Resultat Trakehner körung och auktion

Sv: Resultat Trakehner körung och auktion

Såg att team waldorf köpt sig ännu en avelshingst
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=81013
mmmmmmm - lacksvart - undrar om det blir en ny favorithingst hos stoägarna, de har ju lyckats relativt bra med sina övriga inköpta - Corlensky G och Ludwigs Champion.:)
Jag skulle vilja se den på helbild.

Nu har vi ju snart fått ihop matreal så vi kan börja göra listan över hingstar fram till bruksprov 2009 :D

Kul läsning! Jag skulle också vilja komma mig iväg på nåt sånt här äventyr.. :)

Hur är det nu då, vilka trakehnerhingstar finns det egentligen tillgängliga för svensk avel? Har koll på Ängagårdens hingstar, men det måste väl ska finnas fler? :confused: Jag är ju själv lycklig ägare till en trakehner som ska betäckas om till våren, och då hade jag hoppats på att hitta en bra trak. hingst så det blir en trak-avkomma också, även om den inte kommer kunna registreras som en. Och att ta ett rent fullblod på min märr är nog inte att föredra.. :grin:

Jag har Herzensdieb, sen har Stjärnbro (?) flera bra inkl Insterburg. Tror det fanns en tråd om trakehnerhingstar i våras!

De är ju läckra att se pa, maste man säga. Hur är det egentligen, vad finns det för trakheners idag som tävlar pa högsta niva (dvs världscupsniva, sa att säga)?

De är ju läckra att se pa, maste man säga. Hur är det egentligen, vad finns det för trakheners idag som tävlar pa högsta niva (dvs världscupsniva, sa att säga)?

Inte vad jag vet, men det är ett litet förbund och många av de mest begåvade hästarna delarbetar i aveln (numera tex Kaiserkult/Kaiserdom/insterburg/imperio. Jag tror personligen mest på kombinationen trakehner-traditionella förbund, det är då världstjärnorna kommer! (Painted Black, Matiné)

Sa kan det ju vara förstass, att de bästa trakhenerna har fullt upp i aveln. Funderade pa det nu när det gick sa bra för Imperio i bundeschampionaten (var det väl), att jag inte kunde komma pa nagra rena trakheners i sporten.

Jag vet faktiskt inte hur högt Caprimond och Hohenstein gick? Men visst tävlades de högre klasser? Dotter Wahler sprattlade ju runt PSG på Caprimond när hon var 14 år gammal!

Grafenstoltz tävlar väl FT?

Takehners är eg inte min starka sida...

Jo, bade Caprimond och Hohenstein har gatt Grand Prix, men i första hand har de ju varit avelshingstar, tävlandet har varit vid sidan av (och mest för att meritera dem som avelshingstar, misstänker jag). Münchhausen har ocksa tävlats Grand Prix. Men i princip tycks det vara sa att det är avelshingstarna som tävlas kortare perioder för att meritera sig för aveln, inte som i andra raser där ston och valacker ocksa tävlas, och det finns hingstar som verkar (i princip) bara i sporten. Däremot tycks man satsa mycket pa unghästchampionat. Kort sagt: det verkar som att det finns en stark avelstradition, men inte lika stark sporttradition.

Att man inte avlar i första hand för sporten, utan för aveln sa att säga (och da blir ju unghästtävlingar och hingstprövningar viktigare än att fa ut vuxna valacker och ston pa tävlingsbanan).

Lite kul att se ocksa när man tittar pa bilder av gamla trakheners, de har varit väldigt stadiga i typen. Tittar man t ex pa Pasteur xx sa är han inte väsenskild exteriört fran hur dagens trakhener ser ut - om man jämför med hur mycket andra halvblodsraser har förändrats exteriört under samma tidsperiod.

Lite kul att se ocksa när man tittar pa bilder av gamla trakheners, de har varit väldigt stadiga i typen. Tittar man t ex pa Pasteur xx sa är han inte väsenskild exteriört fran hur dagens trakhener ser ut - om man jämför med hur mycket andra halvblodsraser har förändrats exteriört under samma tidsperiod.

Ja, det verkligen slående!

De har alltid sett identiska ut.

jag tror att de som avlar trakehners i första hand försöker bevara rasen och dess kvalitet, även om man gärna ser att de ska prestera väl på tävlingsbanorna eller åtminstone prövas upp till grand prix. Kostolany kan förresten en massa konster - ligga och sitta och sådant - och någon äldre hingst kunde skolorna över marken.

jag tror att de som avlar trakehners i första hand försöker bevara rasen och dess kvalitet, även om man gärna ser att de ska prestera väl på tävlingsbanorna eller åtminstone prövas upp till grand prix.

Det tror jag ocksa, har svart att tänka mig att de skulle skippa rastypen. Alltsa, de far gärna prestera, men typen absolut nödvändig.

Det är ju ocksa fa andra halvblodsraser som har sa restriktiv stambok. Även när det gäller fullblod verkar de mycket restriktiva med vilka individer de avlar pa.

Här har du en lista på några framgångsrika trakehnare i Tyskland
http://www.trakehnerfoerderverein.de/pferde/

Tittar man på avelsförbundens ranking ligger de som nummer 5 i fälttävlan
http://www.wbfsh.org/files/Eventing01.pdf
och 7 i dressyr http://www.wbfsh.org/files/Dressage01.pdf
Viket jag tycker är bra för en sådan liten stambok, det registreras bara ca 1300 föl/år.

Här har du en lista på några framgångsrika trakehnare i Tyskland
http://www.trakehnerfoerderverein.de/pferde/

Tittar man på avelsförbundens ranking ligger de som nummer 5 i fälttävlan
http://www.wbfsh.org/files/Eventing01.pdf
och 7 i dressyr http://www.wbfsh.org/files/Dressage01.pdf
Viket jag tycker är bra för en sådan liten stambok, det registreras bara ca 1300 föl/år.

Ja, det tycker jag också. Hingsten Partout finns förresten inte med på den listan, men jag tror att han tävlade ganska höga klasser med Anky van Grunsven. Monteverdi har också tävlat svår dressyr och ansågs av sin ryttare vara den mest intelligenta häst hon någonsin haft.

Gribaldi är väl trakhener om jag inte minns fel? Pensionerad nu men har ju absolut tillhört eliten länge. Edward Gal har två avkommor till gribaldi (sisther de jeu & moorlands totilas). Förstnämnde går internat GP (9 år gammal), och totilas ( 8 år ,godk hingst) går internat lilla rundan ska debutera gp i slutet av året troligen. totilas kommer bli en världsstjärna, har gått st:george på över 80%, helt fantastisk häst!

Gribaldi är väl trakhener om jag inte minns fel? Pensionerad nu men har ju absolut tillhört eliten länge. Edward Gal har två avkommor till gribaldi (sisther de jeu & moorlands totilas). Förstnämnde går internat GP (9 år gammal), och totilas ( 8 år ,godk hingst) går internat lilla rundan ska debutera gp i slutet av året troligen. totilas kommer bli en världsstjärna, har gått st:george på över 80%, helt fantastisk häst!

Och så får vi ju inte glömma Edinburgh, 5:a i OS! :) Men det var ju några år sedan.

Visserligen vallack, men en helbror till mitt sto har gått St.George med placering också! :) Och han är dansk trakehner. :laugh:

Liknande trådar

Avel Följande hinstar blev Gekört (godkända) Nr. 01 United Nations xx (Lauries Crusador xx - Fierant xx) Nr. 02 Touch my Heart (Herzruf -...
Svar
2
· Visningar
1 488
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka