Rida B-ponny?

M

_marie80_

Jag väger 56 kg och ponnyn är 128cm i mkh. Jag funderar på att rida den ca. 3 dagar i veckan för att rida till och skola den. Kan detta vara skadligt? Rider den så att den jobbar rätt med ryggen hela tiden. Det är en fin ponny som blivit busig för att bara barn har ridit den, synd att sälja den eftersom den är så trevlig individ i övrigt. :confused:

Sv: Rida B-ponny?

njaa, svårt att säga.. vad är det för ponny?
Beror väl på hur den är musklad, men på tok för tung är du ju inte..

Det är en welsh mountain som är rund och fin i kroppen och över ryggen

en welsh mountain får EJ överstiga 122cm! då blir det en welsh.

är det den gamla eller nya modellen?

Ok, tror jag lämnar över det till någon annan att svara på är osäker!
Men sist jag red en welsh mountain vägde jag runt 45 - 50 och den hoppade jag med så det var inga som helst problem, jag TROR att du kan rida den iaf..

Kan du inte arbeta ponnyn från marken?

Om du är osäker på om den klarar vikten så kan ju det vara ett alternativ.

Jag jobbar med honom från marken, men det jag vill göra är att uppfostra honom från ryggen också. Han tex. kastar sig åt sidan, lyder inte skänkeln, bockar i galoppen mm. Att utbilda honom från marken går ju bra men hur ska jag komma till rätta med ridbekymren?
Tanken är ju att mina barn ska kunna rida på honom sedan. :bump:

Testa att rida honom då, du märker nog om han tycker att du är för tung, annars kan väl någon som väger mindre rida till han kanske?

Det beror helt och hållet på hur hästen ser ut i kroppen.
OCH hur lång du själv är. Ju längre ryttare desto mer obalans.

Är du en väldigt skicklig ryttare som inte hamnar i obalans gör det nog inte så mycket om du rider den ibland, men kanske inte så mkt som tre dagar i veckan..

Hejsan.
Klart du kan rida!! Kanske inte tretimmarspass varje dag men utan problem lite uppfostringsridning tre dagar i veckan;) Det behöver ju inte vara mastodontpass och så länge du är i balans och hästen är pigg och glad så är dedt bara att köra på.
Inom ponnygaloppen där det ju främst är wesh/welshmountin eller ponnier av den modellen i kat B har de en viktgräns på 56kg, men då ska man ha i åtanke att de ponnysarna ska springa så fort de kan på blytung djup sandbana. Och ponnytavarna som visserligen främst är russ somju är lite grövre har en viktgräns på 65kg..
Så länge du rider med huvudet är det bara att köra på!
Lycka till!

De e nog inga problem o du rider korta pass. De märker du ju om den klarar att balansera upp dig. Ja rider korta pass på våra russ, väger ca 55 kg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama