rida dräktigt sto

Iaraphel

Trådstartare
Hur mycket och hur hårt kan man rida ett dräktigt sto, alltså såhär i början av dräktigheten?

Då min donna är en liten latmask (=kräver mycket av ryttaren) så hade jag planerat att hon bara skulle gå lite skogspromenader under dräktigheten. MEN så nu under sommarbetet och tiden på stationen så har hon blivit smällfet.. och det går väl an för icke hästinsatta att skylla på att hon är dräktig, men andra vet ju att de inte ska va smällfeta redan i 2a månaden :o och det är ju inte bra för henens hälsa att vara såhär tjock.

så jag har börjat sätta igång henne (hon har stått mkt pga att hon varit långt borta på station + tidsbrist i vintras och skada i höstas) så hon är liksom helt ur kondition nu, så hur farligt kan det vara att träna hårdare än vad hon är van vid?

för jag vet ju att hästar i kondition kan ridas rätt lång tin i dräktigheten, men då har de ju redan kondisen och musklerna, är orolig för att hon ska resorbera (stavas?) om hon ansträngs, samtidigt så vill jag ju inte tat hon ska vara ohälsosamt tjock.
 
Sv: rida dräktigt sto

Motionsridning (på lite lugnare nivå) är perfekt för dräktiga damer, brukar kunna rida tom månad 8-9. Tränings och tävlingsridning skulle jag undvika då risken för smittor är stor, annars får de tävla ett tag trots att de är dräktiga.
 
Sv: rida dräktigt sto

Om man bortser från smittorisk, mår "alla" ston ok om man tränar dem i hoppning och dressyr när de är dräktiga? Men givetvis drar ner på träningen när de börjar bli stora och tunga, jag tänkte på de första månaderna när stoet inte börjat "lägga ut".
 

Liknande trådar

Ridning Min häst kom precis hem från sommarbetet med hingsten. Hon blev betäckt väldigt tidigt så vi bestämde oss för att ta hem henne och...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: et_flickan
·
Hästvård Har ett femårigt Nordsvenskt sto på Gården sedan nov-05 som jag och en kompis tar hand om. Hon är dräktig och ska föla i Juni. När hon...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Krisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp