@Breaktown Har du förresten varit där i oktober nån gång? När jag googlar runt lite verkar det varnas en jädra massa regn i oktober?
Jag har bara varit där på våren. Men känner folk som bor och jobbar på Sri lanka i perioder så jag kan absolut höra vad de säger
Följdfrågor:
När du har åkt, har du bokat allt innan du åkt då eller gör du det på plats? Vad bör man boka innan och vad kan man vänta med?
Vi har haft i princip allt bokat innan. Men det berodde inte på andra anledningar än att man måste ha det utan av andra anledningar. Har man specifika önskemål om vilka hotell man vill bo på är det bra att boka innan. Eller om man åker under värsta högsäsongen
Finns det såna vackra tempel att se i Sri Lanka? (har nån idé om att jag vill se exotiska tempel)
Finns det vatten i havet?
Tror att man skulle kunna sysselsätta sig hur länge som helst med att bara titta på tempel typ. Ett av de mest spektakulära är Tandtemplet i Kandy, dit buddister från hela världen vallfärdar. Det heter Tandtemplet eftersom man där kan kika på Buddhas tand. (Eller om man ska vara kinkig så får man en gång per dag om man lyckas tränga sig fram, se när de öppnar en dörr till ett rum, där det ligger en låda, där Buddhas tand sägs ligga
) Men templet är väldigt vackert och att ta del av allt är kanske mer intressant för en icke-buddist än själva tanden).
Hur enkelt/svårt är det att resa runt? Har du åkt vanlig "kollektivtrafik" eller nån form av långfärdsbuss?
Det här är helt klart en av nackdelarna med Sri lanka. Kollektivtrafiken är inte särskilt väl utbyggd och bussarna smått livsfarliga. Chaufförerna får betalt per påstigen passagerare vilket leder till att smockfulla bussar rejsar mellan busshållplatserna för att komma först.
Reser man runt på Sri lanka finns det väl två huvudalternativ. "Lyxvarianten" där man har en egen chaufför och bil. Väldigt vanligt och alla hotell har Drivers lodges där chaufförerna bor. Eller så kör man backpackervarianten då folk grupperar ihop sig med några som ska till samma ställe och hyr minibuss (med chaufför). Har inte provat själv men har förstått att det är väldigt vanligt. Att köra bil själv är inte att rekommendera om man inte är väldigt van vid liknande trafik.
Det finns ett tåg som går från Colombo upp i bergen till Nuwara Eliya. Är verkligen ett tuff-tuff-tåg men också verkligen en naturupplevelse. Man kan åka del av sträckan och ändå se natur i ganska många timmar.
Är det nån särskild nationalpark du rekommenderar? Eller en särskild trek?
När det gäller safari och sånt har jag bara varit i Yala. Höjdpunkterna djurmässigt är väl elefanter och leoparder. Ska vara den högsta koncentrationen av leoparder där men inte fick jag se någon för det
Massa andra djur också såklart. Bilarna får bara köra på vägarna och inte "jaga" efter djuren och kändes allmänt bra. Men jag kan inte jämföra med de andra.
Treks finns hur mycket som helst. Ett urval (och populära så detta lär du hitta på google också)
- Adam's peak. Är väl kanske inte en trek egentligen Man går upp under natten för att se soluppgången från toppen. För hur många trappor som helst. Det är massor med turister och massor med försäljare men ändå fantastiskt. Adam's peak heter det eftersom man på toppen kan beskåda Adams fotavtryck, eller Buddhas, eller Shivas, beroende på vem man frågar
(googlebild)
- World's end. Är ett stup på många hundra meter i nationalparken Horton plains. Man ska gå dit tidigt på morgonen för att undvika dimman.
- Ella. Är en liten by uppe i bergen som är hur mysig som helst. Backpackermecka med barer, enkla restauranger och lite basepoint för olika vandringar. Man kan ta tåget hit. Detta är inte en googlebild utan utsikten från vårt hotellrum
- Sigiriya rock. Är inte så mycket en trek det heller utan en sten man klättrar upp för. Många trappsteg även här. Uppe på stenen finns ett tempel och dit klättrade de även i forntiden, men utan trappor då.
Vill man sola och bada på sydkusten röstar jag på Mirissa framför de största turistorterna. Finns såklart många turister här med men är mer surfarmecka än barnfamiljeparadis
Har också skickat PM!