Rhodos eller Kreta?

Trolla

Trådstartare
Hade tänkt åka iväg en vecka i början av oktober, så kort flygresa som möjligt men ändå till hyfsad sol och värme!
Åker med 2 barn 3 och 6 år, ute efter avkoppling lite sol bad o shopping!
Erfarenheter???

Rhodos är ju rejält exploaterat men det finns lite godbitar. Gamla stan är fin, fjärilsdalen, sju... bäckarna (eller nått liknande :P). Ön är pytteliten så man kan lugnt hyra bil och åka runt. Vägstandarden OK, och folk kör inte helt galet. Finns massor av ruiner att titta på om man vill.

Törs man sig bara utanför turistområdena finns det god och billig mat.

Hade tänkt åka iväg en vecka i början av oktober, så kort flygresa som möjligt men ändå till hyfsad sol och värme!
Erfarenheter???

Jag hade nog åkt någon vecka tidigare för chans till väder om du är ute efter sol och bad. Upplever nog Kreta som mysigare men vet att det finns en välfigt bra Sundwing resort på Rhodos med tanke på barnen.

Erfarenheter???

Du kan inte tänka dig Cypern? Har varit både på Kreta, Rhodos och Cypern, och jag tycker Cypern hade finast stränder. Där är det även säsong en bra bit in i oktober, varmt och skönt.

Tänk på att det blåser mycket på Rhodos så det är ofta mycket vågor och strömmar i havet. Så om ni tänkte vara mycket vid havet med små barn kan det bli svårt.

Kreta har jag inte varit på, men både Rhodos och Cypern (som kom som förslag) och även jag föredrar Cypern.

Rhodos är dock väldigt lättillgängligt och alla vi mötte pratade väldigt bra engelska.

Tänk på att det blåser mycket på Rhodos så det är ofta mycket vågor och strömmar i havet. Så om ni tänkte vara mycket vid havet med små barn kan det bli svårt.

Kreta har jag inte varit på, men både Rhodos och Cypern (som kom som förslag) och även jag föredrar Cypern.

Rhodos är dock väldigt lättillgängligt och alla vi mötte pratade väldigt bra engelska.
Det är bara ena sidan som är blåsig, den andra är stilla - men har sämre stränder.

Det är bara ena sidan som är blåsig, den andra är stilla - men har sämre stränder.
Stämmer säkert. Vi uppskattade blåsten så det störde inte oss ett dugg, men jag såg att de med små barn hade bekymmer.

Är det Faliraki och de orterna som har mindre blåst?

Stämmer säkert. Vi uppskattade blåsten så det störde inte oss ett dugg, men jag såg att de med små barn hade bekymmer.

Är det Faliraki och de orterna som har mindre blåst?
Jag är så dålig på namn men jag tror att Faliraki känns bekant. Det kan vara en av de ställena med mindre blåst. Det är ju stränder överallt ju :p Det är sidan som inte har den enorma turiststranden i alla fall.

Har varit på bägge öarna. På rhodos blåste det endel. Men eftersom rhodosr mindre var det himla smidigt att hyra bil och åka runt.
Sen finns elafonissi på kreta, dit bör man åka om man åker dit.

Jag har besökt bägge öarna när jag var i dina barns ålder (runt 15 år sedan) och Rhodos var bäst då för mig iaf :-)

Kreta ligger väl mest söderut och ska väl vara mer solsäkert vår/höst men jag har varit där en gång i oktober och då var det riktigt kallt! Känns risky!

@Trolla Var på Kreta i maj en gång och det var ganska blåsigt och rödflaggat (d.v.s. för mycket blåst för att det ska vara säkert att bada) 5 dagar av 7. Kan dock inte uttala mig om det är så blåsigt generellt eller om vi bara hade otur. Jag hade valt Teneriffa i oktober för att få garanterat sol och bad men det kanske blir mycket längre flygresa det beror väl lite på i vilken ände av landet du utgår ifrån med.

Cypern som någon föreslog har jag varit på en gång för 15 år sedan, upplevde det dock som DYRT, men ska titta igen...
Vad jag läst mig till så håller badsäsogen på till minst 15 oktober på både Rhodos o Kreta, vissa flyger dit hela oktober också...
Har slängt några ögon åt Turkiet också, men är tveksam...

Cypern som någon föreslog har jag varit på en gång för 15 år sedan, upplevde det dock som DYRT, men ska titta igen...
Vad jag läst mig till så håller badsäsogen på till minst 15 oktober på både Rhodos o Kreta, vissa flyger dit hela oktober också...
Ja, det är badsäsong på både Rhodos och Kreta i oktober, i synnerhet i början. Vattnet har inte svalnat än. Men: det är naturligtvis större risk för regnskurar, mulet och åska. Det KAN vara en kanonvecka men det kan också vara lite sämre.

Grekland är inte heller billigt nuförtiden. Hotellboende är billigt - men äta ute är det inte.

Jag var också på Cypern på 90-talet (1997). Då var det importvarorna som var dyra, för övrigt var det vettiga priser. Ett par jobbarkompisar var på Cypern i juni/juli i år och dom tyckte inte att det var dyrt. Vi sticker till Ayia Napa om två veckor, så sen kan jag rapportera om prisläget om du vill.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka