rida barbacka, såå svårt!!

T

thatshot27

ja varför är det svårare att rida barbacka än med sadel igentligen?
Gör man fel om det känns som man halkar av? Några tips?

Sv: rida barbacka, såå svårt!!

Troligtvis för att man spänner sig! Man måste VÅGA sitta på hästen, bli tung i kroppen men ändå följsam.

Du kan inte börja med att träna i sadel utan stigbyglar? Bara för att få in känslan...

Håller med Tires. Det är för att man spänner sig. Slappna av och hitta hästens takt och lär känna hur hästen rör sig. Inte trilla framåt, försök komma ner ordentligt.

ok men visst kan man ta bort stigbyglarna då

personligen tycker jag att det är lättare att rida barbacka..:p förutom om man rider en häst som är mycket benägen att stegra sig väldigt högt..

men det är väl som de andra säger, man måste våga slappna av och känna hästen. Jag brukar tänka så att jag sitter och låter hästen gunga under mig.. välldigt avslappnad och lixom "rätt upp och ner" så kan hästen hålla på med lite vad den vill under mig.

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara att träna på så hittar du en god balans så småningom. Precis som de andra skriver -våga slappna av!! Brukar rida min hingst i horsemanshipgrimma (ett enda rep att hålla sig i på ena sidan) och barbacka och han älskar det! :love: Och ja med! Känns som så fritt att kunna rida utan några som helst hjälpmedel liksom. Och om man bara tränar på så går det minst lika bra att styra fastän man bara har ett enda rep att styra med. Och balansen blir kanon eftersom man inte ens har tyglar att hålla stöd på. Visst-drar dom iväg och busar rejält så får man väl räkna med en avfallning... Ha ha! Fast det är lättare att hålla fast hästen om man ramlar av eftersom repet är långt. Lycka till och träna på!

ja som flera sagt, de flesta spenner sig.. men det er ett superbra sett att trena balansen :idea: ockso!
ner jag borjade rida min medryttarhest, hade vi ingen sadel till henne so do red jag bara barbacka. kopte ockso en gjord och stigbylgar och stigleder. det er underbart att rida med!!! :love: man har lite stod men det er endo liksom..fritt..man kommer s[ mycket nermare hasten..

sitter vid en dator som egentligen er installd pa engelska, derav det lite konstiga sproket i texten..sorry :crazy:

Stolsits, och luta sej lite mer bakåt än vanligt. Slappna av rejält i rumpen, och skumpa med. Ha ett bra mantag, ifall du tappar balansen.

träna, träna, träna! innan hade jag en häst som jag inte hittade någon passade sadel till, så jag red BARA barbacka! Jag tillochmed hoppade barbacka, men nu när jag rider en ny häst har jag jättesvårt att hålla balansen. Det handlar om att hänga med i hästens rytmen, så det är bara att träna att rida barbacka, börja i skritt, och det är mycket bättre att ramla av barbacka men styr mer själv och glider av, så var inte rädd för det :)

Det är en vanesak att lära sig sitta barbacka. Det är halt, jag har åkt av i stillastående på min häst när jag hade mjukisbyxor på mig. Jag kunde inte sitta på honom övht, inte ens när han stod still som sagt. Men idag sitter jag stadigt och säkert i samma byxor (och andra) i alla gångarter, utan träns, vid hoppning, dressyr och bus utomhus. Enda gången jag har problem är när vi klättrar (i riktigt branta backar). Då gäller det att hålla i sig. ;)

Jag sitter otroligt stadigt barbacka på alla hästar (det är olika på olika hästar kan jag lova) men jag har ju ridit barbacka varända dag (med undantag för några enstaka tillfällen) i 2-2½ år så jag har ju lite vana vid det här laget. :angel: Det har nog med känsla att göra. Första tiden är det halt och ostabilt men man lär sig att känna hästen och förflytta vikt, använda rätt muskler etc, till slut. :) Det rör sig ju under en.

ok ska börja med skritt till att börja med=) sen får vi se om det blir någe travande, för det är det som är svårast he he..

Men du som har ridit så mycket barbacka kanske kan förklara för mig(och andra) var/hur man ska ha benen? Min häst blir skitsur när jag nuddar honom med benen utan sadel emellan, är han extra känslig eller gör jag något galet?

Han vänder sig om och vill bita vilket han aldrig gör annars...

Men du som har ridit så mycket barbacka kanske kan förklara för mig(och andra) var/hur man ska ha benen? Min häst blir skitsur när jag nuddar honom med benen utan sadel emellan, är han extra känslig eller gör jag något galet?
Det kan jag nog göra. ;)

Det är låren du använder för att hålla dig på plats med. Sitsen är mkt viktig - som alltid. Och med låren menar jag ända uppifrån skrevet. ;) Jag själv använder ofta avlastningssitsen för hästens skull och det är vråljobbigt/svårt (omöjligt i trav) första gångerna men kroppen anpassar sig väldigt fort (iaf min). Men då känner man verkligen vilken den av benen som jobbar. Den övre delen av låren. Och där dem ska du kunna spänna utan att hästen blir arg/ökar tempot. Det är sen dina vikthjälper och ev skänklarna (nedre delen av låren och neråt) som signalerar att hästen ska öka tempot. Det kan vara så att hästen missförstår i början men det är bara att lugnt visa den tillrätta så kommer den snart att lära sig.

Det är ganska svårt att beskriva känslan för det är inte som att "hålla om" hästen efter som att det eg bara är en liten bit av övre låren som "håller dig kvar". Lättare att visa irl.

Detta brukar inte störa hästen efter som att det är "uppepå", på de muskler där sadeln ska ligga i vanliga fall, som du "håller i dig".

Lätt som en plätt, men visst krävs det säkert lite vana. Säkert olika mycket innan man "hittar det". Jag har en mycket känslig och pigg häst men det har aldrig varit några problem alls att hålla sig fast. Men precis som det är speciellt för dig så är det ju också speciellt för din häst att ha en ryttare utan sadel på ryggen. Du är ju rörligare och har en annan "form" än en sadel. :D Så visst kan de reagera till en början.

Tillägger: Dina "övriga ben"... Jag tänker inte på vart jag har dem riktigt men jag tror att med avlastningssitsen så hamnar de ju med lite luft mellan dem och hästen. Däremot så ska de kunna ligga intill hästen avslappnat utan att den ska blir irriterad (om den inte är kittlig förstås). När du tränar barbacka, och därav använder benen mycket och har dem konstant mjukt intill hästens sidor, hur reagerar den då?

Dina ben ska ju eg inte nudda hästen mer utan sadel än med sadel. Längs magens sidor och sen har du sista biten av benen och fötterna nedanför magen (magen fösvinner ju in under hästen, det ska inte fötterna göra).

Svårt att beksirva detta. Förklara gärna hur du har benen. :)

Funderar:
När jag var tonåring red jag väldigt mycket barbacka. Faktiskt hellre barbacka än med sadel. vi hade en ridlärare som tyckte att man lär in balansen bättre barbacka, så vi galopperade, hoppade, red lätt utan sadel.

Nu till funderingen: Jag minns att jag hade en ganska rak sits med mycket knäslut när jag red barbacka. Om hästen busade eller om vi hoppade så knep jag med knäna, och det gjorde att jag satt kvar i alla lägen. Hade en ponny som jämt körde ner huvudet och försökte bocka av ryttaren, men han kunde inte få av mig när jag satt så. Kunde även rida lätt utan problem med denna sits, barbacka då alltså.
Nu för tiden rider jag ofta barbacka, men då mycket mer i stolsits och med sittbenen i kontakt med hästens rygg. Känns bra men lite mer osäkert än förr, men jag kan inte riktigt få till den där sitsen jag hade då. Jag minns att det kändes som om jag var ett med hästen... Är det någon som känner igen denna form av barbackasits? Kanske samma som Tintilar skriver om?

Jag har nederbenen med luft emellan om jag inte tänker på hur jag ska göra. De pekar lite rakt ut från hästen och jag har inte problem att sitta kvar med bara låren, inte i skritt iallafall:angel:.

Sen tittar jag på min dotter och hon har ju benen intill hästen förutom längst ner vid vaderna. Försöker jag göra likadant blir min häst tvär-ilsk. Kan han vara kittlig? Jag trycker då inte utan bara håller om/håller intill.
Har provat på vår andra häst och där hamnar mina ben intill hästen ända till magen tar slut och hon bryr sig inte.

Förresten när jag ändå frågar, har du dina sittben "nere" mot hästen eller "rullar" du in dem så de inte ligger mot hästens rygg? Känns lite taskigt att ha de nere.

Det är alltså nederbenet, från knät och neråt, som gör honom arg.

Ha ha ha ja och man får sjukt träningsvärk högst upp insidan låren!

Älskar att rida barbacka:love:

Men skillnaden i svårighetsgrad varierar ju som redan nämnts beroende på vilken häst man rider.

Fjordingen är helt plan och rund så det känns som man ska glida åt sidan när vi travar ibland vid uteritt i knölig terräng. Var lättare när jag hade en mindre inte lika rund häst. Galopperade och travade hur som helst, helt problemfritt.

Några tips:
Var rädd om höft/bäckenleden om du har en riktigt bred häst. Högmankade hästar kan kännas rejält om man av ngn anledning skulle åka fram. Investera i ridbyxor med kvalitet som tål slitage och smuts(spelar ju ingen roll hur länge man borstar, man blir lika gråvit i rumpan endå:D) Har man problem med knän osv så är barbackaridning rena dunderkuren jämfört med stigläder och stigbyglar. Vad gäller sitsen så kan det vara en ide att inte gå på tempo(snabbare trav eller galopp) från början så att man hinner vänja sig, det är en helt annan teknik än när man rider i sadel.

En liten bieffekt som jag fått erfara av mina år som barbacka ryttare är att när man väl plockar fram sadeln så tar man av den illa kvickt igen eftersom man inte förstår hur man ska kunna rida i den:angel: Jag får sämre sits i sadel än utan för att jag måste fokusera på benen och att fötterna ska hållas i stigbyglarna, jag är ju van att bara sitta rätt upp och ner.

Sen är det ju så slappt att bara kunna borsta och tränsa och sen är man klar (sadeln ligger nog lite långt fram, stiglädren är olika långa, tror sadeln har åkt lite snett) antar att ngn känner igen tankegångarna. Man blir lat och bekväm helt enkelt.:o

Lycka till med barbacka ridningen, du kommer snart tycka att det är lätt som en plätt;)

hehe själv tycker jag det är lättare att rida barbacka

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38