L

Lisa3

Jag undrar om någon kan förklara skillanden mellan Devon Rex och Cornish Rex? Har varit inne på rexringens sida men vad är det som skiljer de två åt? Är det bara pälsen?

Sv: Rexkatt

Lisa3 skrev:
Har varit inne på rexringens sida men vad är det som skiljer de två åt? Är det bara pälsen?
Pälsen skiljer det inte på... Däremot ser dom lite olika ut i huvet. CRX har lite mer näsa som en siames å devon lite mer som en... mops;)
CRX:
MileHighsEnrico.jpg

DRX:
kristinajansson.jpg

Fast pälsen skiljer väl lite åt ändå? Cornish ska väl ha lockig päls, medan Devon ska ha vågig? Eller tvärtom... Eller är det bara nått man säger?

Mops :rofl:

Jo, pälsen skiljer. Cornish har mjuk, silkig päls i "vällagda" lockar, devon har strävare och lite mer "kaotiskt" burr. Det är inte samma rexanlag, parar man en DRX och en CRX får man rakhåriga katter (inte främst menat som svar till dig, MissFideli, utan en allmän kommentar kring rexing).

Egentligen är det väligt lite som är lika, om man jämför två vältypande katter.

MissFideli skrev:
Fast pälsen skiljer väl lite åt ändå? Cornish ska väl
Nja, jag vet inte, så ha inte jag förstått det iaf, även om jag upplever att DRX ofta har sämre rexning. Såhär står det på rexringen.nu om devon och cornish..

Rexringen om Devon skrev:
Pälsen är lockig eller vågig och skall täcka hela katten. Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer. Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen.

Rexringen om Cornish skrev:
Pälsen, som är rasens främsta kännetecken, saknar det yttersta pälslagret, täckhåren. Pälsen är lockig eller vågig, mycket kort och silkesmjuk. Framför allt på ryggen och sidorna bildar pälsen prydliga "tvättbrädesvågor". För att kattens eleganta linjer ska framhävas bör pälsen också ligga tätt intill kroppen.
Verkar inte vara nån större skillnad.

MissFideli skrev:
Hmm.. jo men lite faktiskt;) Min ena hanne som fått så mycke beröm för sitt breda huvud tycker jag är ganska mopslik:D

Haukur skrev:
Nja, jag vet inte, så ha inte jag förstått det iaf, även om jag upplever att DRX ofta har sämre rexning.

Devon rex har inte sämre rexning de har en ANNAN rexning än cornish rex. En devon rex ska inte se ut som en cornish rex i pälsen. Cornish rex har mycket mer hårt knutna lockar än devon rex har och det beror på att det helt enkelt är två olika anlag som orsakar lockigheten.

Sedan är det många devon rex-uppfödare som föredrar att det finns täckhår (det var tidigare ett krav i FIFé-standarden, men har plockats bort) vilket är en ytterligare faktor till att devon rex får en annan struktur och lockighet på sin päls än cornish rex.

Dessa två raser ska inte jämföras med varandra, varken vad gäller päls eller huvudform för då blir det helt fel. En devon rex har som sagt inte sämre rexning än en cornish rex, de har en annan rexning på samma sätt som att en devon rex inte har sämre öronplacering än en cornish rex när de är lågt placerade, de har helt enkelt en annan öronplacering. ;)

Radar upp några skillnader:

Devon rex
Huvud
Shape: short wedge, forehead curving back to a flat skull
Forehead: rounded
Cheeks: prominent cheek bones, full cheeks
Nose: very short, with the rounded forehead giving the impression of a stop
Muzzle/Chin: short muzzle with a strong chin and "whisker break"
Whiskers/Eyebrows: crinkled, rather coarse and of medium length
Öron
Shape: very large, very wide at the base tapering to rounded tips well covered with fine hair; with or without hair growing from a crease behind the ears to form ear muffs
Placement: set very low
Päls
Structure: very short and fine; soft, wavy and/or curly, with or without guard hairs

Cornish rex
Huvud
Shape: medium wedge; head length about 1/3 greater than the maximum width; narrowing to a strong chin
in profile a straight line is seen from the centre of the forehead to the end of the nose
Skull flat
Nose straight
Chin: strong
Whiskers/Eyebrows: of good length and crinkled
Öron
Shape: large, wide at the base and tapering to rounded tips, well covered with fine hair
Placement: set high on the head
Päls
Structure: short and dense, slightly plushy; without guard hairs wavy, particularly on the back and tail

Jag har inte koll på alla andra raser. Jag vet att det har poppat upp en del "nya" rex-raser i USA med jämna mellanrum, men de katterna har nästan alltid blivit lockiga pga. cornish rex-genen.

Selkirk rex vet jag har ett annat anlag, ett dominant anlag.

Lisa3 skrev:
Är det någon större skillnad i deras temprament?

De jag har pratat med som har båda raserna beskriver dem som väldigt lika, men att devon rex är mer kontaktsökande.

Man ska inte bara snöa in på pälsen men om vi ändå är där och pratar så har DRX oftast mer päslproblem än CRX, speciellt på magen. CRX ska endast ha underullet av pälsen och detta gör dem sammetslena. DRX kan ha täckhår vilket gör dem strävare.

DRX har mer markerade kindben vilket gör att det är mer bredd i anskitet på dem men bägge raserna är kilformade i ansiktet och CRX har längre nos. Sen har DRX stora, ovala och snedsittande ögon medans CRX har medelstora madelformade ögon.

Öronen ska vara breda vid basen på bägge raserna men på DRX är de lågt ansatta och utåtvinklade och på CRX är de högt placerade.

Hela kroppen är mer kompakt och muskulös på DRX medans CRX är mer högbent och slank. Bröstkorgen ska var bred på DRX men inte på CRX.

Sen tror jag att de är lika sociala och nyfikna till sättet.

Har själv 3 CRX-honor + en kattunge till salu och de är det bästa jag någonsin skaffat!! Helt underbara och man slipper all pälsvård!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 349
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MajaKattis
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 371
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve