Rida dräktigt sto?

O

Onnie

Hur pass "hårt" rider ni era dräktiga ston? Nu menar inte jag när de är högdräktiga utan så här under hösten? En fågel viskade i mitt öra att en dräktighet inte är någon sjukdom och att stona i allmänhet klarar av "lagom" arbete såsom skritt, trav och galopp i lagom takt, men att man kanske skulle akta sig för att prova på fälttävlan just när hästen är dräktig. Vad säger ni "experter" om detta påstående?

///Förvirrad

Jag red min "som vanligt" ända fram till månad 9 ca i dräktigheten. Man känner när dom säger ifårn, när det börjar bli för tungt och jobbigt.
Tävlade/tränade gjorde jag dock ej, dels pga smittorisken som finns på tävlingsplatser.

Mina döttrar rider de dräktiga stona i princip som vanligt hela hösten och halva vintern. De två-tre sista månaderna rids de väldigt lungt.
Naturligtvis finns det undantag som tycker det är jobbigt och föredrar att strosa i hagen de sista månaderna.

Mitt dräktiga sto går på lösdrift med hingsten och rör sig väldigt mycket varje dag, så hon rids lite mindre nu än förr. Hon ska föla strax efter årsskiftet och har sagt ifrån om sadelgjorden för ca två månader sedan. Så hon rids barbacka när hon rids, och i alla gångarter.

tillägg: jag tycker det är bra om stona får röra sig mycket men otvunget, som på lösdrift. Förlossningarna och tiden efter förlossningen är oftast mycket mer komplikationsfri om stoet är i god kondition och är rörlig.

Att dom ska vara i god kondition kan man väl mena olika saker med.
1, lagom tjocka och välmående.
2, tränade med muskler.
Kan påpeka att jag faktiskt ifrågasätter att de ska vara tränade inför fölning.
Eftersom jag seminerar en hel del ston så kan jag bara konstatera att det är SVÅRT att få in handen och armen i slidan på ett ordentligt tränat sto, medan "haggående" stona är betydligt lättare.
Kan tänka mig att det är ännu värre att pressa ut ett föl mellan hårda "skinkmuskler". :crazy:

Sv: Rida dräktigt sto?

Jo det var åt det hållet jag menade också, kanske skrev lite otydligt ;) Jag skrev "otvungen" motion som på lösdrift, det tror jag på, bättre än när de hålls installade på nätterna (när de ju rör sig som mest normalt) och i en vanlig hage på dagarna.

Dettta är av egen erfarenhet även om jag vet att mina små erfarenheter av avel är ljusår från dina :D Jag tycker av de ston jag känt till som fått gå ute mycket under sin dräktighet i väl tilltagna hagar och fått någon form av motion har haft lättare förlossningar än de som stått inne på stall mycket och kanske skrittats ut i skogen 1-2 dagar i veckan.

:banana:

Jag vill fylla på med ytterligare en fråga. Om jag betäcker mitt sto nästa vår när hon är 4. Kan hon ändå gå tex kvaliten? (eller 4-års chapionatet i hoppning och göra ca: 5 starter) eller är det för mycket? Tanken är att hon sen efter kvaliten får trappa ner i så fall dvs september -> fölning.
Tänkte inte ens betäcka nästa år eftersom jag så gärna vill att hon går kvaliten, men vad tycker ni? Är det att pressa för hårt?

//Susanne

Ston får lov att vara med på tävlingar fram till 5e dräktighetsmånaden. Bara att räkna efter!

Sv: Re: Rida dräktigt sto?

Om man ser till människor, många av mina bekanta som ridit dagligen sedan barnsben har samtliga blivit uppskrämda av barnmorskor som sagt att deras förlossningar kommer bli djävligare pga stark bäcken/underlivsmuskulatur. De har samtliga fått jävliga förlossningar men vad vet jag - har inga barn och skall inga skaffa....

Sv: Re: Rida dräktigt sto?

[Hej
Jag tycker att stot behöver röra sig. Man får känna själv hur det fungerar.
Vi red till 9 mån. Sista gick vi bara promenader.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 905
Senast: Cha9
·
Ridning Min häst kom precis hem från sommarbetet med hingsten. Hon blev betäckt väldigt tidigt så vi bestämde oss för att ta hem henne och...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: et_flickan
·
Avel Hur mycket och hur hårt kan man rida ett dräktigt sto, alltså såhär i början av dräktigheten? Då min donna är en liten latmask...
Svar
2
· Visningar
966
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka