Sv: Riano Marjoman
*knapplån*
Är det någon här som kan hjälpa mig med synpunkter på en sadel av modell Portuguesa eller liknande, kontra de sadlar jag har?
Min Nordsvenska Brukshäst är riktigt bred, mankvinkel på ungefär 130 grader och ryggvinkel som är helt platt som ett köksbord, så det är nästan omöjligt att ens hitta en sadel som passar.
Nu har jag en gammal ombyggd Ecuyer till ridbanan och en Griffin Endurance XXW (specialbeställd) till uteritt som passar viddmässigt.
Mitt problem är att jag får ont i höfterna av Griffin-sadeln eftersom sätet är så väldigt brett, även om sadeln passar min häst bra.
Nu har jag hittat ett ställe där man kan köpa Portuguesor mm till ett rimligt pris, och även få den måttbeställd efter hästens vidd (det står så i alla fall). Tanken är att ha sadeln till uteritter, för att minska påfrestningen på mina höfter, men jag känner ingen som har en Portuguesa, Riano eller liknande, för att få prova åtminstone ifall jag tycker att sitsen är ok.
Finns det någon här som läser här, som bor hyfsat nära mig, som äger en Portuguesa som jag skulle kunna få prova? Kanske finns det åtminstone annars någon som kan berätta för mig hur en Portuguesa skiljer sig från en vanlig bomsadel och även en Ecuyer?
Jag har förstått att det är väldigt mycket stoppning i en Portuguesa. Frågan är om det är så mycket att hästen känns bred att sitta på i alla fall, trots att man kommer upp en bra bit från ryggen? Jag läser att vissa tycker inte alls om Portuguesan. Varför?
Tacksam för svar!