Rid- och stalljacka modell "parkas" - finns det numera?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag hade, för många år sedan, en Mountain Horse-vinterjacka om gick ner över rumpan, hade sprund bak och dragsko i midjan. En jätteskön jacka, som dock fick gå i pension för något år sedan efter 15 års trogen tjänst. :love:

När jag kikar runt lite så hittar jag bara kortare jackor (utan "midja"), så jag undrar om det alls finns några liknande modeller på jackor numera? För jag skulle vilja ha en sådan - helst en likadan :angel: - igen!

Sv: Rid- och stalljacka modell "parkas" - finns det numera?

Hööks har ju lite olika varianter. Tycker att den typen av jackor finns överallt!

Glömde tillägga att de ska finnas i lite större storlekar också. XL brukar inte räcka för mig, när modellen är "kroppsnära"...

tillägger och förtydligar - jag skulle vilja veta vilka modeller jag ska leta efter, alltså vad de heter. Inte var jag kan köpa dem.

Senast ändrad:

Jag har en parkas från Musto, dock är jag osäker på hur storlekarna är.

Men det jag tänkte skriva, när jag var på Granngården häromdagen hängde det MH-parkas där, både herr och dammodell. Jag kikade lite eftersom jag också haft en sådan som du beskriver, men de såg riktigt fina ut. Ska dit idag igen, ska kolla vad modellen heter!

Jag fick just hem min Kingsland Scully som jag hittade på rea. Är supernöjd med den just för att den är så varm och lång (slutar någon dm över knäna på mig)och dessutom kostade under tusenlappen. Visserligen så är det inga sprund bak men tvåvägsdragkedja fram så går fint att rida med. Just Scully är förra årets modell och finns väl visserligen bara till xl men den är stor i storleken(speciellt över rumpan) och finns även som herrmodell men då heter den nåt annat.

Kan du inte ha XL så kan det väl bli lite problem att hitta jackor i ridsportsbutiker. Då är det nog lättare i vanliga affärer eller i nätbutiker som har kläder gjorda för större.

Mountain Horse har en som de kallar Legacy Parka om jag minns rätt. Helt suverän vinterjacka som står pall även för de kallaste dagarna. Men du kanske tänkte dig något som inte är fullt så varmt?

Kan du inte ha XL så kan det väl bli lite problem att hitta jackor i ridsportsbutiker. Då är det nog lättare i vanliga affärer eller i nätbutiker som har kläder gjorda för större.
SÅ gigantisk är jag inte, jag har roat mig med att kolla storlekstabeller och insett att jag borde kunna ha XXL från Mountain horse.
Har även, efter rätt mycket letande, hittat en jacka jag skulle vilja ha. Ska bara pantsätta allt jag äger och har först... :eek:

Att handla en jacka för ridning i en vanlig butik är rent värdelöst, då jag vill ha sprund bak som funkar för ridning. och jag VILL ha detta sprund. Min erfarenhet av jackor som inte har sprund eller på andra sätt är anpassade för ridning är att de bara är klumpiga och går sönder vid dragkedjan.

Jag har parkas-jackor från Kingsland och Pikeur. De är båda varma ock sköna. Men jag tror inte någon av dem har sprund bak. Dock har de dragkedjor som går att dra upp nedifrån fram. Det tycker jag räcker fint. Och jag rider ofta upp till 5 hästar dag. Ibland upp till 7 st..
Ingen av mina jackor har dött just i dragkedjan. De dör av allmänt slitage och att dunet rymt under för många tvättar, efter många år.

Har även använt jacka i parkas-modell från Boomerang i stallet nu ett tag. Den har heller inte sprund bak. Men dragkedja fram som ovanstående jackor.

Man får dock inte snåla med hur mycket man drar upp dragkedjan. Och det måste vara bra kvalitet i dragkedjan.

Just med sprund bak har jag inte sett många jackor alls. Annars finns parkas-modeller lite överallt tycker jag.

Hej
Jag har fyndat min bästa parkas någonsin i en butik för byggkläder.

Tvåvägs dragkedja och sprund samt till skillnad från stalljackorna så är den VARM. (svart med reflex så man slipper se ut som en lysmask)

Annars har Jacson parkas men de är ganska små i storlekarna.

Okej, men JAG vill ha med sprund bak, för JAG tycker att det är det som fungerar bäst att rida i... :idea:

Sen är det också så att när man drar lite större storlek så blir jackorna också längre, vilket gör att man då sitter på jackans ryggdel om det inte är något sprund....

Jag köpte en ridjacka modell parkas på Ge-kås i ullared förra veckan, vind o vattentät med sprund baktill på sidorna kostade 399:-, fanns i olika färger, men det blev svart för mig

Kolla bland herrsortimentet också om du inte redan har gjort det.

Mountainhorse har enligt sin hemsida tre jackor för dam i 2012 års kollektion som ser ut ungefär som du beskriver.

Senast ändrad:

Kolla bland herrsortimentet också om du inte redan har gjort det.

Mountainhorse har enligt sin hemsida tre jackor för dam i 2012 års kollektion som ser ut ungefär som du beskriver.
Problemet i herrsortiment är att herrarna tydligen har längre mellan axlar och midja än vad jag har, så passformen blir väl sådär...

jag har hittat Mountain Horses Jackor och de kostar ju bara 3000 kr.... :crazy: Önskar att jag hade så mycket pengar att lägga på en jacka, men så är tyvärr inte fallet. :(

Kollade på Granngården igår, jackorna hette Alaska, var inte MH som jag trodde.

Skumt med priserna. Kolla på Mountainhorse hemsida. Enligt den finns två "parkasmodeller" som kostar 999 resp. 1499 kr. Mycket pengar i och för sig, men MH brukar ha bra jackor. Sedan är frågan om de jackorna jag spanade på nu, Forest Rider resp. Mountain Rider är tillräckligt fodrade för ditt önskemål? Själv föredrar jag en tunnare vinterjacka med flera lager under för att få ett större användningsområde för jackan och kunna reglera värmen mera under ridpasset. Men jag är inte du.;-)

Vet att Hööks har en dösnygg , deras JH Collection. Har varken provat den, eller vet vad priset ligger på, men snygg är den allt! Har inte koll på storlekarna heller, men du kan ju kolla på Hööks hemsida. :bow:

Jag har en Parka i kortare modell från MH, tror den heter Winnepeg och kostade typ 2000:-
Med två reglerbara sprundar i bak och en reglerbar dragsko i modjan så den får snygg passform, fodrad med teddy även i luvan (som är stor nog att ha över hjälm)
Riktigt bra jacka att rida i, även om den är så varm att man inte får ha för många lager inunder.
Finns upp till strl xxl om jag inte minns fel och är ganska så stora i storlekarna (jag har strl M och då får jag under en tjockiströja)

Puttar upp min gamla tråd, för nu är det dax att köpa ny jacka igen.
Jag vill ha tips om märken/modeller på jackor av parka-modell som har sprund bak och finns upp till XXL eller kanske ännu större (beroende på att vissa modeller är trånga i storlekarna)
Det får gärna, men måste inte, vara varselfärger.

Det finns ganska många tycker jag? Jag har en från Kingsland men har även haft från hööks som varit väldigt bra. . Såg att de hade nu också. Dock vanlig färg men det är ju bara att sätta på sig en reflexväst. Deras storlekar brukar vara rymliga. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva en ny stalljacka inför vintern och funderar över var jag ska leta för att hitta en som funkar när man ser ut som en...
2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: minimal
·
Utrustning Hej! Jag saknar min varma ridjacka från 90-talet. Det var nog Mountain Horse som var grundaren men man kunde även köpa samma modell...
Svar
10
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka