Revir eller jävelskap?!

D

Dark_Dream

Jag och min sambo har nyss skaffat vår första kattunge. Det är en liten bengal hane som tyvärr saknar revben på en sidan och därför kan vi bara ha honom till sällskap.

Men nu till problemet, under den senaste tiden har han börjat kissa på kläder, soffan, i sängen och flera andra "mjuka" platser. :confused: Först trodde vi att det berodde på att vi inte städat lådan tillräckligt då vi har läst att endel kan vara väldigt kräsna med detta. Men även om toaletten varit alldeles nystädad kissar han i främst sängen och detta gör han även när vi ligger och sover eller vilar i den. Han får inte vara i sängen annars och hoppar alltså upp i sängen när vi sover. Dock aldrig när han är ensam.

Vad kan detta bero på? Det är inte ngt som jag som är van vid hundar tycker liknar revirmarkering utan han kissar precis som vanligt och tömmer verkligen blåsan. :crazy:

Är det en protest eller är det revirmarkering?

Han har nyligen varit hon vetrinären och blivit kastrerad och jag hoppas det ska hjälpa, men vetrinären visst inte heller vad detta beteende kunde bero på? Någon som har haft likanade besvär?
Hjälp mig!

Sv: Revir eller jävelskap?!

Det kan ha med att han var fertil att göra. Kanske kan det förbättras nu efter kastreringen, men jag tror ni måste hjälpa honom på traven genom att försöka minimera platserna där han gillar att kissa.

okej, säkert dum fråga men vad är "fertil"? :)

haha, jaha okej. Men då har jag lärt mig något nytt idag! :D:banana:

Någon mera som har/har haft liknande problem? :eek:

Jag hade en hona som gjorde sådär, hon kissade på allt mjuk som låg på golvet (kläder, handdukar, mattor etc.) men det slutade efter hon kastrerades.

När de kissar på mjuka platser brukar det vara fråga om urinvägsinfektion. Kollade vetten upp det? Tog man urinprov?

Faktiskt behöver den inte vara ens en pågående UVI, det kan självläka men katten kan ha skaffat sig en olat.

Det gör rejält ont, som att kissa taggtråd, och blir på nån vis lindrigare om de sitter på nåt mjukt. Då lär ig katten att sätta sig där för att undvika onödig smärta.

Det finns katter som gör på så vis för att de känner sig otrygga, och därför vill blanda sin egen doft med er... Jag arbetar mycket med hemlösa katter, och tar då in nya katter ganska så ofta. Jag upplever det som ett ganska vanligt problem, men det har i alla fall hittills gått över.

Har katten haft en trygg uppväxt? Fått vara kvar hos mamman tillräckligt länge så att den fått sin grundtrygghet? Är ni borta mycket om dagarna? Är han hemma ensam mycket medan ni arbetar?

Jag har upplevt att det är ett ganska så vanligt beteende bland kattungar som kanske inte fått den bästa starten i livet, (och speciellt när de faktiskt kissar i sängen m.m. när man själv är där, samt på saker som har mycket doft av husse/matte) och även på vuxna katter som kommer ifrån lite sämre eller stressiga miljöer..

Det är så klart bara en tanke, tänk över lite ifall katten kan tänkas vara orolig, stressad eller känna sig lite olycklig pga hemmaförhållandena..

ja, hoppas på det nu... han har redan börjat gå bättre på lådan men det verkar som han inte gillar Peewee ströet riktigt... :S Kanske är för stort/hårt för en liten kisse :P

Något urvärksprov tog inte av vetrinären men han påpekade dock att det inte säkerligen behöver vara att han är könsmogen eftersom han bara är fem månader. (4 1/2 vid ingreppet).

Jag själv jobbar oftast när jag väl jobbar 7-17 men sambon är då kvar ett tag hemma till cirka halv åtta. sedan går han också till fem senast. men är då hemma på lunchen hos kissen. Såhär ser ju inte varje dag ut men "dem värsta". Kan vi inte vara hemma själva en hel dag har vi vänner som kommer hem och kollar till honom då han inte går på tex. toaletten när han är ensam? :confused:

Han var hos sin mamma så länge som dem ska vara (är inte själv säker då det är sambons kattintresse) och hade där ett syskon, massa hundkompisar och mamma var en jättebra och trygg mamma.

Vill kunna ha min kisse sovandes med oss i sängen utan att behöva vara orolig för att hna kissar ner hela sängen och att man nästa morgon vaknar i kiss :(

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 585
Senast: Pilot
·
Katthälsa Min 16 åriga katt bor hos mina föräldrar. Hon blir alltid lite depp dom första dagarna dom åker utomlands. Så jag trodde det den här ggn...
2
Svar
32
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka