Rida i sandtag

S

Sippus

Ja som du kan läsa på rubriken "att rida i sandtag"
Hur bra är det för hästarnas ben?
Tänkte prova att rida där med min häst (finns ett sandtag nära det nya stallet vi flyttat till) Hon har haft kotledsinflamation men är helt bra nu och igång skrittad + travad en vecka.

Vad tycker ni? har erfarenhet av? Är det bra eller dåligt? Och varför?
 
Sv: Rida i sandtag

hm, har också funderar på det där. Har ett nedlagt sandtag precis 1 km från stallet, har funderat på om det går att ridea där.Men jag är så rädd att det ska finnas några slags fickor i dom höga sluttningarna, liksom under sanden, där pållan kan sugas ner...:angel:
Kanske inte så troligt, men om hela sandtaget rasa ner i huvet på mig och pållan då? :eek:
 
Sv: Rida i sandtag

Det är jättebra! Klättra upp och end ett par gånger. Tänk på att det tar väldigt... Jag tror dock inte att jag skulle åka dit med en häst som fått kotledsinflammation, bäst att vänta ytterligare ett par månader så att hon är ordentligt igågn.
 
Sv: Rida i sandtag

Haha jo de förstås. men de sandtaget som finns nära stallet säger alla att det är jätte bra och det är helt OK för alla hästar/ryttare att rida där:)
 
Sv: Rida i sandtag

Det är jättebra! Klättra upp och end ett par gånger. Tänk på att det tar väldigt... Jag tror dock inte att jag skulle åka dit med en häst som fått kotledsinflammation, bäst att vänta ytterligare ett par månader så att hon är ordentligt igågn.

Jo tänte inte rida ditt nu. Men jag menar om det är bra i överhuvutaget? Om det slitter mycket på leder och så?
De brukar ju säga att rida i hjup snö slitter väldigt mycke
 
Sv: Rida i sandtag

djupt underlag är jobbigt för senorna, medans hårt underlag är jobbigt för leder.
därför bör man ta det rätt så lugnt innan hästen är van vid både väldigt hårt och väldigt djupt underlag.

vi har också ett sandtag precis vid stallet (kanske är samma sandtag? :D ) där vi rider ibland. hästen jag rider går på alla sorts underlag och är van vid det, sommartid går hon som körhäst inne i stan så vi både skrittar o travar på asfalten också.

men det man ska tänka på när man rider i tex sand är dels att det är jobbigt för senorna, och dels att det är jobbigt punkt slut och att hästen fort blir trött.

men jag tror stenhårt på att rida hästen på så varierande underlag som möjligt, eftersom olika underlag stärker/skonar olika delar av hästen. men eftersom din häst haft kotledsinflammation så borde ju mjukt underlag vara bättre, eftersom det är skonsammare på lederna. men jag hade pratat med min vet först för att vara säker!
 
Sv: Rida i sandtag

Instämmar.
Sen får man tänka på att det även är jobbigt för musklerna, så man får verkligen ta det lugnt i början!! Jag har tränat massor i sandtag med bra resultat, men som sagt, ta dte lugnt i början.
 
Sv: Rida i sandtag

det är himla bra om man vill trötta ut hästen o inte har så gott om tid! :p
 
Sv: Rida i sandtag

radeeeeerat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida i sandtag

har upplevt att det är skitkul både för häst och ryttare ... ännu roligare blir det om man gör det barbacka :p

men håller med liza och resten i vad de säger :)
 
Sv: Rida i sandtag

Jag brukar rida där, jag tycker att det verkar vara bra träning + ganska branta kan man nog bygga upp muskler på :idea:
 
Sv: Rida i sandtag

Hej!

Att rida i sand eller grudtag är jättebra för hästarnas muskler. :) Man ska kanske inte göra det så ofta och så många gånger för då sliter ju det för mycket på hästarnas ben.

Min häst står i ett tävlingsstall med travhästar. Min kompis jobbar där och jag jobbar där ibland. Dom brukar rida till ett grustag i närheten. Där är det brant och kul att klättra med hästarna! Skritt nerför och trav/galopp uppför. :P Man ska kanske skritta uppför, g
tar ju lite på ett annat sätt då. :)

//Erika
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp