Reumatisk värk och hästmänniska, går det?

ztsu

Trådstartare
Är det någon här som har reumatisk värk? Hur klarar ni av hästarna, ridningen och stallivet?

Läkarna är relativt säkra på att jag har fått RA. Remiss för vidare utredning och diagnosticering är skickad till reumatologen. Jag har främst värk i händer, handleder och fötter. Det räcker att jag har suttit ner i tio minuter så är jag stel och har svårt att gå när jag reser mig. Min pekfingrar är böjda och mina lillfungrar pekar uppåt/utåt. Dessutom vill alla fingrar liksom krulla ihop sig, det gör ont att sträcka ut dem. Det här suger verkligen då jag har lidit av psykisk ohälsa hela mitt liv (har flera diagnoser) och nu äntligen, 32 år gammal, har tagit mig ut på andra sidan och för första gången kan säga att jag mår bra. Så kommer den här skiten. Är livrädd att jag skall behöva ge upp hästarna, då de varit min räddning och det som hjälpt mig att överleva.
 
Jag är 24, har haft värk sen ca 10-12 års åldern. Troligen reumatism, utredd på reumatologen men inte hittat nåt.. Kan tyvärr vara svårt att se både på röntgen och på blodprov. Vissa dagar har jag knappt kommit ur sängen, men har inte deppat ihop för det! Har klarat av hästat och jobb ändå! Men har förstås inte haft allvarliga varianten... Men om du blir stel av att sitta är väl hästar ett utmärkt alternativ då man rör sih hela tiden:)
 
Jag är 24, har haft värk sen ca 10-12 års åldern. Troligen reumatism, utredd på reumatologen men inte hittat nåt.. Kan tyvärr vara svårt att se både på röntgen och på blodprov. Vissa dagar har jag knappt kommit ur sängen, men har inte deppat ihop för det! Har klarat av hästat och jobb ändå! Men har förstås inte haft allvarliga varianten... Men om du blir stel av att sitta är väl hästar ett utmärkt alternativ då man rör sih hela tiden:)

Grejen är att jag redan nu har svårt för vissa moment i stallet. Mocka och bära vatten tex. Jag får också ont i händerna vid ridning. Så rädd att det ska bli värre och att jag tillslut inte ska ha någon kraft kvar i händerna alt. att de ska bli deformerade.

Men det känns skönt att höra att det går bra att kombinera hästeriet med värken. Att värken inte automatiskt måste betyda att det är slut med hästarna.
 
Jag har psoriasisartrit, 33 år gammal och har som du en del psykisk ohälsa i grunden.
Häst har jag och det funkar jäkligt bra tack vare mina mediciner. Det har tagit ett tag och jag har provat en massa olika, men nu har vi sen en tid tillbaka hittat en bra kombination som fungerar på mig. Jag tar metojectsprutor en gång i veckan, samt får Remicadedropp på sjukhuset var 6-8:e vecka och står på cortison dagligen sen några år tillbaka. Jag har provat många andra biologiska läkemedel men de har slutat verka efter några månader på mig, men nu så...äntligen.
Min högra hand är galet dålig, jag har tappat finmotoriken totalt, det är på tal igen om att steloperera tummen. Men vad fasen, det går ändå... Handledsskydd har jag och det kan ju vara något för dig om du också har ont där.

Från att knappt ha kunnat gå, knyta skorna eller hålla i en liter mjölk kan jag nu vara i stallet flera timmar per dag. Vissa dagar är det lite kämpigare, men så har ju alla det. Hittar man bara rätt medicinering som funkar och om man lyssnar på kroppen så går det. Stallet och hästarna är det som håller mig uppe varje dag.
 
Jag har reumatiska problem. Ledvärk och ibland när det vill sig illa är det sängläge som gäller.
Jag har varit uppfödare, idag har jag en 3 åring. Vissa saker vissa dagar är värre med tex mockning men är tacksam nog att ha en make som hjälper mig. Har du väldiga problem med det försök hitta stall där mockning ingår tex. Eller ha hjälp :)
 
Det finns toppenbra mediciner numera! Så försök att inte ta ut något i förskott, det kan mycket väl hända att du blir helt smärtfri. Jag har inte reumatism men en liknande sjukdom, och när jag till sist fick prova en av de hyfsat nya medicinerna (Enbrel :love:) så försvann smärtan i stort sett helt. Det finns också flera andra alternativ att prova och dessutom flera bra smärtstillande tabletter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp