Rhodesian Ridgeback vs Riesenschnauzer

Ninnie

Trådstartare
Hjälp mig med ett svårt val....

Har "alltid" haft hund och vår senaste var en schäferhane som blev godkänd bevakningshund. Krävande hund som behövde stor mental träning. En underbar hund men hade mycket schäfergnäll i sig.

Nu dags för ny valp och vi har fastnat för antingen RR eller Riesen.
Denna gången vill vi ha en något lättare hund men dock en tålig robust hund för vardagsträning och långa promenader men även vara med i stallet i ur och skur.
Med lättare menar jag en hund som man kan träna och aktivera lite i vardagen men som kanske inte kräver att man håller på med den jämt.

Vi är en aktiv familj med en dotter på snart femton år.

Vad hade ni rekommenderat ??

Sv: Rhodesian Ridgeback vs Riesenschnauzer

ur och skur... Min hund vägrar att gå ut om det regnar mycket. Och jag har en underbar rodde :D

Hon är en fryslort också så täcke är en måste på vintern om hon ska vara ute längre stunder (läs timmar).

Hon älskar familjen och är väldigt bunden till familjen och till gården, att springa bort finns inte i hennes värld. Däremot så kan man inte lämna henne bunden någonstans, hon biter av kopplet och springer efter på 3 röda :grin: Det är inga problem att lämna henne ensam hemma.

Denna gången vill vi ha en något lättare hund men dock en tålig robust hund för vardagsträning och långa promenader men även vara med i stallet i ur och skur.
QUOTE]

Tror nog tyvärr att RR går bort där. Åtminstonde om man ska gå efter min frysekyckling. Täcke på vid kallare än +10 om vi "bara" ska va i stallet eller ute. Vid aktivare promenader och ridturer åker det på vid 0:an ungefär. Trots täcke lider hon om hon blir stilla för länge. Och då menar jag lider. Piper och gnäller och tycker synd om sig själv.

Annars kan jag inte säga annat än att RR är en underbar ras! :love:
En utmaning på lydnadsplanen, älskar att spåra (både vilt och person), håller koll på nära, kära och trädgården, är med på det mesta, det är min dam i ett nötskal.

Bestämmer du dej för en RR var väldigt noga med val av uppfödare. Ffa vad det gäller mentaliteten!

Jag hade inte rekommenderat en riesen till dom aktiviteterna. Jag är väl insatt i rasen (vi har många uppfödare och "privata" ägare på klubben som jag tränar med) och ägarna jag känner lägger ner massor med timmar i veckan på hundarna, som ändå har massor energi kvar ;)
Full fart, kan bäst själv, clowner, älskar att jobba (inte alltid med föraren som sagt :angel:). Dom är fantastiskt roliga med rätt förare och linjer!

Det finns ju utställningslinjer, men dom skulle jag inte rekommendera då jag anser att man avlat bort riesen ur rasen. Kvar är ett skal som liknar riesen men inte är riesen. Det jag har sett av utställningslinjerna är lättstressade, översexuella, stora, hårmonster.

Jag är inte jättebra på riesen men tror att det är väldigt olika hundtyper ni funderar mellan. Men det kanske du har koll på?

Det där med "i ur och skur" kan bli ett problem för RR. Många RR vägrar gå ut i regn och har visserligen inga problem med kyla så länge de får hålla igång men beroende på vad du har för stall kan det bli jobbigt för den att ligga still på vintern i kylan. En missnöjd RR märks, de kan gnälla ganska rejält ;)

Annars säger jag som tant agda, det är en helt underbar ras!
Dock ett väldigt stort steg från schäfer. Både i aktivitetsnivå men även i mentalitet överlag.

Intressant det du säger att det är väldigt stort steg från schäfer med en RR....vill du utveckla det :)

En helt annan ras hade jag rekommenderat: finsk lapphund. Vi har en liknande vardag som ni, och vill ha en hund att träna med samt som kan vara med i stallet, även när det är svinkallt.

Intressant det du säger att det är väldigt stort steg från schäfer med en RR....vill du utveckla det :)

Det är väldigt olika hundar. Om du tex är van vid att träna schäfer kommer du troligtvis få ändra dina metoder och ditt förhållningssätt en del.
Ridgebacken är ju självständig, svårmotiverad och extremt envis jämfört mot schäfern som är förig, lättmotiverad och överlag lättare att få med sig.
Det finns säkert gott om utmaningar även när man tränar schäfer, men jag är ganska säker på att det är andra typer av utmaningar..

Schäfern har ju en helt annan vilja att vara till lags än vad ridgebacken har. Men en ridgeback måste du alltid motivera (massor!), övertala och belöna. En ridgeback kommer inte lyda bara för att du säger vad den ska göra, den kommer fråga "varför? vad får jag ut av det?".

De är sjukt smarta och väldigt påhittiga. Så att de är svåra att träna är inte för att de skulle vara dumma, är de motiverade nog så gör de vad som helst. Men det är just den där motivationen som man får jobba med.

Nu vet ju inte jag hur du är som person eller hur du gillar att jobba med din hund. Du kanske skulle passa perfekt med en RR, men jag vill bara upplysa dig om att det stor skillnad från den typen av hund du haft innan. Viktigt att veta vad man ger sig in på ;)

Nu kanske jag får det att låta som om de är jättetråkiga, så är det såklart inte. Jag älskar verkligen RRs, de är hur underbara som helst :love:
Om man gillar den här typen av mentalitet så är det en trogen familjemedlem som hänger med överallt och som man kan göra det mesta med.

Ska lägga till att det finns mer eller mindre föriga RR också.

Jag har en ridgeback, och umgås en del med riesen i träningsgrupper mm. Det är väldigt stor skillnad på raserna. Jag tror visst att båda kan passa er, men vill ni ha mer av en enkel "häng med-hund" som är lätt att t ex ha med hästar så hade jag valt rr. Vill ni ha en mer lättbelönad och arbetsvillig hund för att komma längre med tävlingar osv så hade jag valt riesen.

Det finns en stor skillnad till, och det är pälsen. En riesen ska klippas eller trimmas, och har ett skägg där alla matrester samlas ;) De fäller dock väldigt lite. RR behöver man inte sköta päls alls, men fäller gör de ett par gånger om året.

Min rr är ute i alla väder, och har inte täcke när han ska vara i rörelse. Är det kallt ute så har han täcke när han ska ligga i bilen eller stå uppbunden. Men även mina riesenkompisar har täcken på sina i bilen på vintern.

Lägger till: Ser att ni vill ha en "lättare" hund än schäfern. Jag hade valt rr då. Riesen kan vara ganska "stökiga" :)

I båda raserna finns ojämn mentalitet, så man bör sätta sig in i den delen. Finns jättetrevliga, och osäkra/otrevliga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 828
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka