Rida eller inte?! Hälta... *långt*

milly

Trådstartare
Det gäller min halvfoderpålla. :( Hovbroskförbeningen gör sig nu påmind i form av tydlig hälta i trav trots att hovis gjort allt vad han kan. Tidigare har han lyckats göra henne smärtfri och ridbar trots att veterinärens diagnos var mycket usel (utdömning) och hästen var halt. Så hon har promenadridits några dagar/vecka sen förra sommaren.

Efter vad vet. sagt vid diagnostiseringen för drygt ett år sen trodde ingen att hon skulle bli helt smärtfri (nåja - HELT kanske är att ta i men utan symtom iaf) och dessutom ridbar. Så det här året har varit mer eller mindre ett MIRAKEL! :idea:
Veterinären sa nämligen att hon hade den värsta hovbroskförbeningen som han sett. (jag var inte med, har fått berättat för mig, jag var inte ens "med i bilden" förrän i höstas)

Hon är nu halt tydligt i traven i båda varven (troligen är det HF som spökar även i vänster varv). Det känns som det blev värre efter dagens omskoning... annars brukar det alltid bli BÄTTE när hon skos om eftersom hon ska vara så kort som möjligt i tån (och hög i trakten).

Hon är dock haltfri i SKRITT. Och i stort behov av MOTION (övervikt) som gör att vi diskuterar om hon ändå kan SKRITTAS då och då? Enligt hovis mår hon sämre om hon blir stående... Och det hjälper henne inte att vila.
Men jag vet inte... känns ju ändå fel att rida en häst som så uppenbart är halt i trav. Tänk om hon lider av att skrittas också?? (har ont) Jag är helt kluven... Vad är bäst för henne??
:crazy:

Ägaren själv har inte så mycket med hästen att göra i vardagen... det är mest jag som sköter henne.

Hästen kanske helt enkelt lever sin sista sommar nu... 15 år gammal... Och det är inget oväntat varken för mig elelr ägaren, vi vet ju att hon har en begränsad framtid. Och är glada för varje dag hon lever och mår bra (okej)!
För ägaren är det nog svårare än för mig, hon har fött upp hästen och haft den i ca 14år. Jag tycker mycket om hästen men har bara hållt på med henne i ett halvår och dessutom haft vetskapen hela tiden att hon har en begränsad framtid som kan sluta när som helst (då hon får för ont av sin sjukdom).

Jag tog bort min egna för två år sen... snart. (pga spatt)
Hon hade KONSTANT smärta, även av att strosa i hagen, så det var ingen tvekan hos mig att låta henne vandra till de evigt gröna ängarna... Men hemskt JOBBIGT så klart! :cry:

Maja, som denna foderpålla heter, verkar dock må prima när hon går i hagen o betar, och okej i skritten när man longerar eller skrittar en lugn tur på henne...

Vad tycker ni?

Kan man skritta på henne så länge hon är haltfri i skritten och inte verkar besvärad av det?? Det är inte viktigt för MIG att få rida, utan jag gör det mest för hästens bästa (motionen). Jag vill absolut göra det som hon mår bäst av!

Sv: Rida eller inte?! Hälta... *långt*

Det hon troligen mår bäst av är att ni går på gemensamma promenader, du bredvid henne, så får ni hälsosam motion och trevlig samvaro båra två.

Jag skulle inte rida om hästen var så halt i trav som du skriver.

Tack för ditt svar. Jag har funderat i samma banor... men det verkar som en del (i stallet o så) tycker att jag är lite fjantig "det skadar inte att SKRITTA dom".

Jag går GÄRNA med henne och jag kan TÖMKÖRA henne. :idea: Hehe får jag motion också!
Det blir ändå bara ca 2-3dagar/vecka som jag är där o håller på med henne. Men NÅN GÅNG kanske man kunde hoppa upp och "åka med" lite? Typ när vi ska gå genom skogen och det är lite träligt för mig att gå? Kortare sträckor sådär? Det skulle göra det hela betydligt lättare och mer motiverande.

Gärna fler åsikter!

FÖRRESTEN! Om det nu är okej att promenera med henne så kanske det skulle va okej att KÖRA henne i skritt också? Det blir ju ungefär samma sak - ingen tyngd ovanifrån. Eller?!

Senast ändrad:

Med körning blir det ju ändå en belastning på benen, som inte blir om du tömkör. Om du går och drar något är det ju inte så att benen är opåverkade, det blir ändå en belastning.

Jag skulle också promenera, tömköra, trickträna, miljöträna osv. Det finns mycket roligt man kan göra, även från marken!

Kanske dags för hästen att motionera på "de evigt gröna ängarna".
Jag menar, framtidsprognosen är väl inte så god om veterinären tyckte hovbroskförbeningen va ruskigt illa..:cry:
Tråkigt, men ändå kanske dags??:confused:

Bra att du tog det så. Allt här i världen är faktiskt inte att rida, det är minst lika viktigt att lära sig att umgås med hästar, många kan inte det nu för tiden. JAg trick-tränar mitt sto som inte går att rida. Det har gett mig en ny dimension av det hela. Jag har LÄRT mig att hästar är otroligt kloka djur, som inte behöver tvingas till att göra saker. De gör det av glädje ändå:p
Tömköra är bättre än att köra. Om du blir lite lat och inte vill gå själv vissa sträckor över hyggen osv skadar det nog inte att hoppa upp några hundra meter och åka med. Men inte mer.

Hoppas ni får en mysig sista tid tillsammans. Kram

Med körning blir det ju ändå en belastning på benen, som inte blir om du tömkör. Om du går och drar något är det ju inte så att benen är opåverkade, det blir ändå en belastning.

Ja dte har du ju rätt i... :(

Kanske dags för hästen att motionera på "de evigt gröna ängarna".
Jag menar, framtidsprognosen är väl inte så god om veterinären tyckte hovbroskförbeningen va ruskigt illa..:cry:
Tråkigt, men ändå kanske dags??:confused:

Ja det kan så vara dags för henne nu. Jag vet och har inga problem att acceptera det. Som sagt har jag vetat det hela tiden att det kan sluta vilken dag som helst för henne... Och vill jag RIDA så finns det andra som gärna vill ha min hjälp! ;) (bland annat en annan häst i det stallet som ägaren inte hinner med)

Men ägaren har så svårt med det. Hon ville inte när de var på kliniken förra året och veterinären tyckte att det inte skulle vara en dum idé att ta bort henne redan då. Han skulle dömt ut henne utan problem. (har jag fått berättat för mig)
Ägaren ville ge henne en chans till och visst lyckades hon. Hästen börjades skos av en hovis som kunde sånna här problem och hästen blev symtomfri och haltade inte på nästan ett år!! :idea: Men NU verkar det vara kört... Hon verkar iaf inte har så lång tid kvar innan hon börjar halta även i hagen. Jag tror att hon kanske kan få leva sommaren ut och njuta av betet - sen får det bli trapalanda.

Jag hade nog så snart som möjligt låtit hästen slippa sitt lidande. Från att ha haft en dräglig tillvaro låter det nu som moment 22. Övervikt, men kan inte röra sig utan att känna av kroppen.

Det kommer ju inte att bli bättre, hästen kommer att få mer ont. Jag hade nog inte plågat mig och hästen hela sommaren, med den tvekan det innebär (har hästen ont?) Är det en smärttålig häst kan de ju ha rätt ont och ändå fungera i hagen, just för att de haft ont ett bra tag.

Själv tog jag beslut några veckor efter betessläppet, det gick inte och var inte försvarbart att för min skulle behålla hästen i livet. Det är snällt att tänka "sista sommaren", men inte om hästen har ont. Då är det väldigt egoistiskt.

Jag tänker så mest för hästens skull - att hon kanske kan gå sommaren och njuta av det lata livet. Men det är för att jag/vi inte tror att hon har ONT av det. (men man vet ju aldrig, man kan ju inte fråga dom tyvärr)

För min EGEN del får hon slippa sitt lidande NU. Det är inte JAG som sätter stopp. Och inte jag som bestämmer. Tyvärr. Min egen lät jag gå så fort som möjligt när jag insåg att hon hade ont.

Förresten, vad gälelr övervikten så har hon ca 50kg övervikt nu kvar. Vi har fått ner henne 80kg sen i höstas.

Måste bara av ren nyfikenhet höra VAD hovslagaren har gjort?! Har själv en nordis med hovbroskförbening (dock inget som vet. anser ska vara skadligt eller orsaka hälta) Hästen var dock halt då detta upptäcktes. Jag helt förstörd.
Han blev alltid halt efter skoning. Rådfrågade min gamla hovis. Nu skos han med superhårda blåa sulor, som fö min hovis hatar :D , och vanliga skor men vi är väl i funderationerna nu när hon skaffat ässja att börja sko med ringsko bara för att avlasta hovbrosken ännu mer. Och peppar peppar, ända sen vi började med dom hårda blå sulorna så har problemen varit borta. Hade tunnare sulor i vinter men då fick han känningar. Nu har han haft sina älskade blåsulor 2 skoomgångar och är som NY!

Lycka till iaf!

Åh vad intressant!

Pratade med ägaren om det idag och hon tycker iaf inte att det är läge riktigt än att ge upp och avliva henne. Hon ville pröva med en annan hovis bl a för att se vad denne säger. Sen pratade hon om att pröva med SULOR men jag visste inte att det kunde ha SÅN effekt. Låter som värt att pröva!
Om hon så bara kan få LEVA ett tag till (smärtfritt givetvis) så är det värt det - tycker uppenbarligen ägaren. Hon vill inte ge upp och avliva hästen. Innan hon prövat ALLT.

Undrar varför inte vår hovis gett förslag om sulor eller ringskor? *hmm* Dock var ju detta första gången som hon haltade efter hans vanliga skoning på henne - som innebär att han ändrar vinkeln lite, litegrann så att hon blir kortare i tån och högre i trakten. Det är det enda han har gjort hittills och det har funkat fram till nu.

I väg och köp sulor för tusan :) Dom är ljusblåa och superhårda. Köp dom tjockaste. Här uppe går dom bara att köpa på en travshop! Hoppas verkligen att allt ordnar sig. Annars ska ju ringsko vara bra. Även PG:beslag, dock ej något att rekomendera till allt för tunga hästar eftersom dom nöts ner fortare och är inte billiga.

Sen brukar min hovis ta ner rätt mkt i trakten samt göra korta tår!

LYCKA TILL!!!

jag blir beklämd av sånt här.
en hovslagare är ingen veterinär. veterinären har gjort ett utlåtande att hästen har ont och är utdömd. På vilket sätt kan hovslagaren fastställa att hästen INTE har ont? att den inte haltar i alla lägen är INTE ett tecken på att den inte har ont. Hästar har förmåga att stänga ute vissa känslor om ngn annan känsla tar över handen. tex är det roligare och den är ivrig att komma ut osv kan adrenalin göra så att den tillfälligt inte känner smärtan.
Nu är den halt ordentligt som du skriver, och diagnosen från veterinär kvarstår. vad är då frågan?
:confused:

jag blir beklämd av sånt här.
en hovslagare är ingen veterinär. veterinären har gjort ett utlåtande att hästen har ont och är utdömd. På vilket sätt kan hovslagaren fastställa att hästen INTE har ont? att den inte haltar i alla lägen är INTE ett tecken på att den inte har ont. Hästar har förmåga att stänga ute vissa känslor om ngn annan känsla tar över handen. tex är det roligare och den är ivrig att komma ut osv kan adrenalin göra så att den tillfälligt inte känner smärtan.
Nu är den halt ordentligt som du skriver, och diagnosen från veterinär kvarstår. vad är då frågan?
:confused:

Säg det till ÄGAREN. :cool: Hon tror inte alls att det är så farligt. Hon säger också att "veterinären sa faktiskt att om hästen blev ohalt så FICK den ridas i lugnt tempo på lämpligt underlag". Det var ingen fara... tydligen... Så ägaren vägrar att tro att det är så farligt. Ännu. Och hon säger att det är ingen idé att åka till veterinären igen för de säger bara samma sak - att hästen har kraftig hovbroskförbening och kommer med tiden bli sämre o sämre... Vilket JAG tycker hästen börjar visa NU. Men ägaren tycker att hältan kom alldeles för PLÖTSLIGT och att det kanske kan bero på hovslagaren.

Hon vill inte inse att det kanske är slutet för hästen... Jag försökte lite försiktigt säga det till henne men njae, det gick inte in.

Och förresten så kommer JAG inte att RIDA henne... förmodligen aldrig mer... Men jag ska pyssla med henne och GÅ med henne o så tills vidare. Så får vi se! Denna veckan får hon bara gå o skrota för jag ska åka bort. Sen får vi se i nästa vecka hur det är med henne och om ägaren kommit fram till nåt nytt. (det är normalt inte heller någon annan som rider henne heller, ägaren rider hästen ALDRIG)

Senast ändrad:

Nu har jag varit i stallet igen efter en veckas "vila" (har varit bortrest). Hon var BÄTTRE idag! :idea: Inte alls så tydlig hälta, bara om hon travades på liten volt. (longerade henne några varv)

I skritt går hon helt rent, så vitt jag kan se. Jag kan inte se att hon skulle lida av att LEVA vidare även om hon kanske inte ska RIDAS o så. Jag jämför med min egna som man såg på att hon led ÄVEN av att bara gå på betet (vissa stunder), hon kunde ha ont i benet även om hon stod still (verkade det som) och man såg i hennes blick att hon tappat livsgnistan. Där var det liksom ingen tvekan om att det bästa var att ta bort henne så fort som möjligt. Man ser på deras blick och sätt om de har konstant smärta - eller har jag fel?

Jag har iaf meddelat ägaren att om hon vill kan vi ju pröva dessa s k blåsulor. Hon pratade ju om att hon ville testa sulor på henne och då verkar ju dessa hårda blåsulor bäst.
Dock funderar jag på om man bara tar bort symtomen med dom (eventuellt alltså) men att hästen fortfarande HAR ont?

Hade det varit MIN häst hade jag åkt in på kliniken med henne så de skulle röntga henne IGEN och se om det kanske blivit ännu värre nu drygt ett år senare - och rådgöra med veterinären om tillståndet. Tycker veterinären att det är värt att testa sulor o andra lösningar skulle jag göra det, och skulle denne tycka att hästen lider för mycket och ska tas bort skulle jag ta det rådet. Det skulle vara mycket lättare att veta vad göra om man fick ett veterinärutlåtande!
Men ägaren tror/tycker att de ska bara säga samma som sist och att hon får inget NYTT veta. Suck.

Jag ska kolla om jag kan ringa o PRATA med den veterinären som diagnostiserade hästen förra året... Han kanske åtminstone kan ge nåt råd...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar