Restipstråd igen ;)

Well , nä det tänker jag inte göra. Men jag tycker inte man ska resa till den sortens länder med bara insikten att det är ett "trevligt" ställe.
Men min impuls har i alla fall tagit mig till Malaysia. Fast det var en resa för SIDA. Jag tror inte min insats gjorde så mycket. Men ändå något.

Vad menar du med den sortens länder?
Jag ser att du reste till Malaysia för SIDA, men Malaysia kan du väl inte heller då beskriva som särskilt "trevligt"?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/amnesty-international-anklagar-malaysia-utnyttjar-gastarbetare

Det är väl inget land alls man kan åka till om det ska vara trevligt. Inte ens Sverige.
Man får väl gå till sig själv och fundera på om man kan stå för att man varit i landet. Thailand är det få som gnäller om och hur ser det ut där? Själv reste jag i Libyen när Ghadaffi regerade och några av mina pengar åkte säkert i hans ficka. Det ifrågasätter folk, men de ifrågasätter inte andra som reser till Thailand med militärjunta, terrorism, barnhandel osv.

Hjälp så svårt det är att välja...! Blir man knäpp på den megalånggrunda stranden i Hurghada? Men vattenlandet med 17 pooler kanske väger upp för det? Egypten ligger ju betydligt trevligare till flygmässigt iaf.
vet inte vilken strand du menar? När jag var i Hurghada tänkte jag aldrig på någon megalångagrunda strand även om det var grunt en bit. Vad är det du ska göra i poolen som inte ni kan göra i havet?

vet inte vilken strand du menar? När jag var i Hurghada tänkte jag aldrig på någon megalångagrunda strand även om det var grunt en bit. Vad är det du ska göra i poolen som inte ni kan göra i havet?
Enligt bolagets beskrivning så kan man typ bara bada vid högvatten, och då är det 500 m ut som det blir över en m. Hotellet ligger ganska långt söderut, ca 2 mil från "gamla" Hurghada stad. Så i havet går det ju inte att simma och bada på det sättet utan det blir ju glötande i kanten som gäller för dottern. Men hon kan kanske vara nöjd med det, jag vet inte, hon har aldrig badat i ett hav på det sättet. Själv gillar jag inte sand så mig spelar det ingen roll :D jag står ut för dotterns skull! :)

Dubai ar ett av de battre resmalen om man inte bara reser mellan Sverige, Norge och Danmark typ ... Dubai passar perfect for TS onskemal. Allt fran dykning till oken utfarder. Jag har aldrig rest med charter, men sett charter turisterna pa hotellen och tror att det atminstone pa Jumeira Beach hotel fanns en "kids club" ocksa.

Jag skulle dock sjalv hitta en direkt resa nagonstans i Caribien. Vadret ar perfect den tiden pa aret, beacherna fantastiska och kulturen annorlunda och spannande. Dar ar ocksa MASSOR av photo tillfallen. :D

Dubai ar ett av de battre resmalen om man inte bara reser mellan Sverige, Norge och Danmark typ ... Dubai passar perfect for TS onskemal. Allt fran dykning till oken utfarder. Jag har aldrig rest med charter, men sett charter turisterna pa hotellen och tror att det atminstone pa Jumeira Beach hotel fanns en "kids club" ocksa.

Jag skulle dock sjalv hitta en direkt resa nagonstans i Caribien. Vadret ar perfect den tiden pa aret, beacherna fantastiska och kulturen annorlunda och spannande. Dar ar ocksa MASSOR av photo tillfallen. :D
Karibien blir nästa år ;) Pappa fyller 70 i september och sa att det nog blir en resa till Curaçao då :up: Förhoppningsvis fixar dottern en såpass lång resa då! Pappa är för övrigt med och sponsrar denna resa lite också och han gillar inte Dubai så det får det inte bli. Typ.

Enligt bolagets beskrivning så kan man typ bara bada vid högvatten, och då är det 500 m ut som det blir över en m. Hotellet ligger ganska långt söderut, ca 2 mil från "gamla" Hurghada stad. Så i havet går det ju inte att simma och bada på det sättet utan det blir ju glötande i kanten som gäller för dottern. Men hon kan kanske vara nöjd med det, jag vet inte, hon har aldrig badat i ett hav på det sättet. Själv gillar jag inte sand så mig spelar det ingen roll :D jag står ut för dotterns skull! :)

Jag är uppvuxen vid en väldigt långgrund sandstrand - södra Mellbystrand i Laholmsbukten. Där fick man gå flera hundra meter ut i havet för att inte bottna när jag var i 10-12-årsåldern. Vi badade varje dag (då vädret var tjänligt och ibland när det inte var det) och jag lärde mig simma och snorkla i de vattnen. Det går bra att simma även om man bottnar. Däremot undrar jag om bottnen vid hotellet i Hurghada verkligen är sand. På många ställen har jag noterat att bottnen är revtaket och då är det korallsten som kan vara hårt och det är inte badbart annat än vid högvatten. För att skydda revet ska det finnas vakter som ser till att folk inte är ute och går på revet. Fördelen med en sådan botten är att det säkert kommer in en hel del fisk vid högvatten och då kan dottern ligga i ytan och kolla.

Om det är sådan botten skulle jag nog antingen ta med lämplig t-shirt + cykelbyxor som hon kan ha eller köpa en våtdräkt åt henne. De kan gå att hitta för några hundralappar. Korallsten kan man skrapa sig på. Även om det är viktigt att man försöker undvika att ta i annat än sand och ren sten går det inte alltid att undvika och våtdräkt är då ett utmärkt skydd + att den värmer. Badskor, och då inte flipflops, är som sagt viktigt när man badar i Röda Havet. Det är ett fantastiskt hav men man ska vidta några enkla säkerhetsåtgärder för att skydda sig från havets permanenta invånare - och skydda dem från oss. Där är det viktigt att inte röra eller mata djur och inte plocka sten och snäckor.

Jag är uppvuxen vid en väldigt långgrund sandstrand - södra Mellbystrand i Laholmsbukten. Där fick man gå flera hundra meter ut i havet för att inte bottna när jag var i 10-12-årsåldern. Vi badade varje dag (då vädret var tjänligt och ibland när det inte var det) och jag lärde mig simma och snorkla i de vattnen. Det går bra att simma även om man bottnar. Däremot undrar jag om bottnen vid hotellet i Hurghada verkligen är sand. På många ställen har jag noterat att bottnen är revtaket och då är det korallsten som kan vara hårt och det är inte badbart annat än vid högvatten. För att skydda revet ska det finnas vakter som ser till att folk inte är ute och går på revet. Fördelen med en sådan botten är att det säkert kommer in en hel del fisk vid högvatten och då kan dottern ligga i ytan och kolla.

Om det är sådan botten skulle jag nog antingen ta med lämplig t-shirt + cykelbyxor som hon kan ha eller köpa en våtdräkt åt henne. De kan gå att hitta för några hundralappar. Korallsten kan man skrapa sig på. Även om det är viktigt att man försöker undvika att ta i annat än sand och ren sten går det inte alltid att undvika och våtdräkt är då ett utmärkt skydd + att den värmer. Badskor, och då inte flipflops, är som sagt viktigt när man badar i Röda Havet. Det är ett fantastiskt hav men man ska vidta några enkla säkerhetsåtgärder för att skydda sig från havets permanenta invånare - och skydda dem från oss. Där är det viktigt att inte röra eller mata djur och inte plocka sten och snäckor.
Det står sand enligt fritidsresors beskrivning.
Långgrund strand
När högvatten råder i viken, blir sandstranden ytterligare en härlig plats för de minsta att plaska i vid strandkanten. För vuxna är det då möjligt att bada och simma i midjehögt vatten cirka 500 meter ut i viken.
Men det kan tydligen finnas gamla trasiga snäckor/koraller i sanden så badskor ska tas med. Hon har en uv-dräkt som är knälång och långärmad, den får åka med! Om hon inte hunnit växa ur den för hon snittar fortfarande 1 cm/månad på längden :eek: Tror att det även finns våtdräkt i gömmorna sen sommarhuset i Grundsund.
Farföräldrarnas sommarhus ligger vid Östhammarsviken och där är det också långgrunt, ännu mer i somras pga värmen, och det fixade hon ju utan problem.

Som utflykt kan man via hotellet boka en resa med glasbottnad båt, och det känns som ett bra alternativ om vi inte lyckas få se fisken på annat sätt! :)

Det svåraste kommer bli att få ungkotten att låta bli stenar, för det är tydligen något hon ALLTID måste plocka med sig! Hon hade stenar med från Gran Canaria i våras, och typ varje gång vi är vid vatten där det finns lite större stenar så ska hon plocka med såna gem :banghead: :D

Ok, det är själva stranden som blir havsbotten vid högvatten alltså.

Om Kotten låter stenarna på stranden vara ifred kan jag nog tänka mig att skiljas från en fossiliserad snäcka som blev kvar i ett veck i min fotoväska och därför råkade få biljett till Sverige för några år sedan. Så får hon ett minne från Röda Havet - sten och snäcka i ett. Kanske en morot?

Ok, det är själva stranden som blir havsbotten vid högvatten alltså.

Om Kotten låter stenarna på stranden vara ifred kan jag nog tänka mig att skiljas från en fossiliserad snäcka som blev kvar i ett veck i min fotoväska och därför råkade få biljett till Sverige för några år sedan. Så får hon ett minne från Röda Havet - sten och snäcka i ett. Kanske en morot?
Åh, så söt du är! :love: Jag ska definitivt ta ett snack med damen i fråga om detta! :)

Och jag börjar känna mig mer och mer mogen att boka resan nu. Pratade med svägerskan som var på Kap Verde för snart två år sen och enligt henne var det inte värt resan. Ganska dyr mat, allt utom skaldjur importeras, och överlag mer snack och mindre i verkligheten typ. Så det känns inte riktigt som något alternativ längre.

Inspirerad av @escodobe, och för att jag inte vill ta upp den tråden, så startar jag en egen i samma ämne.

Min dotter, min mamma och jag vill åka någonstans där det är varmt. Veckan före jul, det är ett måste att vara borta 20/12 (sambons dödsdag, vill INTE vara hemma då).

Önskelista:
  • Varmt. Säkra temperaturer på över 20°C.
  • Badbart. Helst både hav och pool, men enbart uppvärmd pool funkar.
  • Helst ett charterresemål så att det finns barnklubb till dottern.
  • Gärna snorkelvatten, dottern är en fena på att simma med cyklop så det skulle vara kul för henne att se något annat än poolbotten ;)
  • Direktflyg! Byten och långa restider är ingen hit med en snart fyraåring...
  • Har inget alls emot all inclusive-lösningar, snarare tvärtom då min ADHD-hjärna får det tufft med att välja matställen dagligen annars :D
Både mamma och jag har fastnat för Kap Verde, ön Sal, men är lite skeptiska pga flygtiden (9h 30min dit) men det är ändå direktflyg. I övrigt stämmer det in på våra önskemål. Men vi tar gärna mer/andra tips! Jag har så svårt att tänka utanför när jag väl har fastnat för något... Vågar man tex åka till Egypten? Eller vad annat är att rekommendera? :)
Ja det vågar man. Men mitt tips blir ändå Kangaroo Island :):up:

Nu har vi bokat Hurghada 18-25/12 :) Om man läser bland gästernas egna restips så verkar det finnas små korallrev att snorkla vid bara ~300 m vadande från hotellstranden så det kan ju vara perfekt för dottern :) Jag ser verkligen fram emot resan! :)

Min resa till Malaysia var ingen semestertripp. Jag var där för att jobba för SIDA. Åker jag tillbaka ska det vara för samma orsak.

@Nebraska

Så om man inte jobbar för Sida och reser i jobbsyfte bör man alltså inte resa någonstans egentligen?

Nu är ni bra tramsiga. Bokar in två veckors all inclusive i Dubai för att återhämta mig.

Tramsiga och tramsiga, jag tycker det är rätt tramsigt att kritisera ett land och de som reser dit utan att ens ha koll på vilket land det är man pratar om.

Jag undrar fortfarande vad du menar med "den sortens länder". Och jag undrar hur du tycker Qatars värdskap för fotbolls-vm påverkar UAE:s lämplighet som turistmål.

Och rent generellt som jag inte frågat tidigare undrar jag vilka kriterier ett land ska uppnå för att det enligt dig ska vara ett godtagbart turistmål.

Kul med Egypten! Lånar din tråd lite då jag också funderar på resa till vintern.

Det är Dubai vi funderat på att resa till, förra året var vi på Gran Canaria men är i vinter sugen på något lite mer "exotiskt" och där det finns lite mer att göra. Så ni som varit där kanske har lite tips :)

Var är bra att bo? Kollat på jumeira beach.
Är det svindyrt att vara där? :P alltså kan man räkna med att 1 vecka där kostar ungefär lika mycket som att vara på typ Kanarieöarna? Såklart beror det ju på vad man gör men tänker på typ mat och sådant (om man nu inte tar all inclusive förstås :)).
Vad finns det att se/göra?

Funderar på att åka i jan, feb eller mars.

I Dubai ar Jumeira Beach ett bra stalle att bo om man gillar att ligga pa beachen, ata gott och bo pa ett halv lyxigt hotel. Ar man mer interesserad av att strosa langst cornishen och besoka en mangd olika barer bor man kanske bo inne i sta'n ... a andra sidan finns det gott om taxi i Dubai ocksa och det finns mer an ett stalle att ata pa Jumeira Beach ocksa. ;)

Vi har tillbringat mycket tid i Dubai, makens huvudkontor fanns dar, sa medan han jobbade "gjorde" jag sta'n. Det ar ratt coolt att aka skidor i ett shopping center. Sarskilt nar man bor i Florida eller i ovrigt i Sodra USA dar skidakning inte ar att tanka pa. :)

Dubai ar som ett jatte stort shopping center som har allt man kan tanka sig att gora. Det har en ganska lyxig kansla och om vitsen med resan ar att vila, bada, och shoppa ar det perfect. Dubai har egentligen inget av den Arabiska kulturen och har aldrig haft det. Det var en liten fiskeby som vaxt upp till den stad det ar i dag. Det finns ett par sma marknadsplatser som ar relativt nya men kan vara kul om man inte ar sarskilt van vid Mellan Ostern och dess kultur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka