Rida i stan'!

P

pzyhr

Får man rida i stan' på asfaltsvägar, vid affärer och i bostadsområden? Finns det någon lag eller liknande, som säger att hästar ska hållas på landet eller något? :D
Polishästar rider man ju med mitt i stan', men de kanske har något spec. undantag? :angel:

Sv: Rida i stan'!

Du får rida inne i stan precis hur mycket du vill!
Det finns ingen lag som säger att du inte får rida hästen i stan. Såvida du inte ska ta betalt för ponnyridning eller liknande. Då måste du ha tillstånd.

Hästar jämställs väl med fordon och borde väl då inte få framföras på trottoarer och gångvägar, men annars, där du får köra bil får man nog rida vad jag kan förstå!

Skuggi har rätt - hästen räknas som ett fordon, och man får alltså rida överallt där man får köra bil, utom motorväg och motortrafikled. Självklart skall man också rätta sig efter trafikreglerna.

Trottoarer och gångbanor får man normalt inte rida på, hur det är med cykelbanor vet jag faktiskt inte, men jag har sett många ryttare på cykelbanan hemma, och det känns ju betydligt säkrare att rida där än att rida bland bilarna...

jag vet inte, men jag tror att det är så att man får rida på cykel banor, för mopeder får ju köra där. asså inte eu mopeder utan gamla hederliga.

jag har gjort det, och ingen klagade tvärt om folk kollade, barn pekade och kollade med stoora ögon på våra pollar :D självklart om de bajsar ska man hoppa av och (man ska ha med sig påse, bajs som bajs...) plocka upp hästbajsen, brukar ha med mig två/tre ica kassar de är lagom sedan väntar man tills man kommer till en soptunne :D

Hehe polishästarna rids ju i stan av ett speciellt syfte ;) Inte för att de inte har nån annanstans att vara utan för att de ska patrullera och agera vid demonstrationer fast det kanske du fattade :D

JAg och en kompis har ridit in till stan några ggr då vi har vela köpt godis lr någe liknande lr hälsat på annan kompis inne i stan :P

Vi har ridit på vägar samt cykelvägar och gåvägar, det är beroende på hur vägen ser ut i övrigt och ingen har klagat på oss. Inte ens polisen.

Senast ändrad:

Jag har själv aldrig ridit inne i stan, men i bostadsområden eller vad man ska säga. när jag rider dit så har jag att välja på att rida på en smal asfalterad 70-väg (där alla kör 90) där man blir omkörd av en hel del lastbilar och bussar. Eller så kan jag rida på cykelbanan som går bredvid vägen. För mig är detta inte något svårt val, för jag föredrar att ta risken att få böter, än att riskera att min häst blir rädd av någon anledning, och hoppar ut i vägen eller liknande... om min häst har bajsat på cykelbanan så åker jag alltid dit efteråt o plockar bort det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
6
· Visningar
459
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 404
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar