Rida dressyr i hoppsadel

_Peplis_

Trådstartare
gör ni det?
Jag har en unghäst (som ska "bli" hopp och ft häst) och har bara en hoppsadel. än så länge fungerar det ju bra när man inte sitter ned så mkt o inte gör så svåra grejer...

Till vilken nivå har ni ridit i hoppsadel?

jag har en hopp- och en dressyrsadel till min häst. En flatback är ju inte tänkt att sitta till och rida i, utan främst att hoppa, stå i galopp och jobba hästen korta sträckor i. Den är inte tillräckligt uppbyggd och tryckutjämnande som en dressyrsadel. De "vanliga" hoppsadlarna och allroundsadlarna är mer uppbyggda så de klarar vanlig ridning bättre. Med "klarar" menar jag att det inte sliter lika mycket på hästen... Det är vad jag har fått lära mig iaf. Sen så är det ju också svårare att få en bra lodrätt sits i en hoppsadel.

Tror nog det är lite skillnad från sadel till sadel, det är inte alla hoppsadlar som är helt flata på undersidan. Min är ganska uppbyggd, har dessutom kilbossor(!) Jag tror inte hästen far illa av att jobbas i en flat, men ens sits blir ju inte perfekt. Har aldrig sett att några "stora" hoppryttare använder dressyrsadlar vid markarbete!

Jag tänker dock köpa en dressyrsadel också, måste bara spara lite... :angel:

Hoppryttare (de flesta rider nog i flatback) rider väl inte direkt ofta "ren" dressyr eller vad man ska säga. Snarare markarbete, visst jobbar man hästen med ex sidförande o sånt, men mesta jobbet handlar väl om tempoväxlingar, galopparbete, bommar o småhinder, kontroll o balans.
Och sådant arbete tkr jag man med fördel gör i en flatback el hoppsadel.
Beror på hurdan flatback man har, min har bara en jätteliten kloss där bak, så man känner sig inte alls lika låst som i en mer uppbyggd sadel. Så jag lär nog inte köpa ngn dressyrsadel till nuvarande pållan iallafall.

Har tävlat tom LA dressyr i hoppsadel, en Dominus. Den ger riktigt bra sits faktiskt, även om en dressyrsadel underlättar ännu mer förstås.

Jag rider dressyr i min hoppsadel. Köpte en dressyrsadel då jag började ta mer regelbundna dressyrlektioner (1-2ggr i veckan) men min dressyrtränare sa att eftersom jag var hoppryttare och red på en hopphäst så skulle jag rida i min hoppsadel med relativt korta läder (detta för att skänkeln ska hamna på rätt ställe och hästen lättare ska förstå hjälperna). Så... min dressyrsadel hamnade på "hyllan" och numera använder jag bara min hoppsadel och jag tycker det funkar bra! Tränar/tävlar msv dressyr i min hoppsadel... skulle jag satsa på högre klasser i dressyren så skulle jag kanske tänka om, men nu är det hoppningen som är nr 1 och det är för hoppningens skull jag tränar så mkt dressyr som jag gör. ;)

Jag har ridit upp till LA dressyr i hoppsadel (på ridskolans hästar).

Och jag rider hellre dressyr i en hoppsadel än jag hoppar med en dressyrsadel... :D

Immer

Tycker exakt som Piggis_83.
satsar man på hoppning rider man väl markarbete mest och
inte renodlad dressyr.
Markarbete är ju bara grundläggande saker
och klarar man inte det i en bra hoppsadel är
det nog ryttaren det är fel på. :p

nääh jag brukar rida dressyr i galoppsadeln :D
men annars har jag ridit dressyr på både grisan o tintin i hoppsadeln...
numera kan jag inte rida i en dressyrsadel, stigläder som är längre än 2 dm, sen ramlar jag av på två sekunder

Men, i en välutbildad hopphästs "dressyr", så ingår ju öppna, sluta, skänkelvikning, fram och bakdelsvänding, galoppombyte, forvänd galopp etc... Så tycker det blir fel att säga att det bara är enkla dressyrmoment som ingår i markarbete, jag anser att en bra hopphäst bör gå Msv dressyr. Kanske inte med bra poäng, men godkänd iaf.

Men håller med om att detta går utmärkt att göra i en hoppsadel! Fast optimalt blir det ju inte. :)

Jag har hört att man inte ska rida unghästar i dressyr med en flatback sadel pga den inte är gjort för att "sitta" i för att när man sitter i en flatbacksadel så sitter man på de svagaste musklerna på hästryggen eller något sådant?
kanske är helt fel,men har i alla fall läst det i "unghäst"-dagboken på sidan remont.se.
:smirk:

Jag har en allround mot hopp på min femåring...den funkar att rida dressyr i alldels utmärkt trots klossar och joks.
Jag sa vad jag var ute efter till sadelutprovaren och efter många om och men så hittade vi den här sadeln som jag har nu och den är underbar! :bump:

Men, i en välutbildad hopphästs "dressyr", så ingår ju öppna, sluta, skänkelvikning, fram och bakdelsvänding, galoppombyte, forvänd galopp etc...

Detta gör jag i min hoppsadel, spec galoppombyte är ngt en hopphäst "måste" kunna.
Självklart hade drömmen varit att kunna ha en dressyrsadel oxå, men ibland måste man ju prioritera, o då går hoppsadeln av naturliga skäl före....
Jag förstår tanken Centaur :)

Jag tycker själv att det är svårt att rida dressyr i hoppsadel men så har jag också bara ridit i dressyrsadel dom senaste 6 åren (tom på distriktsfinal i stilhoppning!)

//Sheena

Red div 1 dressyr i Wintec flb, funderade nästan på att rida med mitt oranga schabrak oxå bara för att retas lite ;) Rider dressyr i den utan problem, det är en "bra" sadel att rida dressyr i fr man sitter inte så fastlåst i "korta-stigläder-sitsen" utan kan länga lädren endel utan att hamna fel.

7:or på sitsen och aldrig några kommentarer som skulle kunna grunda i sadeln iaf.

Det beror ju mycket på sadeln! Men du kan ju testa ett tag, och sedan om det känns hemskt kan du ju kolla om du kan låna en dressyrsadel av någon kompis eller nåt (om du har så snälla kompisar :D, alltså t ex om någon har sålt sin häst eller så.). Då ser du ju hur stor skillnad det blir. För om du känner många ridande människor kanske du kan få låna en sadel en gång i veckan eller hur ofta du nu tränar. Man kan ju hoppas :)!

Känner att detta inlägget blev en aning intrasslat!

Jag pratade med en sadelmakare nyligen som rekommenderade mig en hoppsadel istället för allround. Jag ska köpa en ny sadel men hade inte bestämt mig om det skulle vara allround/dressyr/hopp. Han menade på att allroundsadel är istort sett aldrig bra, hellre då enväl tillpassad hoppsadel. Hoppsadeln går då utmärkt att rida dressyr i. Anledning till dressyrsadel var om man skulle tävla regelbundet i dressyr. Själv rider jag mest ut, tränar dressyr och hoppning ca två ggr i månaden för tränare. Tränar själv dressyr kanske en gång i veckan.

När jag provade rida i en hoppsadel blev min sits helt fel. Som om jag fick hoppsits hela tiden! Men det vill nog hoppryttare ha haha, men kanske inte jag! Själv föredrar jag dressyrsadel el allround!

Ja, jag rider dressyr i en hoppsadel just nu, mest för att jag inte äger en dressyrsadel.
Det går, men för att få stöd av hoppsadeln måste jag ha korta läder och jag kan inte riktigt sitta ner bra i hoppsadeln och det känns som jag lättare hamnar i stolsits i den också.
Har provat men det funkade inte för mig, så vid nästa löning blir det en dressyrsadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka