Rida i form

C

Cassie_

Är lite nyfiken på er westernryttare då jag tycker att det verkar vara en mer friare form (fast ändå samlad) än vanlig klassiks ridning. Undrar lite hur ni gör när ni rider era hästar i form, hur ni använder er av tyglar, skänklar, sits osv? :)

Sv: Rida i form

Har ridit western nu i 3år och det är mycket härligare, liksom man är mera 'Ett med hästen' än i klassisk. det känns så för mig i allafall.
Det är ett helt annat sätt att tänka. Svårt att förklara :)

Ngt som jag iaf ser mer hos westernryttare än hos dressyrryttare är att westernryttare använder sig av 110% eftergift. Kanske därav en mer lättriden självburen häst?:)

Ja, det verkar helt klart som en mycket friare form och hästarna ser på något sätt mer avslappnade ut.. Kanske beror på den låga formen. Känns på nåt sätt lite mer naturligt för dem kanske? Inget illa menat mot de som rider klassiskt! (Bl.a jag själv;))

Jo, det ser ju lite naturligare ut. Men det är ju viktigt att inte glömma att bakbenen o ryggen ska arbeta, så det inte blir damsugar stil med hängmatte rygg :D

När jag värmer upp så byter ja varv nästan hela tiden, nästan inga raka spår, böjer igenom sidorna ordentligt så att hästen är helt mjuk, gör även halt å ryggar ofta för att få upp uppmärksamheten på att vi gör nånting, varierar mycket så att det inte blir långtråkigt. Funkar för mej för att "få form"!

Cassie_ skrev:
Är lite nyfiken på er westernryttare då jag tycker att det verkar vara en mer friare form (fast ändå samlad) än vanlig klassiks ridning. Undrar lite hur ni gör när ni rider era hästar i form, hur ni använder er av tyglar, skänklar, sits osv? :)

Även en western häst måste arbeta hemma i rättform, för att få med sig rygg och bakben. Utan detta så får man svårigheter i både spinn och rolebacks eller sliding stopp.
Man arbetar mer med vikthjälper, men man får inte glömma bort att ingen häst kan genomföra dessa moment om den inte är ordentligt genomriden, alltså på tygel hemma.

Lotta

vi lär hästen att själv bära sig i form genom att ge hästen tyglarna när den släpper efter i bettet och från skänklarna och låter den få försöka gå "där nere" själv, men dock en lite lägre form än i dressyren. Det är mer avslappnande och bygger musklerna lite annorlunda. Målet är att hästen ska släppa efter i nacken och runda sig av ett tryck med skänklarna. Man ska alltså inte behöva använa tyglarna att sänka hästens huvud och få den att trampa under sig. Sitsen är inte drivande och stör hästen så lite som möjligt om man inte vill be om något. Men alla westernryttare rider ju lite olika och man anpassar formen på hästen efter hur hästen är byggd.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka