Riano Marjoman

Sv: Riano Marjoman

provred en sådan när jag provade ut en ny sadel till min häst för 2 år sedan. Nu blev det inte en sån till oss just för att jag passade bättre i en annan som kunde hjälpa mig mer med sitsen. I övrigt tyckte jag fantastiskt mycket om rianon. skön att sitta i (subjektivt) passande både dressyr och ridning i skogen. Dessutom mycket snygg! kan mycket väl tänka mig att köpa en sån i framtiden :)

men jag red inte så länge i den dock. :)

Har du ridit i andra skolsadlar så du kan göra en jämförelse? Jag har provat Ultra Flex Barock och en Ecuyer. Är ridkänslan densamma? Vet du någonting om bomvidderna?
Vilken typ av hästrygg passar den? Har läst att den passar rakare ryggar med låg manke och även att den passar häst med något svängd rygg. Vad stämmer?

är oxå intresserad av samma frågor som du...
hoppas att någon kan svara :banana:

Har du ridit i andra skolsadlar så du kan göra en jämförelse? Jag har provat Ultra Flex Barock och en Ecuyer. Är ridkänslan densamma? Vet du någonting om bomvidderna?
Vilken typ av hästrygg passar den? Har läst att den passar rakare ryggar med låg manke och även att den passar häst med något svängd rygg. Vad stämmer?

har provat en BBsadel, kommer inte ihåg vilken, espaniola och två portugesor. Av dessa kändes rianon bäst. den var bekväm men utan att bli mjuk som espaniola blir tycker jag. och lite mer allround än vad portugesan är. Du har mer röreslefrihet med händerna och benen i rianon än portugesan. Man fick en bra sits men den är ingen nybörjarsadel.

Bomvidderna var breda och bra, fanns i väldigt vida bomvidder vad jag minns. Den passade min häst prima som har en hög manke och hyfsat rak rygg. men överlag tycker jag att de brukar säga låg manke o rak rygg.men jag vet inte, tycker det här med sadlar är svårt, tycker om att anlita en utprovare som jag kan bolla med och som kan hjälpa mig :) Rörmossen sålde rianons förr, hon är utprovare och kan säkert svara på dina frågor även om hon inte sääljer sadlarna längre :)

Får man en rakare sits i den? (som i Branderupsadlarna) Eller är det mera "som i en fåtölj" som i portusisiska sadlar?

Det här var intressant. Har ju en häst med vääldans rak rygg och låg manke, o kanske 90 grader över ryggen. Sadeln ser ju himla trevlig ut!

Ingen mer som har lite åsikter, negativt eller positivt?!

Får man en rakare sits i den? (som i Branderupsadlarna) Eller är det mera "som i en fåtölj" som i portusisiska sadlar?

jag tyckte att man sitter väldigt bra i den men du måste ha en bra grundsits, den "hjälper" dig inte till en bra sits så som ex Luson jag köpte gör. jag behövde en sadel som kunde hjälpa mig att bli av med den stolsits jag avlat fram efter många år i en hoppsadel :) så jag sskulle vilja säga att den ä'r mer som en fåtölj, fast absolut inte som portugesan! I gengäld är den mer allround då och passar skogsridningen likväl som dressyrarbetet. har du en bra grundsits så får du en bra sits i rianon, inget för nybörjare dock, men det är ingen barocksadel tycker jag.

Vanimelde:
Nu kommer ännu fler frågor. Jag känner mig väldigt frågvis.:D
Jag har inga sitsproblem som det är nu, men jag upplevde att jag satt ännu bättre i både Ecuyern och Barock Ultra Flexen. Inte en massa stora stöd som är i vägen utan ledigt och väldigt rakt i sadeln. Få se om jag uppfattat dig rätt nu.....Hamnar man i en sån rak sits i Rianon också? eller måste man anstränga sig för att komma rätt? Eller menar du att om man har en bra grundsits så hamnar man automatiskt i en rak och bra sits i den? Eller är det en sån sadel där man sitter med lite mera böjda ben? (har lite kortare stigläder för att sitta bekvämt)
p.s du är från Sunne. Finns det någon i närheten som har en sån sadel som går att prova tror du? Det är ju inte så långt hit till Karlstad.

Det blir ju inga stöd som är i vägen tycker jag, inte som i portugesan där det är stöd överallt å ändå sitter du inte bra. :) jag skulle säga att den är mer som ultra flexen och ecyern. men för mig som kom ifrån en hoppsadel kunde inte sitta riktigt rakt i den, nu skulle jag nog göra det dock. Sadeln i sig ger en lodrät sits och du känner hästen bra vad jag minns. behöver inte ha kortare stigläder för att sitta bra i den.

känner ingen som har den, Helmerridcenter säljer dom och där kan man säkert få provrida i en om man vill. jag själv har en Luso så det är en helt annan sadel :)

Tack. Nu har jag fått svar på allt tror jag.:) Det verkar vare en sadel som kan passa mig. (även hästen då hon är bred, platt och ganska rakryggad.)

Jagar igång den här gamla tråden och undrar om någon vet var man får tag på marjomansadlar i sverige?

Nu har jag tappat namnet för tillfället, men det finns en gård i Strängnäs där de har PRE hästar. Både avelshingstar och försäljningshästar. De är återförsäljare av sadlarna. Du kan säkert söka på nätet.

Dom kontaktade jag om just den sadeln för ca 1 år sedan, de skulle återkomma när de hade svar på de frågor jag ställde (typ pris och anläggningsyta) sa de men inte har jag hört något sedan dess... Kanske börjar bli dags att tjata lite igen då!

Har du provat den/sett den i verkligheten? Är det nåt att ha?

Nej inte irl. Jag hittade ett par på annons förra året som jag funderade lite på, men jag vågade inte chansa när jag inte provridit.

Åhh! Jag känner en tjej som har en begagnad till salu, den får säkert provas. Och om inte annat så kan hon säkert svara på frågor! PM:a om du är intresserad så ska jag försöka skramla fram nummret. :D

*knapplån*

Är det någon här som kan hjälpa mig med synpunkter på en sadel av modell Portuguesa eller liknande, kontra de sadlar jag har?

Min Nordsvenska Brukshäst är riktigt bred, mankvinkel på ungefär 130 grader och ryggvinkel som är helt platt som ett köksbord, så det är nästan omöjligt att ens hitta en sadel som passar.

Nu har jag en gammal ombyggd Ecuyer till ridbanan och en Griffin Endurance XXW (specialbeställd) till uteritt som passar viddmässigt.
Mitt problem är att jag får ont i höfterna av Griffin-sadeln eftersom sätet är så väldigt brett, även om sadeln passar min häst bra. :) Nu har jag hittat ett ställe där man kan köpa Portuguesor mm till ett rimligt pris, och även få den måttbeställd efter hästens vidd (det står så i alla fall). Tanken är att ha sadeln till uteritter, för att minska påfrestningen på mina höfter, men jag känner ingen som har en Portuguesa, Riano eller liknande, för att få prova åtminstone ifall jag tycker att sitsen är ok.

Finns det någon här som läser här, som bor hyfsat nära mig, som äger en Portuguesa som jag skulle kunna få prova? Kanske finns det åtminstone annars någon som kan berätta för mig hur en Portuguesa skiljer sig från en vanlig bomsadel och även en Ecuyer?

Jag har förstått att det är väldigt mycket stoppning i en Portuguesa. Frågan är om det är så mycket att hästen känns bred att sitta på i alla fall, trots att man kommer upp en bra bit från ryggen? Jag läser att vissa tycker inte alls om Portuguesan. Varför?

Tacksam för svar! :bow:

Jag har hittat en begangnad och funderar på att köpa den. Men vad har man för sadelgjord till? Stropparna är ju så korta och man vill ju inte gärna ha en "vanlig" lång sadelgjord med tillhörande bulle under benet. :confused:
Iof skulle man kanske kunna låta en sadelmakare byta ut stropparna och mot längre, eller går det att göra så?

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
618
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama