kondis på ett halvår?

SKULLE VARA SUPERKUL ATT VETA IFALL NÅGON ÄR INSATT :bump:

frågar ju detta av ren nyfikenhet, och jag har ingen aning om hur det där går till.

Sv: Rida in en galoppör????

Har funderat på det jag också... Har fått för mig att dom bara slänger upp första bästa efter att ha hängt lite på dom,sen ju fortare det går,desto bättre! ;):D Nej,men ärligt talat har jag ingen aning. Har aldrig haft med något fullblod att göra (förutom min förra dam,men hon var ju arabiskt) men jag antar att dom blir färdiga i kroppen snabbare än andra hästar? För jag skulle då aldrig tänka tanken på att sitta på mitt rangel,1,5 år,nu. :p

fy vilken hemsk video! betvivlar dock att det går till så i sverige, vi har ju väldigt tuffa lagar.

Jag håller på med trav, vilket rätt många tycker är djurplågeri och synd om hästarna mm, men våra hästar ska hållas i trav och kan alltså om de inte vill springa försvara sig med att ta till galopp = de bromsas då ner.

Galoppörerna kan inte göra någonting förutom att springa fort, saktar de ner manas de bara med pisken. Inte trevligt.

fy vilken hemsk video! betvivlar dock att det går till så i sverige, vi har ju väldigt tuffa lagar.

Jag håller på med trav, vilket rätt många tycker är djurplågeri och synd om hästarna mm, men våra hästar ska hållas i trav och kan alltså om de inte vill springa försvara sig med att ta till galopp = de bromsas då ner.

Galoppörerna kan inte göra någonting förutom att springa fort, saktar de ner manas de bara med pisken. Inte trevligt.

Men hur tänkte du nu?

Menar du verkligen att alla andra hästar utom galoppörerna kan sakta in om de inte vill, men galoppörer är av en helt annan art än vanlig häst så den går att slå fram men inte andra hästar?

Usch det där var den värsta video jag sett... Man blir så jävla förbannad på okunniga äckliga människor som håller på med en sport de inte behärskar. Det är så svårt att tänka sig att sånt där faktiskt händer varje dag.

Jag tror dock inte att det går till på det där sättet här i sverige. Aldrig något jag hört om. Och av någon anledning så känns det ändå som att det är mer seriöst här i sverige. Att man faktiskt har ett intresse för hästar också, de som håller på med galopp, och inte ser hästar ENDAST som tävlingsmaskiner som ska springa in pengar (utan att ha kunskap eller intresse av hästen).
Men självklart handlar det ju om pengar även här i sverige.

Det är skitenkelt...

Skämt åsido så sitter man in hästarna när de är ungefär 1,5 år. Det innebär att de blir vana vid sadel och träns och de tar styrning. Man sitter inte på dem några långa stunder och man har för det mesta en gammal, trygg förhäst så de går liksom i sin flock. Under vintern bygger man på så att de lär sig gå fram och tåla mer belastning successivt. Man rider dem några dagar i veckan och eftersom de flesta blir lite snoriga (typ dagisungar) när de kommer in till banan med alla bassilusker så får de lediga perioder mellan varven.

Har inte tittat på videon som någon länkade till men jag kan föreställa mig ungefär vad den handlar om - här i Sverige är det ju mest tjejer som rider in hästarna och det brukar borga för att det går lugnt och trevligt till. Majoriteten av hästarna accepterar att bli ridna ganska fort och tycker att det är kul att fjanta runt med sina kompisar. Någon form av samling och ridning på böjda spår klarar inte hästarna förrän de är tre, fyra år men att springa rakt fram i någon sorts naturlig form är en helt annan sak.

Det är intressant att se hur "folk" ser på behandlingen av galoppörer. Många tycks anse, att de enbart blir misshandlade, understödda av sensationsvideos som den ovan, men OK, det är väl knappt någon -utom de närmast sörjande- blir kittlade av att se, när det går lugnt och sansad för sig. Nyligen startades en tråd om startboxer, där det genuint intresserade gick förlorad genom frågan "Vad är det sämsta ni sett ?"
Inridningen går i stort för sig, som CaOs har beskrivit, men det ligger en del inledande manöver före.
Först får man vänja ungdomerna vid bett och de får då ett mjukt bett i munnen att tugga på. Sedan får de lösa inspänningstyglar för att vänja sig vid drag i munnen. Sedan börjar man tömköra dom för att sätta mun på dom. De lär sig svänga, gå framåt, bakåt, in mellan stolper för senare startboxträning osv. Det kan inte påpekas noga nog, att ALLA hästar är måna om munnen och en god mun är guld värd.
Samtidigt börjar man hänga lite på dom från båda sidor för att vänja dom vid den ryttare de sedan ska ha på ryggen. Man börjar också lägga ting och saker på ryggen av dom och sedan en sadel, där man spänner gjorderna successivt, som de vänjer sig. Så småningom kommer ryttaren -den lättaste med god balans- upp och hästen ledas runt tills det är dags att gå ut med en förhäst.
Startboxträning går för sig i ungefär samma tempi. Först går de rakt genom boxerna för så småningom att stanna upp i dom. Där står man då och gosar med dom för sedan att låta dom skritta ut igen. Det brukar inte ta lång tid att vänja dom vid att stå stilla. Sedan stänger man försiktigt grinderna om dom. När det har förlorad nyhetens intresse, öppnar man -försiktigt- framgrinderna och de får skritta ut igen. Allt i lugn och ro. Det är inget man skynder med. Först när boxerna är vardagsmat, hoppar man ut dom som vid kapplöpninger.

Det är kul att leka med hästar.

Nadja Bellander har skrivit en bra bok om galoppträning och jag skulle tro att det står en del om inridning där. Jag har bara bläddrat i boken men jag gillade det jag såg. Om du kontaktar Helena Gärtner på Svensk Galopp kan hon säkert hjälpa dig att få tag i boken. Hon är utbildningsansvarig så hon kan berätta om hur du ska gå tillväga för att ta amatörtränarlicens också.:laugh:

Samtidigt börjar man hänga lite på dom från båda sidor för att vänja dom vid den ryttare de sedan ska ha på ryggen. Man börjar också lägga ting och saker på ryggen av dom och sedan en sadel, där man spänner gjorderna successivt, som de vänjer sig. Så småningom kommer ryttaren -den lättaste med god balans- upp och hästen ledas runt tills det är dags att gå ut med en förhäst.

Det är kul att leka med hästar.

Eller i nödfall en gammal tant som nöjer sig med att kräla från ena sidan - ensam i stallet.. Men kul är det!:p

kl

Jag har jobbat med galopphästar på Irland, och där går det till på ungefär samma sätt som i Sverige. Hästarna rids in senare (jobbade med steeplehästar som rids in som 3åringar), men i övrigt påminner det mycket om det de andra beskrivit. Man börjar vänja vid bett i munnen genom att sätta ett bett ovanpå en grimma (alltså bara en rem över nacken), så longerar man dem tills de vant sig vid det, sedan är det inväjning av träns och sadel. I samma veva så börjar man tömköra dem, och det gör man ganska länge, som tidigare nämnts är en bra mun av största vikt.

När hästen vant sig och är lydig för tömmen så börjar man hänga på dem i boxen där de känner sig trygga. Detta är en process som får ta tid om det krävs, aldrig stressa för då kan farliga situationer uppstå. Det ska vara på skoj och hsätarna ska tycka det är kul! När de är bekväma med att någon hänger på dem så hänger man på dem ute, efter några gånger är det oftast väldigt okomplicerat att sitta upp och rida. Börjar i ridhuset där de känner sig hemma, för att sedan rida ut i sällskap med en äldre, trygg häst.

Allting handlar om att göra det okomplicerat och avslappnat.

Bilden om galoppen som någon form av djurplågarsport är felaktig. Har sett betydligt fler illabehandlade hobbyhästar än galopphästar.

Det är inte så himla avancerat.

Först vänjer man vid bett.
Sedan longerar man lite för att få upp lite grundstyrka, med och utan gjord.
Sedan vänjer man med sadel, oftast i boxen först. Sedan går de kanske lite med sadeln i walker för att sedan longeras med sadel.
När hästen accepterat sadeln hänger en lätt person på hästen. Efter det går man lite fram och tillbaka i stallgången. För att ryttaren sedan ska sitta på hästen som vanligt.
Efter det rider man hästen antingen i walker eller på en ridbana med någon som håller i. Succesivt rider man mer och mer själv samt mer och mer trav.
Efter det rider man på tur ut i skogen, först med någon som håller i samt en trygg förhäst. Sedan rider man själv med en trygg förhäst.

Kan inte tänka mig att det skiljer sig speciellt mot inridning av ridhästar. Det går lungt och stabilt. Alla hästar behöver inte starta som tvååringar så det är ingen vits med att stressa.

Tack för alla svar!!! :laugh:

Jag har aldrig fått uppfattningen om att galoppörer behandlas illa etc. Speciellt inte i sverige.
Men sen är det ju klart att det finns ställen och länder där hästarna behandlas illa inom galopp, tex som man ser på filmen. Men det finns så många fler grenar där hästen behandlas... hemskt. tyvärr.

Usch, började se filmen som det länkades till, men klarade bara av att se nån minut.
Riktigt vidriga bilder!!!!:cry:

Usch, började se filmen som det länkades till, men klarade bara av att se nån minut.
Riktigt vidriga bilder!!!!:cry:

Ja, precis som bilderna från Djurpolisen på Animal Planet, när det gäller annan djurhantering i USA. Inte farao drar ni alla hundägare över en och samma kam, bara för att man får se bilder på hundar där kedjan vuxit in i halsen, eller där hunden är så utmärglad för att den inte fått mat, att kroppen har börjat "äta" av musklerna!

Jag är så innerligt trött på att så fort det hackas på galoppsporten, så visar man extrema bilder från länder som inte har någon som helst koppling till Sverige.

Ja, det är hemskt, men vad vill ni som jämt och samt tar upp illa behandlade djur i andra länder och genast drar paralellen till svensk galoppsport att vi ska göra?

Ta ert djävla gnäll, oh:ande och ah:ande till de fora där det hör hemma!

Senast ändrad:

Ursäkta, men vem drog folk/hästar inom galoppsporten över en och samma kam? "Carand" visade en film som var hemsk, de flesta och jag har skrivit att det INTE går till så i sverige. Och Carand själv sa aldrig att det nog går till så i sverige? Filmen är väl hemsk även fast det inte går till på det där sättet över lag?

Den här tråden handlar heller inte om hundar som blir illa behandlade så fattar inte varför du drar in det.

Tråden handlar om Hur går det till när man rider in ett fullblod för galopp. Hackar jag på galoppsporten genom att fråga en sån sak? Jag älskar galoppsporten och frågade frågan för att jag är NYFIKEN och ville veta.

Jag tycker att det är du som ska ta ditt jävla oh:ande och ah:ande till det "fora" där det hör hemma!

Har någon egentligen lyssnat på vad speakern säger? I första delen talar han om unghästar som visas till försäljning och pressas för att springa fort och uppbringa största möjliga pris, kanske är dom en potential Kentucky Derby Wi nner. Jag har under årens lopp tillbringat en hel del tid i USA och Uk, och behandlingen av löphästar skiljer sig enormt. I USA pressas hästarna stenhårdt och även med en massa medicamenter och dom som inte håller blir hundmat, så enkelt är det . I england och sverige finns en helt annan kultur, med mkt strikta regler. För övrigt förstår jag inte vad en video med med löphästar som skadas/bryter ner i USA har med inridning av löphästar i sverige?

Ursäkta, men vem drog folk/hästar inom galoppsporten över en och samma kam? "Carand" visade en film som var hemsk, de flesta och jag har skrivit att det INTE går till så i sverige. Och Carand själv sa aldrig att det nog går till så i sverige? Filmen är väl hemsk även fast det inte går till på det där sättet över lag?

Den här tråden handlar heller inte om hundar som blir illa behandlade så fattar inte varför du drar in det.

Tråden handlar om Hur går det till när man rider in ett fullblod för galopp. Hackar jag på galoppsporten genom att fråga en sån sak? Jag älskar galoppsporten och frågade frågan för att jag är NYFIKEN och ville veta.

Jag tycker att det är du som ska ta ditt jävla oh:ande och ah:ande till det "fora" där det hör hemma!

Du är ny här, så du är ursäktad ;) Om du tittar uppe i högra hörnet, så ser du vem jag svarade. Dessutom svarade jag med ett citat.
Du har fått en massa bra svar på din fråga, att andra lägger in länkar, påstår att "Galoppörerna kan inte göra någonting förutom att springa fort, saktar de ner manas de bara med pisken.", eller ojar sig över videon i länken, är ju knappast ditt fel.

Jag förstår inte varför du tog åt dig så, inlägget var ju faktiskt inte riktat till dig. :)

Med jämna mellanrum dyker det upp djurrättsaktivisttomtar, som inte har egen erfarenhet, som inte har varit och tittat på hur det går till "live" i Sverige, men som trots detta "minsann vet hur det går till" för det har de ju hört eller sett på youtube (att det inte är svenska filmer eller att det inte går till på det sättet verkar vara en mindre petitess).

Så tagga ned och gå inte igång på alla cylindrar på ett inlägg som var riktat till någon annan :p

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag lagt tråden rätt men det handlar ju lite om min hästs hälsa så jag tycker den passar här;). Så här är det, jag har en...
Svar
15
· Visningar
1 021
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: oopsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka