Revirmarkerande hankatt....

fettso

Trådstartare
:(Tyvärr har våran okastrerade hane börjat kissa och bajsa inne.(ej på lådan alltså)

Han har bajsat utanför lådan en gång innan på våra mattor, men då var det i protest.
Vi provade ta hand om min systers gamla kastrat, men så fort han flyttat igen så var problemet borta.

Han parade senast i Februari/Mars och just nu går mamma katt på P-piller så kattungarna fortfarande bor hemma(10 veckor).
För 2 veckor sedan utökade jag kattungarnas område och dom kan nu röra sig i hela huset,har funderat på om det är det han ogillar?
Jag har 5 lådor som alla mockas så fort där har gjorts ngt.
Han kissar på kanten av lådan så att det rinner utanför.
Han hade också kissat+bajsat bakom våran stora tv.:confused:

Han är 2 år och har ej hållt på såhär innan, förutom i protest en gång då.
Vill helst ej kastrera, men vill inte ha ett kissluktande hem heller.:crazy:
Urindoften är så stark och går inte ens bort med rengöringsmedel och ventilation.
Vad kan man göra åt lukten och att han kissar utanför lådan?
Finns det ngt som hjälper?

Jättetacksam för svar!!

Sv: Revirmarkerande hankatt....

Det kan vara så att varit "inaktiv" för länge. En del hanar håller sig på mattan så länge de får para, men får de inget nuppa på ett tag blir de ostyriga och börjar strila. Det finns hanar som skött sig i år som helt plötsligt får nog och börjar strila.

Man kan ju prova p-piller eller p-spruta, men det är ju inte hälsosamt och de kan påverka hanens fertilitet negativt.

Ibland får man tyvärr lov att kastrera trots att man inte vill. Jag höll på att drivas till vansinne av mn förra hane som jag höll fertil betydligt längre än vad som är psykiskt sunt... för båda parter. :crazy: Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig mer sätta mig i den situationen igen utan fortsättningsvis kommer jag kastrera fort som attan, även om det tar emot.

Mot kissdoften kan du använda ättika. Tvätta först bort allt kiss, även med lite rengöringsmedel, sedan kan du ta en pappersbit och hälla lite ättika (fukta den i ättika) och dra den över området där kisset var. Det brukar funka någorlunda bra. Ibland kan det lukta ättika ett tag, men enligt min erfarenhet försvinner det inom kort :)

Jättetacksam för era svar!!:)
Ska prova ättika+ att vi ska bygga en rastgård nu så hoppas det löser sig.

Varför vill du inte kastrera? Ska han användas i avel eller?

Ja han används i avel.

Finns det ngn special blöja man kan ha på hankatten i nödfall?

Det finns ju blöjor för löpande tikar, det kanske går att använda för en katthane också? Men det är väl främst nödfall, är säkert jobbigt i längden både för dig och honom.

Man kan ju prova p-piller eller p-spruta, men det är ju inte hälsosamt och de kan påverka hanens fertilitet negativt.

Ta p-piller i så fall, p-spruta har ännu fler biverkningar (framför allt risk för såväl kala fläckar som även fula bölder på instickstället).

Men p-piller funkar faktiskt, så är du alldeles desperat kan du prova. Iaf för att köpa tid.

Mitt förslag är att du provar med Feliway, dos-diffundorn i vägguttaget. Kan inte skada men kan hjälpa.

Det finns ju blöjor för löpande tikar, det kanske går att använda för en katthane också? Men det är väl främst nödfall, är säkert jobbigt i längden både för dig och honom.

JA! De används faktiskt även på hanar. Läste om kattägare som använder Pampers minsta storleken. Man ser till att det finns hål för svansen bara.

Då har hanen i allmänhet ett eget rum som han får spruta om så är. Där har han också sina toalådor och sånt.
Och när man släpper in honom till familjen (minst flera timmar varje dag) då får han på sig byssorna.
Funkar rätt bra berättar de.

......................

Tvättmedel: Såpa, grön eller gul, är bra i kattsammanhang. Gulsåpa går dessutom faktiskt tydligen att använda som kattschampo om det kniper.
Kompletteras med ättiksyra-lösning, eventuellt ättikspritlösning.

Vill man bli av med ättikslukten kan man ju tvätta av en gång till med såpa...

Nuförtiden finns det dessutom diverse enzym-baserade luktborttagare. De kan också vara värda att provas.

Alltså först om möjligt en grovtvätt med såpalösning, sedan luktborttagaren.

Ja han används i avel.

Finns det ngn special blöja man kan ha på hankatten i nödfall?

Jag hade tikskydd på min strilande hane, men jag fick byta skydd i rätt så ofta men det beror ju lite på hur mycket hanen strilar.

Mot kissdoften kan du använda ättika. Tvätta först bort allt kiss, även med lite rengöringsmedel, sedan kan du ta en pappersbit och hälla lite ättika (fukta den i ättika) och dra den över området där kisset var. Det brukar funka någorlunda bra. Ibland kan det lukta ättika ett tag, men enligt min erfarenhet försvinner det inom kort :)

Jag har ättika i en spray falska. :D
Suveränt att bara spraya på om någon inte gjort det dom ska där dom ska. (efter vanlig tvätt med såpa, använder inget starkare där mina djur är)

Sen om man har herr hund besök, sprayar man över deras revis kiss, så försvinner doften rätt så snabbt.

Och får inte glömma, jag sprayar med jämna mellanrum, på sladdhärvor, där katterna/hundarna inte ska vara, de gillar inte doften och håller sig undan. Går upperligt att stryka ut över saker som man inte vill att de smakar på. Finns massa saker som man kan använda ättika till. :D Rengöra kattlådorna med etc.

Jag hade tikskydd på min strilande hane, men jag fick byta skydd i rätt så ofta men det beror ju lite på hur mycket hanen strilar.

Jag har hört att man kan använda tilskydd men klippa ur bitar ur en vanlig blöja och ha i ist för dom "vanliga" skydden, skulle det funka tror du? Jag har ju fertil hane hemma nu och om han börjar strila så måste jag ha en plan ;)

Tack så jättemkt, ni är bara för gulliga:)
Ska ta till vara på dessa tips.

Kan säga att han faktiskt inte gjort ngt mera utanför lådan sedan det häromdagen.
Hoppas inte han gör det igen nu bara.
Hade varit skönt, Marly är min bebis och är van att få all uppmärksamhet, kan ju vara avundsjuka på småkissarna.:grin:

Jag har hört att man kan använda tilskydd men klippa ur bitar ur en vanlig blöja och ha i ist för dom "vanliga" skydden, skulle det funka tror du? Jag har ju fertil hane hemma nu och om han börjar strila så måste jag ha en plan ;)

Jag har använde bindor i tikskyddet. De absorberade helt OK men min hane tokstrilade verkligen så jag fick byta ofta. Tvivlar på att urklippta blöjbitar skulle vara mycket mer effektiva än bindor. Det känns som att det borde läcka om man klipper ut blöjbitar?

Men har man en hane som bara strilar lite/måttligt är tikskydd en bra lösning. När Dobby hade sina "bättre dagar" var det iaf inte olidligt.

Ja det har du ju rätt i, bindor är nog en bätter idé då :) Jag har ju inte planer på att han ska få ha det dygnet runt, han kommer få vara ute en del av dygnet, men när han är inne så är det ju en bra lösning :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Pudlan
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka