rida eller inte rida?

E

edda

Vår ponny blev inriden nu under nov-dec och tjejen som red in henne tyckte att hon skulle få vila mycket och endast ridas ut i skogen och ha roligt nu fram till våren för att sen börja tränas igen.Vi tyckte att det kändes rätt också så att hon får smälta allt innan vi fortsätter.Nu de senaste veckorna har hon bara blivit mer o mer pigg och även börjat stegra och slå bakut när min flicka sitter upp på henne,vill också gärna sticka med henne.Unghäst fasoner och glad o sprallig och lite testing tänkte jag och min dotter.Fick rådet att helt enkelt ställa av henne ett tag och bara låta henne vara,ganska lockande eftersom min flicka inte var road av det hela utan blev lite rädd.Jag själv har ridit när jag var yngre men är inte alls bra och kunnig så jag tog hit en tjej som jag tror är duktig och hon tyckte att eftersom hon ska fylla 5 till sommaren så skulle hon fortsättas att utbildas,longeras eller tömköras varannan dag och ridas varannan dag och vila 1-2 dagar i veckan.Hon behövde få utlopp för sin energi och jobba med huvudet.Vad tycker ni?låter det bra? Kom gärna med tips och råd.

Sv: rida eller inte rida?

Spontant tycker ja gatt vila låter som en bra ide. Ta bort kraftfodret och låt henne gå mkt i hagen, så kan hon spralla av sig bäst hon vill.
Unghästar kan man inte köra på med på samma sätt som en vuxen, färdigutbildad häst, utan de behöver regelbundet viloperioder dels för att smälta allt mentalt och dels för att de växer, så man inte ska belasta kroppen för mkt. Det är dessutom inte alls ovanligt att hästar kommer in i "trotsåldern" ungefär runt 4 år, och bästa boten är ofta att just vänta ut det.

Har en kompis vars unghäst var en ängel att rida in, men som sen fick total kortslutning. Hon fick då rådet att ställa av ett tag, och när hon sen satte igång igen var det inga problem. Det är dumt att sätta sig i en konfliktsituation med hästen i onödan, speciellt om man inte är helt säker på vem som kommer att "vinna".

Ta det lugnt så kommer ni säkert få en trevlig ponny som din dotter kan ha mycket roligt tillsammans med!

tack för ditt svar,det här med foder,hon fick 1 kg havre och 1/2 kg "plussblåröd" och 6 kg hö innan men nu har vi skippat havren helt.Hon är lite lugnare nu.Det är svårt när man inte är så duktig själv utan måste lita till vad andra tycker men det du säger låter så som vi känner är riktigt,men ska man skippa även skogsridningen och hur länge isåfall?nån månad eller längre?

1kg havre låter väldigt mkt för en ungponny, fast det kan ju vara individuellt. Kompisens häst (halvblod på 1,70) fick 0,5 i den åldern och var pigg!

För en ung häst är all ridning betydligt mer krävande än för en vuxen häst. Men om hästen är snäll och glad så är det ju alltid bra för konditionen att tex skritta i skogen på lång tygel och bara låta hästen träna på att balansera sig själv med ryttaren på ryggen. sen kan man ju ut och promenera med hsäten och samtidigt träna på kommandon för hlat och igångsättning, osv. Då bibehåller man kommunikationen med hästen, samtidigt som den får vila sig.

Ett vanligt fel folk gör är att de har för bråttom, speciellt om hästen är snäll och lättlärd. Då blir det så lätt att gå för fort fram så hästen inte hinner med mentalt eller får ont någonstans. Ni verkar dock kloka som väntat lite längre med att börja inridningen, speciellt ponnyer växer lite långsammare än många stora hästar och ska därför börja belastas senare.

Sen finns det ju massor man kan göra med sin unghäst, vänja den vid så mkt konstigheter man kan komma på.
Hade det varit min häst så hade jag nog valt att ställa av den helt kanske ett par veckor och sen börja med skogsridningen igen som förberedelse för den kommande träningen.

Tänk även på att inte rida för ofta när ni kommer igång att träna igen, kanske 2 pass/ vecka och 2-3 skogsturer varvat med någon vecka hel vila här och var.

Det känns helt rätt det du säger,man blir lite vilsen ibland :smirk: Tack för dina goda råd :bow:

Har ponnyn haft en vilo period alls sedan den blev inriden?? Nu menar jag mer an 1-2 veckor.
Om ponnyn inte fatt vila en langre tid efter inridningen sa tycker jag absolut att ni ska sluta rida ponnyn och bara lata henne ga. En manad skulle inte vara for lang tid.
Sedan kan du borja satta igang med att rida till henne. Lite pa ridbanan, lite i skogen, men arbetas ska hon. Detta med att endast skritta ut nagon dag i veckan fungerar inte alltid, sa hang inte upp dej pa att det inte fungerade.

Varfor har ni brattom med ponnyn? Hon ar sent inriden och kommer darfor att vara lite efter i utbildningen jamfort med manga andra ponnier som ar lika gamla, men det maste ni ju acceptera. Ni kan inte utbilda ponnyn mer bara for att hon haller pa att bli for gammal. Det handlar inte om hur gammal ponnyn ar, utan hur redo ponnyn ar. Just nu sager ponnyn till att det ar nagonting som ar fel. Kanske var det bara fodret, kanske var det for mycket ridning, det finns sakerling flera orsaker.

Lat henne ga i hagen ett tag, borja sedan att rida henne igen. Rid henne regelbundet!! Tavla kommer hon kunna gora ganska snabbt i alla fall, om det ar det ni ar ute efter.

Dessutom tycker jag att du gor helt ratt nar du fragar vad andra tycker om du inte litar pa ditt eget omdome. Stor eloge till dej! :bow:
Det finns manga manniskor som aldrig skulle erkanna att deras kunskap inte alltid rackte till.

Ett tips om foder bara. Jag ger sjalv INGEN hast havre, inte ens tavlinghastarna. Det handlar om att ha hasten i bra hull, kanna sej frisk, samt utbilda hasten sa att den vet vad den ska gora och tycker att jobbet ar kul.
Istallet for havre kan ni ge korn. Korn ger mer hull an havre, och energin kommer inte lika snabbt, vilket resulterar en hast som ar vettigare att ha att gora med.
Det finns mycket att lara sej om hastar, och alla borjade vi nagonstans. Lycka till!!

Nej,vi har inte bråttom,tvärtom så tyckte vi att vi skulle ta det lugnt,men andra tyckte att vi skulle fortsätta träna henne och det gjorde att man blev lite osäker. :crazy:Tack för dina tips :)

Senast ändrad av en moderator:

Få utlopp för sin energi? pah! Det där var nästan löjligt tycket jag, har hästen ingen hage att springa i? Å andra sidan för den väl göra av med energi när den brallar etc. Det är ju en unghäst vad jag förstått och de måste få vara unga och busa lite, men jag säger inte att de ska få ta över kommandot. Jag tycker hästen ska få vila, på vilket sätt skulle det göra skada? Det är viktigt att man lägger in viloperioder när hästen fortfarande växer så att man inte kör slut på dem i onödan.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 481
Senast: macbeth
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka