Rida in 2,5 åring.

M

Mimmi22

Jag har sett och hört många därav är jag en av dom som sitter in/rider in min 2,5 åring, inte långa pass utan ett pass på 2 gånger i veckan i ca 20-30 minuter. Har märkt av att det är mer inom western detta sker, men det jag undrar är, vad har ni för motivering till detta??
Lite nyfiken på detta :banana:

min påbörjades då, men absolut inte 30 min pass!
30 min pass (med mest skritt) red jag tidigast som 3,5 åring och då för tränare!
vi satt kanske 5 min på stallplan under en person som ledde hästen i skritt.

DEt är ju Quarterhästarna som brukar ridas in när de är runt 2½ år pga att quartern sluter sina leder fortare än "vanliga" hästar och klarar av att bli inridna vid den åldern för att deras skeletet "stelnar", men många rids in senare också, man lär titta på hur hästen har växt och vilket stadie den är i. när de rids in så rids de väldigt lite, 1-2 gånger i veckan tillenbörjar i max10-15 min och då bara i skritt för att vänja dem, sen släpper många hästarna på bete några månader efter att de har blivit sutna på och sen tar man om det igen vi hösten/vintern när de ska bli 3 år.
MVH Emelyne

Det här är ett mycket intressant ämne tycker jag. Finns det forskning som visar att en quarter skulle bli färdig tidigare i skellettet än andra hästar? Det skulle vara intressant att veta mer om det i sådana fall. Berätta gärna. Att de i regel är mindre i växten än halvbloden och därmed tidigare anses färdiga, vet jag, men finns det fakta på just det här med skelettet eller är det en myt?
Oavsett vilket så är jag för att börja träna hästar tidigt, men mycket lungt och med mycket känsla. Det ska vara duktiga hästmänniskor om man börjar träna en häst tidigt.
Det finns forskning på galopphästar och hur deras skelett utvecklas under träning. De börjar ju tränas tidigt och går betydligt hårdare jämfört med tex ett vanligt halvblod.
Inom travet börjar man också med dem tidigt och låter leder och ligament utvecklas under träning just för att de ska klara att gå lopp som utsätter ben för extrema påfrestningar. Men det handlar förstås inte bara om fysiken utan lika mycket om deras mentala status. De ska "orka" i huvudet också.
C

Hej! det jag menar är att skellettet/bena/lederna inte är lika mjuka vid den ålder och klarar mer belastning, visst är det som du säger man lär bygga upp hästens "stomme". därför är det viktigt att man ser till att hästen är välutvecklad och klarar av en ryttare på ryggen och att man rider väldigt lite det första halvåret bara några gånger i veckan och ett par minuter och de får villa. och sen ökar på ju mer hästen orkar och hittar balansen på sig själv och med ryttare. men så vitt jag vet så vet jag inte om det finns nån "forskning" som är skriven på papper just om quarterns skellett.
De är helt enkelt inte lika mjuka i den åldern(om de är välutv)....Man kanske ska starta en forkning om just det :)

Det är säkerligen inte otoligt att det finns forskning gjort på quartersidan också. Det handlar trots allt om en av världens största hästraser ( i antal) ska ta och leta runt lite på nätet och se om det går att hitta något eftersom jag tycker det är intressant och värt att diskutera. Jag rider hellre en liten häst tidigt än en stor som oftast har fullt schåå att hålla ordning på kroppen och som med stor sannolikhet har växt fort.
Det är lätt att lura sig att de är färdiga bara för att de är stora till växten.
C

men man ser oftast på hästen hur gämt de växer, specielt quartrar växer lite ogämt och det kan skilja flera cm i höjden på manken och på korset. och gör det det så är det inte riktigt färdiga...och man bör vänta (måste). även när det är klara så kan det skilja nån cm men det syns på hela hästen om den inte är klar för att ridas. även psykiskt. 2st 2 åringar som är exakt lika gammla kan skilja enormt mycket från varandra.ex min quarterhingst och hans halvbror som det bara skiljer 1 dag mellan dem är väldigt olika. min har börjat se ut som en häst och börjar bli stadigare i psyket medans brorsan är liten i växeten och verkligen ser ut som en bäbis och beter sig som en. så han är absolut inte klar för att bli inriden än på ett bra tag. men han kan komma snabbi ikapp sin bror, jag kommer själv att vänta ett tag med min hingst innan jag rider in han fast han är välväxt och "mogen".

Självklart, visst handlar det om individen och det är en av anledningarna till att jag tycker det är så roligt att jobba med unghästar. Båda mina unghästar har jag börjat med tidigt, men jag har väldigt olika krav på dem och jobbar dem olika, men med samma grundsystem.
C

Jag träffade en canadensare som rider in och tränar (quarter-)hästar för framför allt Team Roping och tog upp just detta med ålder att börja rida in hästarna.
Han själv påbörjar inte inridningen på 'sina' hästar förrän på försommaren hästens fjärde år, när hästen är tre alltså. Sedan låter han hästen gå på bete och växa och fundera över sommaren, eller längre, beroende på hästen. Han tar inte emot hästar som är yngre än tre. Han uttryckte också tydligt att hästarna inte håller lika länge om man påbörjar inridningen tidigare och att enda anledningen att man gör det kort och gott är pengar.
Nu är ju naturligtvis alla hästar individer och olika, men jag anser att man ska ta de 'vetenskapliga bevisen' på att en quarter (och kapplöpningshästar med, för den delen) skulle vara redo att ridas in tidigare än många andra hästar, med en nypa salt.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 785
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar