Rida i form?Ridskolehästar?

finapina

Trådstartare
Jag har funderat på en sak! Jag förstår varför det är bra o rida en häst i form för att den ska hålla bättre osv. Men samtidigt slår det mig att ridskolehästar ser man ju sällan gå i form. Framförallt barnponnysarna! Hur kan dom hålla ihop år efter år? Många ponnysar på min ridskola har varit jättelänge där o är fortfarande fräscha. Hur är det möjligt?

Sv: Rida i form?Ridskolehästar?

Jag vet inte riktigt faktiskt...
På min ridskola har vi undvikit de allra minsta ponnyerna för att en något större rytatre ska kunna rida även dom ibland. Vet att ridlärarna jobbar en del med dom också. Ex. Tömkörning
:)

Belastningen på en ponny är ju lite olika beroende på vem som sitter på. Ett litet barn som sitter på och skrittar och travar lite innebär ju igen större omfördelning av hästens vikt, den klarar alltså att bära upp både sig själv och barnet utan att omfördela någon vikt från framben till bakben.
Det som sliter mest är väl ryttare som är nästan i "rida i form stadiet" eller de som är lite större men inte har egen takt och balans. Då måste hästen jobba mer för att balansera både sig och ryttaren!
Jag tror att de små ponnyerna går mest med "åka häst barn" och att det finns en viss tillridning av de större ponnyerna och de stora hästarna så att de tränar de muskler som krävs för att bära sig själv och en obalanserad ryttare så bra som möjligt.

På min ridskola har vi inga små ponnyer, två stora C och några D. Några av dom är ute och tävlar och rids ju av sina "tävlingsryttare" på deras lektioner ett par gånger i veckan. Även några av de stora tävlar och rids då av sina ryttare likadant. Annars har vi ingen tillridning av hästarna. Personal rider dem ibland men det är väldigt sällan, och när vi rider dem så är de väldigt fina att rida så det behövs inte göras så mycket.

Det handlar väldigt mycket om struktur och planering att få dem att hålla. Välplanerade lektioner med tempo och övningar anpassat för eleveras nivå. Inte för mycket runt runt på volter, inga små volter, inga kraftiga övergångar (från trav till halt, från galopp till skritt/halt) som sliter väldigt mycket om ryttaren inte kan hjälpa hästen. Varierade underlag, gott underhåll på banor. Hos oss krattar alla grupper spåret efter avslutad lektion, så att det aldrig blir en vall mot väggen och så harvar vi 3 gånger/vecka. Vi har väldigt hållbara hästar som blir gamla och är sällan halta.

På de ridskolor jag varit i kontakt med, har hästar och ponnier ridits, tömkörts eller longerats regelbundet av instruktörerna på förutbestämda scheman, för att säkerställa formgivning, att hästarna jobbar rätt och så vidare.

Mvh

IngelaH

Förutom vad de andra har sagt att de rids/jobbas mer än bara på lektion, så vill jag tillägga att det finns många hästar och ponnyer som säljs eller i värsta fall tas bort för att de inte håller. Det finns hästar som kan gå i hela sina liv, vi hade en ponny född 86 som går på ridskolan och som aldrig varit sjuk eller skadad under alla sina år.
Sen finns det ju många som bara är där ett år för att de får problem med återkommande hältor.

Så det är ju också väldigt individuellt hur mycket de tål.

Småhästar belastas ofta inte på samma sätt. De gör ofta inga avancerade arbeten och bär oftast lätta ryttare i förhållande till sin vikt. Barn påverkar heller inte hästens form på det sätt en vuxen ryttare ofta försöker. Opåverkad form tror jag är bättre än en felaktig form som ryttaren medverkat till genom att t ex använda tygeln för att försöka få ner hästens huvud.

Vad gäller storhästarna är det ett evigt problem för de större ridklubbarna. De håller inte. Det krävs insatser i form av behandling, tillridning, träning separat, begränsningar vad gäller ryttarna (kan inte gå nybörjarlektioner etc).

Dom håller inte heller, på ridskolorna jag vart på går i princip ingen häst i bra form och det är ingen som rider till dom heller någon gång. Men dom håller ofta inte heller, ett fåtal som håller många år men dom är få.

Dom övriga som håller det är hästar som instruktörerna tycker om och dom blir då ridna och arbetade på rätt sätt. Dom andra går bara där tills dom går sönder och då säljs dom eller tas bort.´

Ponnysarna håller bättre, där vart det många som höll i många år tills dom blev pensionerade, antagligen höll dom för att belastningen inte är så stor.

Vi har som sagt inga problem med att hästarna går sönder, varken de stora eller ponnyerna. Det är alltså inget generellt problem, utan har man som ridskola problem med att de inte håller får man nog ta sig en funderare på vad man håller på med.

Vi har just nu 10 lektionshästar i åldern 19-24 år och allihopa har vi haft i verksamheten i mer än 10 år, ingen av dessa har fått någon specialbehandling eller ridits till osv. Det handlar inte om det. Dessutom har vi två utlånade som pensionärer, födda 1984 och 1985. Förra året tog vi bort två som var utlånade som pensionärer, de var födda 1982 och 1983, alla dessa stora hästar.

Någon klok sa en gång: Personalen på en ridskola ska VILJA rida lektionshästarna men inte behöva.

Där jag jobbar(ibland) rids lektionshästarna regelbundet utav antingen ridläraren eller någon utav "stalltjejerna", -och det är varje vecka

Om hästen går i fri form och på en barnlektion så påverkas dem inte särskilt mycket. Då barn inte är speciellt tunga, plus att de heller inte försöker få hästen "i form". utan de rider helt enkelt bara runt.

Jag kan också säga att det är vääääldigt många hästägare som inte kan rida sin häst i en hälsosam och "korrekt" form. hur håller de hästarna?

Jag tror faktiskt att hästar är lite tåligare än vad man ofta tror :)

Det är synd det finns så få bra ridskolor. Där jag red när jag var liten fanns det ett antal ponnyer mellan 20 och 30 år som varit på ridskolan i princip hela sitt liv. De var sällan halta, utan togs så småningom bort av ålderdom och ev ålderskrämpor som kom då.

Många av storhästarna var f.d. tävlingshästar i hoppning på typ Msv nivå. De hade tävlat tills de var typ 10-15 år och gick därefter på ridskolan tills de var 20+ innan de var färdiga med livet.

Men det var en BRA ridskola där man fick lära sig att rida hästen i form och hästarna gick 2-3 h per dag med minst en duktig grupp per dag, en mindre duktig och en nybörjargrupp (om de gick 3 pass, ofta gick de 2). Så ofta började de med en grupp där de mest skrittade och travade runt lite med ledare, för att sedan ridas av de duktiga och sist av de mittemellan.

Men sådana ställen växer nog inte på träd längre.

Det handlar om välplanerade lektioner så att hästarna får vila mkt (Svettiga ryttare men pigga hästar är en bra regel) och om att bra ridskolehästar har bra egen balans och vet hur de sparar på sig själva. Det är lättare med stor häst där personalen kan rida dem men ponnyerna är svårare pga av instruktörerna är för tunga. Å andra sidan håller alltid ponnyer bättre.

Vi har just nu 10 lektionshästar i åldern 19-24 år och allihopa har vi haft i verksamheten i mer än 10 år, ingen av dessa har fått någon specialbehandling eller ridits till osv.

Fint att hästarna håller länge såklart, men vilken tickande "hästinköpsbomb"! Alltså, inom max fem år behöver ni alltså köpa c:a 10 nya hästar?

På min ridskola har vi just nu fyra-fem stycken som är 18+, och det ser vi som lite bekymmersamt, eftersom vi rimligen kommer behöva köpa in och skola in fler hästar än normalt framöver. Optimalt skulle vi haft en jämnare åldersfördelning på hästarna, istället för att ha så många som kommer falla för ålderstrecket inom kort.

På ridskolan jag red på sista åren var det vi som red i de bättre grupperna som hjälpte till och mer eller mindre utbildade hästarna. Öppna och sluta och sånt där. Fy fan vad man slet med de hästarna som gått ett tag på ridskolan om som visste hur man kom undan arbete. Allra bäst var de när de gått en lektion före och var lite varma i kläderna, men den turen hade inte jag. :P

På den ridskolan gör de också så att de köper in lite yngre hästar och ger hästarna sen ett liv efter ridskolan som tex. tränings- tävlingskompisar på lokal nivå. :) Längesen jag såg en riktigt gammal häst på den ridskolan.

Senast ändrad:

Jaa, det är lite av en bomb som vi vet om! Alla dessa mår mycket bra men några av dem har börjat trappa ner och en har varit ute på annons ett tag för att hitta fodervärd. Vi har om någon månad ett helt nytt stall till alla hästar och då kommer vi ha plats för 3-5 lektionshästar till, så då är tanken att vi ska köpa in typ 3 nya hästar under året som ska gå utanför verksamheten för att sedan börja gå lektion och "dela" plats med de gamla så att de sen kan ta över, kommer vara lite tufft, sen om 15 år kommer vi ha samma situation igen ;)

Jag verkar rida på en bra ridskola =) Här går de flesta hästarna i en bra form. Kanske inte alla lektioner, men vi har ganska bra grupper, inga nybörjargrupper.

Sen har vi det så att det alltid är ett gäng hästar "på vila". De får ta det lugnt ett tag och hämta krafterna. En del behöver det ofta, en del mer sällan, men de skickas när de verkar ha tappat lusten och stinget. Så borde alla ridskolor jobba, men det klart, det kostar ju.

Men angående ponnysarna vet jag inte. Antagligen är de ganska starka ändå och ryttarna är så pass lätta att de håller bra ändå. Tänk om du hade en ryggsäck med ett halvt kilo i. Du skulle fortfarande gå normalt. Har du en ryggsäck med 10 kilo i behöver du nog luta dig framåt en aning och gå annorlunda. (arbetsform)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar