Rhinovirus - hjälp!!

Z

zazzabella

Hästen min har rhinovirus = inte alls kul. Hon är 9 år, men har symptomer som en unghäst har. Hon mår inte alls bra. Hon har bärt på detta virus nu ca ett år och är fortfarande inte bra. Vissa dagar har hon feber upp till 39 grader, trött/hängig, ligger ofta i boxen, äter/dricker sämre än vanligt, rör sej väldigt dåligt i hagen, viktminskning. Hon har legat inne för detta nu + lite andra problem på djursjukhuset i förra veckan. Veterinärerna kan inte göra så mycket åt det, det enda som hjälper enligt veterinärena är ju vila. Men det måste väl finnas något man kan göra för att underlätta för henne? Finns det några vitaminer, mineraler, örter eller något annat som kan vara värt att prova? Jag tycker så synd om henne. Nu har hon även blivit öm och spänd i musklerna, men veterinärerna rekommendera inte att jag ta ut massören. Vad tror ni om det? Hon har även fått magont (kollade upp det på djursjukhuset, men dom hittade inget), hon har förändrat humör (ilsken, sur etc.), vill vara i fred = känns som en ny häst nu. Jag förstår henne, det kan inte vara lätt att gå och bära på detta virus över ett år. Men jag är så rädd att detta förändrade humöret kommer att vara kvar även efter att viruset gått ur kroppen och att hon ska få mer problem med magen. Hon har också blivit väldigt ”knakig” i benen nu. Finns det något man kan göra åt det? Jag vill så gärna på något sätt underlätta för henne. Höja/stötta hennes immunförsvar vore kanske inte helt fel. Men hur? Någon som vet något eller har någon idé som kan hjälpa mej och min stackars häst?

Tacksam för eran hjälp!!
Mvh Bella :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rhinovirus - hjälp!!

Nej aldrig massör eller liknande behandling på en häst som har en infektion i kroppen, ömheten i muskler skulle du kunna försöka lindra med hjälp av extra B-vitamin.

I övrigt kanske lite extra C-vitamin också, hästar med kraftiga infektioner har ingen egen bra produktion av detta men behöver det likväl ändå. Annars tror jag tyvärr att det bara är att vänta ut det, får pållen inga baktriella följdsjukdomar så kan man ej heller medicinera detta då det är ett virus.

:( Gamla hästar har svårare att handskas med rhino, unga djur kan det gå ur ganska fort på..men upp till 1 år?! Låter som om hon har fått det om o om igen vilket kan hända om man inte sanerar i stallet ordentligt, ut med allt o alla, skura med grönsåpa eller ännu hellre det här vad det nu heter igen ( starkt bakteriedödande används mot A2 mm o kvarka) börjar på V har jag för mig??.. :confused:
det är nämligen så att det hamnar virus lite varstans i stallet efter sjuka djur och du måste dels isolera den sjuka hästen o dels sanera stallet för att bli av med det. Ev. kan det finnas en s.k kroniker i stallet som det aldrig riktigt bryter ut på men hela tiden bär på smitta.. fråga mig, jag vet jag! hade rhino hela förra året som inte försvann förrän vi kunde ha alla ute dygnet runt, sanerat stallet samt skickat iväg en märr som vi misstänkte var kroniker.. så mitt råd till dig; isolera din häst, ha henne ute så mycket som möjligt, se till att hon får vara ifred ( ensam i hagen) och rengör alla saker som kan vara smittobärande - det tar minst 3 månader innan man säkert kan säga att hon är frisk och framförallt; tempa inte så ofta! För du blir bara vansinnig på tempen..bestäm en dag, exvis måndag morgon + fredag morgon, tempa före frukost och när hon har samma temp i (ungefär) minst2 veckor är hon på rätt väg..

Va ? Rhinovirus är ju samma slags förkylningsvirus som kan drabba en människa. Isolering är inte nödvändigt då viruset har ett snabbt förlopp och relativt lindriga symtom. Det smittar genom vätskedroppar då hästen hostar. Infektionen brukar i allmänhet ge immunitet i ett x-antal månader. Men sjukdomen brukar ge prestationssvaghet under en långt tid dvs om hästen sätts igång för tidigt.

;) Jaha..skämt åsido, det finns olika sorter av allt här i världen, så ock med rhinovirus och det som drabbade hästarna förra året var av typ 2 eller nåt( jag är usel på latin). Det är inte lindrigt och synnerligen lurigt för du märker det först när hästens temp börjar fluxa upp o ner.. det sitter i upp till 6 månader och kan inte vaccineras mot - allt måste rengöras och sjuka djur isoleras eftersom det INTE gör hästen immun, den kan sjukna in om igen.
I alla fall är det så vi har handskats med det, efter rådgivning av SVA. Och det tog oss ändå ca 6 månader att bli av med eländet.

Rhinovirus är ett förkylningsvirus som man inte är akut sjuk av i ett år. Din häst kan ha ngn annan sjukdom i botten som gör att hon mår dåligt och inte kan göra sig av med viruset. Eller så har hon fått en sällsynt komplikation av en genomgången virusinfektion. Eller så är det ett bifynd dvs rhinovirus förekomsten har inget med sjukdomstillståndet att göra.

Jag tror du behöver ha ytterligare samtal med behandlande veterinär för att få klarhet i hur man bedömt hur det hänger ihop.

Rhinovirus överlever inte länge utanför en levande cell. Smitta sker gm stänk och kroppskontakt. En människa kan bära med sig smittan 4 timmar cirka på handen sen har virus torkat. Det gömmer sig inte i vrår och redskap i stallet som vissa andra smittämnen kan göra. Däremot kan en häst ha levande virus kvar upp till någon månad efter tillfrisknandet och under den tiden smitta andra.

Tack! Jag ska lägga det på minnet med dessa vitaminer, det kan vara något jag kan lägga till extra i foderstatern, för att se om det hjälper på något sätt.

Mvh Bella

Okej. Så det vart Rhinovirus typ 2 ni hade?? Det är det min häst har också. En konstig sak i stallet är att det står 8 hästar till där och INGEN av dom har visat dessa symptomer eller har detta virus som min häst har. Min är ju 9 år, men det står hästar som är 2 år upp till dom som är 30 år. Så jag fattar inte varför just MIN häst kan bära på detta och ingen annan!!??

Kan du berätta lite mer om det här med kroniker häst för rhinovirus, menar du att en häst kan vara bära på detta virus kroniskt och aldrig blir av med det???

Jag hör att det är lite olika ang det här med rhinovirus. På djursjukhuset sa dom inget om att sanera stallet och isolera henne från andra hästar. Men jag ska höra med SVA och se vad dom säger om det.

Mvh Bella

Okej. Det är möjligt att det är något annat i botten som gör henne så dålig. Dåligt/lågt immunförsvar måste hon ju ha, för hon är den enda i stallet som bär på detta virus. Men veterinärena på djursjukhuset har lagt in henne flera gånger för detta, men dom hittar inget annat än detta viruset som måste vara problemet, förutom att hon har lågt antal vita blodkroppar. Jag trodde också att det måste ju vara något mer än detta virus, men nu har dom gått igenom henne flera gånger med massa undersökningar och prover osv, men hittar inget annat än just detta viruset...

Mvh Bella

Det finns olika typer - typ I och II - varav typ II är vanligast. Eftersom det sprid relativt långsamt så det är väl inget ovanligt att det fanns kvar i 6 mån, ju fler hästar ju längre tid tar det ju. Det sprids via aerosol vilket betyder nysning eller hosta...alltså vätskedroppar. Självfallet vet jag att man inte kan vaccinera mot rhino. Jag skrev heller INTE att hästen blir immun, läs bättre tack. Jag skrev : I ALLMÄNHET i X-ANTALET MÅNADER..det betyder inte att dom BLIR. Rhinoviruset brukar förekomma konstant i tävlingsstall och brukar ofta utbryta när hästarna är under hög träning/tävlingsstress....dessutom om de har annan infektion så kan dom bli extra känsliga för Rhino. Viruset överlever definitivt inte i flera månader på stallinredning.

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 885
Senast: Jenka
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 513
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 592
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka