Rida i blåst

Widerberg

Trådstartare
Hur är era hästar att rida när det blåser(ganska mycket)?

Mitt sto blir nästan ett odjur, lyssnar inte ett skvatt och har koncentrationen
någonstans väldigt långt borta.:crazy: Är det något man kan träna
upp liksom, att hon inte ska vara rädd för vinden?

Sv: Rida i blåst

Dom flesta hästar blir piggare är d blåser , min ridlärare har sagt att är dom får blist under svansen eler nåt sånt så tycker dom att d är lite läskigt o då blir dom okoncentrerade;)

Jag har fått förklarat för mig (vet inte om det är rätt) att pga att hästar är flykt djur och får nedsatt förmåga att uppfatta ljud i blåsten, så blir de på tårna mycket därför...

jag brukar lösa det så att jag rider FRAMÅT såna dagar. Ingen bra dag att sitta och kräva saker på ridbanan. Ut på grusvägarna och i skogen och låt hästen få gå fram ordentligt. brukar funka.

Stoet är som vanligt vilket väder det än är.
Ok, blåser träd ner runt oss blir hon nog lite rädd. :p
Valacken blir hoppig så han går med tussar då.

min darling blir ganska stirrig o skyggar lite mer än vanligt ;) Men har jag huva på henne så blir hon lite lugnare...eftersom hon är rädd om öronen o mkt större än jag så är det lättare än tussar, annars dämpar de nog ännu bättre...

Det är bara en av mina hästar som reagerar lite, men när man väl är ute så är det inga problem, det är bara att öva på! :) Ofta tror jag faktiskt att det är ryttaren som har problem med blåsten, de inbillar sig att de ska bli rädda och då blir det så ;) Kände en tjej som resonerade så, därför red hon aldrig i blåsit väder. Hästen var livrädd varje gång det blåste, antagligen för att ägaren bidrog til det. Men sen är det klart, det hör ju antagligen sämre då, och det naturliga sättet för dem är ju att vara på sin vakt.

I morse red jag ut i blåsigt väder och blev påmind om hur seg min lilla häst blir i blåsten. När en man stod och fällde träd i skogen där vi var, fick jag leda henne för hon stod som fastvuxen. Jag tror att vinden både ger en massa "buller" och en massa lukter som förvirrar hästarna, därav osäkerheten. Min lilla dam blir då helt beroende av att ha mig framför sig. Fast vi jobbar på att hon ska bli säkrare under ryttare och framför kusk, vid körning.

Min häst är precis som hon alltid är annars, normal helt enkelt.

Alla flyktdjur blir stirriga i blåst, men du kan testa med att stoppa ett par ordentliga bomullstussar i öronen ( på hästen) så ska du se att det blir lite lugnare. Testa också att stoppa i dina egna öron också när du ska rida!

Min häst är snäll och bryr sig inte ett dugg om det blåser eller inte

Mina hästar brukar inte reagera nämnvärt mycket när det blåser nrä jag rider. Men däremot så kan de bli lite nervigare om nån av medryttarna rider som tycker att hästarna blir lite jobbiga. Hur reagerar du själv när det blåser? Litar hästen på dig till 100 %? Det du kan börja med att träna att vara helt lugn själv och inte bry dig om blåsten, bara koncentrera dig själv att driva hästen framåt, låt den stanna och titta om det är nåt som prasslar bredvid.

Rent spontant skulle jag säga att blåsten inte rör mig i ryggen, men
undermedvetet kanske det gör mig osäker på vad hon ska hitta på
med och därigenom blir hon osäker Och där har vi en ond cirkel :crazy:
Nja hon litar nog inte riktigt 100% på mig men iaf 99. Kan det underlätta
på nåt sätt för oss båda om man går promenader i blåst istället och när
jag är säker hoppa upp på ryggen igen?

min pålle bryr sig inte alls.

Mren testa med en mössa som travarna har, fungerade superbra på en annan häst jag haft, han blev som ett lamm :)

Min förra delhäst var helt kaotisk ! VERKLIGEN !

Hon gick knappt att få utanför dörren när det blåste, men enda saken jag kunde göra var att rida väldigt framåt och vänja av henne vid blåsten

Min medis tycker inte alls om när det blåser och går och vänder rumpan mot vinden och är fjantigare än vanligt

Mitt sto gillar inte när det blåser (hyfsat ordentligt) o skulle det dessutom börja regna så e det bara att vända hem... Nu har vi flyttat från "öppna marker" till "bara skog" så problemet med väder e lite mindre.

E det riktigt dåligt väder så rider jag inte ut. Hon tycker inte det är roligt o då tycker inte jag det heller.

Bryr sig inte om själva vinden, men allt som flyger omkring, eller om vi är i ridhuset och plåten dånar så är han inte sitt vanliga lugna "jag"

Men är man från Holland/Skåne så kanske han är van att det blåser?

Varje gång jag rider min häst i blåst dyker meningen "man kan ta hästen från island men inte island från hästen" upp i min skalle.. :angel:

*lånar knapp från mördarkaninen*

Är det bara blåsigt kan min häst (arabsto) bli lite småsprallig, framförallt i medvind och om det är saker som blåser omkring. Är det däremot motvind och dessutom regn/snö är hon hopplös. Då blir det nån slags shoulder in, i slowmotion, i rollkur ungefär. Håller jag mig uppe i skogen så går det bra dock :D

Senast ändrad:

båda mina blir rätt stirriga i blåst men då inte bara i ridning utan vid utsläpp/insläpp/ i hagen också.

Jag tror inte att de har lika bra koll när det blåser.Och sen tror jag att blåsten drar med sig massa dofter (för hästar som känner av allt) och så blir dem stirriga för det också

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
340
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur