Restipstråd igen ;)

Ninnurur

Trådstartare
Inspirerad av @escodobe, och för att jag inte vill ta upp den tråden, så startar jag en egen i samma ämne.

Min dotter, min mamma och jag vill åka någonstans där det är varmt. Veckan före jul, det är ett måste att vara borta 20/12 (sambons dödsdag, vill INTE vara hemma då).

Önskelista:
  • Varmt. Säkra temperaturer på över 20°C.
  • Badbart. Helst både hav och pool, men enbart uppvärmd pool funkar.
  • Helst ett charterresemål så att det finns barnklubb till dottern.
  • Gärna snorkelvatten, dottern är en fena på att simma med cyklop så det skulle vara kul för henne att se något annat än poolbotten ;)
  • Direktflyg! Byten och långa restider är ingen hit med en snart fyraåring...
  • Har inget alls emot all inclusive-lösningar, snarare tvärtom då min ADHD-hjärna får det tufft med att välja matställen dagligen annars :D
Både mamma och jag har fastnat för Kap Verde, ön Sal, men är lite skeptiska pga flygtiden (9h 30min dit) men det är ändå direktflyg. I övrigt stämmer det in på våra önskemål. Men vi tar gärna mer/andra tips! Jag har så svårt att tänka utanför när jag väl har fastnat för något... Vågar man tex åka till Egypten? Eller vad annat är att rekommendera? :)

Rättar mig: jag är inte säker på att jag hittar den mest aktuella informationen. Men tidigare i år undantog UD turistorterna från avrådan.

Vet dock inte om det ens finns charterresor dit just nu. Själv skulle jag inte åka, det är för nära Syrien. Ett par vänner blev evakuerade från Sharm för ett par år sedan, de hann knappt komma fram förrän charterarrangören tog hem dem igen.

Ja mina vänner som åkte är ju ett "ensamt par", då är det lite enklare att vara snabb i vändningarna än om man har barn med sig. Men Egypten får hamna på en inte-lista! :)

Inspirerad av @escodobe, och för att jag inte vill ta upp den tråden, så startar jag en egen i samma ämne.

Min dotter, min mamma och jag vill åka någonstans där det är varmt. Veckan före jul, det är ett måste att vara borta 20/12 (sambons dödsdag, vill INTE vara hemma då).

Önskelista:
  • Varmt. Säkra temperaturer på över 20°C.
  • Badbart. Helst både hav och pool, men enbart uppvärmd pool funkar.
  • Helst ett charterresemål så att det finns barnklubb till dottern.
  • Gärna snorkelvatten, dottern är en fena på att simma med cyklop så det skulle vara kul för henne att se något annat än poolbotten ;)
  • Direktflyg! Byten och långa restider är ingen hit med en snart fyraåring...
  • Har inget alls emot all inclusive-lösningar, snarare tvärtom då min ADHD-hjärna får det tufft med att välja matställen dagligen annars :D
Både mamma och jag har fastnat för Kap Verde, ön Sal, men är lite skeptiska pga flygtiden (9h 30min dit) men det är ändå direktflyg. I övrigt stämmer det in på våra önskemål. Men vi tar gärna mer/andra tips! Jag har så svårt att tänka utanför när jag väl har fastnat för något... Vågar man tex åka till Egypten? Eller vad annat är att rekommendera? :)
Vill du åka till Hurghada så har iallafall Ving resor dit. Säkert de andra charterbolagen också. Vill du åka till Sharm El Sheik får du åka med dansk eller norsk arrangör.
Jag har vänner som bor i Sharm 6 mån om året och de åkte i måndags.

Jo jag vet att charterbolagen har resor dit, men det måste ju inte betyda att det är bra ;)

Glömde ett krav - avresa från Arlanda! :)

Dubai :-)
Direktflyg från Stockholm så vitt jag vet, varmt, rent, trevligt och orientaliskt och spännande. Men jag vet ingenting om eventuella bamseklubbar, har alltid åkt reguljärflyg.

Jag kommer resa tillsammans med dotter och föräldrar över nyårsveckan. Vi ville egentligen till Kap Verde men valde bort det pga flygtiden när vi bara ska vara borta en vecka.
Istället ska vi till Teneriffa. Absolut inte exotiskt eller särskilt spännande men soligt, uppvärmd pool och Bamse-klubb i något format för dottern.

Jag kommer resa tillsammans med dotter och föräldrar över nyårsveckan. Vi ville egentligen till Kap Verde men valde bort det pga flygtiden när vi bara ska vara borta en vecka.
Istället ska vi till Teneriffa. Absolut inte exotiskt eller särskilt spännande men soligt, uppvärmd pool och Bamse-klubb i något format för dottern.
Jo vi var ju på kanarieöarna i april, det var en hit enligt dottern! Men det skulle ju vara kul med lite variation ändå. Om det blir Kap Verde så får nog dottern en ny iPad fylld med film och appar i tidig julklapp inför resan ;)

Direktflyg från Stockholm så vitt jag vet, varmt, rent, trevligt och orientaliskt och spännande. Men jag vet ingenting om eventuella bamseklubbar, har alltid åkt reguljärflyg.

Man har inte satt sig in i mycket om man beskriver Dubai som trevligt. Det är i alla fall inget trevligt land för alla.

Fritidsresor hade inga familjehotell (Blue Village) där iaf :/ Får kolla andra arrangörer :)

Man har inte satt sig in i mycket om man beskriver Dubai som trevligt. Det är i alla fall inget trevligt land för alla.
Det är det jag funderar på. Var i Marocko som tonåring och reagerade på jämställdhetsbristerna redan då, och då är väl Dubai ännu sämre, typ.

Jo vi var ju på kanarieöarna i april, det var en hit enligt dottern! Men det skulle ju vara kul med lite variation ändå. Om det blir Kap Verde så får nog dottern en ny iPad fylld med film och appar i tidig julklapp inför resan ;)

Aha, det förstår jag att ni vill till något annat ställe nu isf.
Min dotter gör som sin mamma och morfar på resor: sover :p

Har en kollega som var nyss till Cypern med sin familj. Hon var jättenöjd. Inte minst med att man kunde checka in redan på hotellet. Det gav dem en förmiddag vid hotellets pool istället för flygplatsen. Nöjda och glada barn på resan istället för uttråkade och trötta. Sen vet jag inte om det är varmt nog för dig i december?

Mexiko!
Fantastisk mat, fantastiska stränder och möjlighet att åka ut till mindre karibiska paradisöar. Man kan simma med delfiner, åka på krokodilsafari osv osv.

Vet att Ving har direktflyg dit :)

Jag är väl medveten om att många i Dubai lever under riktigt dåliga förhållanden. En av mina bästa vänner är från Sri Lanka och jobbar som maid i olika familjer. Jag har pratat med dussintals taxichaufförer och vet mer än jag egentligen vill om deras usla villkor.
Men som turist upplever jag det ändå som just trevligt att vara en kortare period.
Även på tex Kanarieöarna lever många människor under riktigt vidriga förhållanden. Ska vi vara helt PK så är det nog bättre att stanna hemma och blunda för tiggarna.

Jag ska åka till Egypten (Marsa Alam) 27/11 - 11/12. Har varit vid Röda Havet fyra gånger sedan revolutionen, varav två gånger på Sinai dit man just nu inte kan åka. Sinai har generellt lite våldsammare historia än fastlandet. För övrigt är badorterna vid Röda Havet rapporterade som lugna och bör uppfylla alla dina krav. Flygtiden är ca 5,5 timmar och det är långt från Syrien.

Sharm el Sheikh ligger på Sinai. Dit ska man inte åka eftersom svenska UD avråder. Jag vill egentligen helst åka dit, men det blir inte så i år. Jag har vänner som delvis bott i Egypten och som åker överallt, men de säger också att de skulle undvika Sinai just nu.

Hurghada har jag aldrig varit i. Marsa Alam-kusten är mycket lugn och har fina vatten med rikt marint liv. Det är dock korallbotten och många hotell ligger utanpå revet, vilket innebär att det kan vara svårt att snorkla längs revkanten om det blåser. Vid högvatten kan man ofta snorkla ovanpå revtaket, vilket jag tror vore jättekul för ett barn (jag tycker det är trist). Även om det inte går att jämföra med hur det är att simma längs revkanten kan hon säkert få så massor av färgglada fiskar. Att investera i badskor är dock ett måste.

Det där gäller nog de flesta länder isåfall. Don't get me started on ett av mina favoritämnen: folk som svepande och diffust kritiserar andras resor till länder som de själva ändå aldrig fått en impuls att åka till.

Däremot kan du gärna vara mer specifik med exakt varför man inte bör åka till Dubai, och hur Dubai skulle påverkas om man inte gör det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka