Rida dräcktigt sto hur länge?

M

Minning

Hur länge tycker ni att man kan rida ett dräcktigt sto? Har ett sto som ska föla april/maj nämligen och jag vet inte riktigt hur länge jag törs rida. Vissa rider ju ingenting under hela dräcktigheten.. men vad tycker ni? :)

Sv: Rida dräcktigt sto hur länge?

sista månaden ska man inte rida alls, tre sista (?) så ska man bara ta det lugnt, lugnare ju närmare fölning.

de där är ju olika.. de finns ju de som inte vet om att sina ston är dräktiga och de tävlar och rider somvanligt, de märker inget alls på stot..
Medans vissa stor har väldiga problem med "foglosningar" och andra problem, dessa ston kanske man inte alls kan rida..

Mitt sto hon kunde mannog ha skrittat på in i de sista hon var inge stor alls nu är hon inte inriden så honreds inte alls=)

Mitt förra sto red jag till månad 10, sista måanden gick vi ut en sväng ist

Kaela ska föla Maj/Juni så vi tränar och tävlar lite lätt än.
Kommer träna/rida så länge det känns bra, får se sen mot slutet kanske mest blir promenader.

Beror mkt på stoet. Är hon pigg och glad så har jag brukat rida nästan vanligt tills de närmar sig högdräktigheten (om hon var igång före). Sedan skritt utan sadel i max 2 månader tills de börjar bli tunga. En del blir tunga väldigt snabbt och som mitt sto som jag pysslade med innan köp och red lite var rejält överviktig redan före så slutade när hon började bli högdräktig. Hon var på tok för tung så vi promerade och NH-tränade istället.

Sedan beror det på hur man rider och stoet i sig själv.

Det är så olika. Brukar lyssna på hur stoet vill göra. Våran mamma brukar bli väldigt slö och inte vilja mer än promenera lite den sista tiden. Då vet man att det är dags att lägga av ridningen. Brukar vara ungefär en månad innan fölningen. Men ibland har hon inte sagt till förrän nån vecka innan.. så jag brukar alltid lyssna på mamman, hon känner ju själv hur mkt hon orkar och vill.

Tack för alla svaren :) Ska fråga hur hon tycker då x) Hade tänka att i alla fall rida fram tills jul, får se hur hårt det blir. Och hur tjock hon hunnit bli då. :bump:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka