Sv: rida barbacka, såå svårt!!
Älskar att rida barbacka
Men skillnaden i svårighetsgrad varierar ju som redan nämnts beroende på vilken häst man rider.
Fjordingen är helt plan och rund så det känns som man ska glida åt sidan när vi travar ibland vid uteritt i knölig terräng. Var lättare när jag hade en mindre inte lika rund häst. Galopperade och travade hur som helst, helt problemfritt.
Några tips:
Var rädd om höft/bäckenleden om du har en riktigt bred häst. Högmankade hästar kan kännas rejält om man av ngn anledning skulle åka fram. Investera i ridbyxor med kvalitet som tål slitage och smuts(spelar ju ingen roll hur länge man borstar, man blir lika gråvit i rumpan endå
) Har man problem med knän osv så är barbackaridning rena dunderkuren jämfört med stigläder och stigbyglar. Vad gäller sitsen så kan det vara en ide att inte gå på tempo(snabbare trav eller galopp) från början så att man hinner vänja sig, det är en helt annan teknik än när man rider i sadel.
En liten bieffekt som jag fått erfara av mina år som barbacka ryttare är att när man väl plockar fram sadeln så tar man av den illa kvickt igen eftersom man inte förstår hur man ska kunna rida i den
Jag får sämre sits i sadel än utan för att jag måste fokusera på benen och att fötterna ska hållas i stigbyglarna, jag är ju van att bara sitta rätt upp och ner.
Sen är det ju så slappt att bara kunna borsta och tränsa och sen är man klar (sadeln ligger nog lite långt fram, stiglädren är olika långa, tror sadeln har åkt lite snett) antar att ngn känner igen tankegångarna. Man blir lat och bekväm helt enkelt.
Lycka till med barbacka ridningen, du kommer snart tycka att det är lätt som en plätt