Rida i Marocko eller Egypten (troligast Sharm El Sheikh)?

Sammet

Trådstartare
Är det någon som varit i marocko eller egypten och ridit på sin resa?
Någon som har erfarenhet av priser och tillgänglighet?

Dvs någon som ridit på sin vanliga solsemester. Inte förbeställd ridresa.

Råd emotages tacksamt, från allt till hur lätt en turist luras, hur hästarna skall se ut, vilka smittsamma sjukdommar de kan sprida (som jag kan bli sjuk av) och alla andra turistfällor jag kan falla i.

*Sammet som längtar utomlands*

Sv: Rida i Marocko eller Egypten (troligast Sharm El Sheikh)?

Hej hej!

Jag har varit i Egypten flera gånger..
Ridit varje gång, på vanlig solsemester. :bump:

Det jag rekommenderar är att fråga på det hotell som man bor på.
Dem vet alltid vem man ska vända sig till, både när det gäller hästar, kameler och alla andra aktiviteter!

Att rida ut i öknen på morgonen/kvällen kostar ca 150/timmen.
Men då är det med guider, som pratar engelska och fina hästar.
Men ganska små hästar, oftast araber eller någon form av korsning.

Det finns alltid hästar på stranden som man får rida på men dem är inte i så bra skick och så får du bara skritta en sväng på 10 min.
Så det rekommenderar jag absolut inte!!

// johanna

*Knapplån*

Så länge man håller tråden ren från reselänkar och tips på lämpliga resebyråer att ta kontakt med, får denna tråd ligga kvar.

Letar man efter researrangör, får man titta bland bukefalos länkar, eller lägga ut en efterlysning under radannonserna.

Har ni tips på länkar, som inte finns i bukefalos länkarkiv, så får ni gärna lägga in dem i länkarkivet.

Mvh

IngelaH
moderator

Hej!

Vi var i Sharm El Sheik med jobbet och red. På vårt hotell var det en turistfångare som kände en som hade stall "Omar riding club". Så han fixade så vi fick komma ut i öknen och rida i en egen privat grupp (utan beginners - det var vi noga med!). Det var helt otroligt, fantastiskt kul!

Jag fick den stora äran att rida den enda hingsten i sällskapet... och den enda som var tjusig, de andra var ena riktiga tunna ökenhästar. Vi galopperade omkring i racerfart utan hjälm med tygstycken för att täcka ansiktet.. för det sprutade sand! Livsfarligt, men kittlande härligt kul!

Vi blev så bitna så vi åkte och red en gång till - i solnedgången. Blev då förföljda av en förrymd kamel!! hahaha!

Killarna som hade stallet tog oss sedan ut på en "äkta" runda i stan - det var skönt, då slapp vi alla som mer eller midnre kladdar på en!

Jag har ridit vid pyramiderna i Kairo. Fantastiskt. Stallet hette AA Stables tror jag och hästarna har det rätt bra där. De sköts naturligtvis "egyptiskt", rids in rätt hårt och har inga hagar, men så är det ofta där. De har mest arabkorsningar, inte så många renrasiga araber. Mycket blandningar med engelska fullblod. Många hästar är muskelfattiga enligt vårt sätt att se på det och jag tror att det handlar mycket om fodret. De får samma gröna växt året runt och förmodligen blir det lite för lite proteiner för att bygga snygga, runda muskler.

Men, de duschas efter varje ridpass för att bli av med all sanden och det luktar rent i stallen. Hästarna är väldigt trevliga, med en för oss svenskar ovanlig mix av ston och hingstar.

Känslan av att galoppera i solnedgången rätt ut i öknen med pyramiderna till höger är oslagbar!

När jag var i egypten red jag. Asså det va ett litet stall där man fick rida. Jag red på en vit arab!! :D

jag fick erbjudande (jobb) som ridguide i sharm el sheik, verkar seriöst.

Hej hej,
jag har varit i marocko 2 gånger, ridning på åsna/drommedar är inget svårt att få tag i..
Hästar vet jag inte, du får nog söka dej till en sp. gård etc.
Vi såg de som red på stranden, såg UNDERBART ut iaf.:D

Jag red när jag var i Egypten, Hurghada sommaren 06. Beställde "utflykten" på hotellet.
Jag kan säga att jag blev inte såå impad faktiskt. Men det var okej.
Fick nog rida en timme, tror jag det var, utmed en strand. Utan hjälm eller ridkläder eller något "säkerhetstänk" överhuvudtaget.
Det skulle vara araber, men enligt mej såg det mer ut som arabkorsningar av något slag. De var ganska välfödda, och inte magra och såg ut att ha det ganska bra. Men det gick knappt att rida, pga att sadlarna passade så OTROLIGT dåligt. Jag fick mej först tilldelat en häst, som praktiskt taget inte gick att rida, pga att sadeln låg jättekonstigt, och kunde inte hålla balansen. Kan inte riktigt förklara, men det var hemskt :/
Sen fick jag en annan häst som det gick lite bättre att rida. Men hästarna var HELT okontrollerbara. Hästen bara skenade iväg med mej. Fy faan vad läskigt det var, jag trodde jag skulle dö. De verkade inte heller rida på det "sättet" vi gör här i Sverige. Hästen fattade inte vad jag menade utan gjorde hursomhelst ;S
Usch vad hemskt det var. Där satt man på en skenande häst utan en människa en närheten och utan hjäm eller säkerhetsväst. Nästan panikartat, men ändå häftig känsla på något vis.

Nä, en så himla fantastisk upplevelse var det faktiskt inte. Men det var ändå kul att få rida på en stand (fastän den var täckt med skräp och sopor).

Här är en bild (dålig, men det var tyvärr den enda bilden som togs när jag red)
17698032.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka