Respektlös häst?

C

C F

Hur får man en häst att se att det är jag som bestämmer? Vad ska man göra för att få den att lita på en?

Har ett litet problem med min häst med just detta..:(

Sv: Respektlös häst?

Se svaret jag lämnade under "Hästhantering-rubriken". :-)

Hej!
Skrev ett svar på en liknande fråga nyss, så jag kopierar in det här:
v: En bättre ledare

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag är ingen expert, men eftersom jag brottas med denna problematik själv kan jag vara med med mina erfarenheter, tänker jag.
Har varit tvungen att jobba med mitt ledarskap i förh till min häst länge nu, men det är inte förrän alldeles nu på slutet som jag tycker att det börjat lossna. Varför?
Jag har varit tvungen att inse, att för att hästen ska kunna se mig som ledare så måste jag vara tydlig i allt!
Tydlig i vad jag vill att hästen ska göra, och så fort hon gör en antydan till att göra det jag begär, så måste eftergiften komma omedelbart. Slarvar jag med detta kan hon inte se mig som ledare.
Att förtjäna ledarskapet handlar alltså om kunskaper i hur man förhåller sig till sin häst.
Om hon ska kunna respektera mig så krävs det samma saker som det krävs av mig i mitt ledarskap som lärare. Mycket kunskaper i mitt ämne, men också i att kunna läsa av eleven/hästen, och det momentant, i samma sekund som interaktionen pågår.
Om jag är tydlig och inte ger många budskap samtidigt; då kan hästen "läsa" mig, ge sitt svar, och då kan jag svara på henne.
Om jag är otydlig eller orättvis (dålig på att ge eftergift direkt), så tröttnar hästen, och tycker att jag är en tjatig typ som bara bluddrar en massa goja, och vem respekterar en sån? Och utan respekt kommer rädslor, frustration o en massa andra problem som brev på posten...
Har kört massor av NH-träning plus andra grejor också, men utan de här tankarna har det bara varit tillfälliga förbättringar i vår relation.
Min slutsats är att jag måste lära mig mera hela tiden, för att kunna ge signaler som inte kan missuppfattas. Mitt språk måste förbättras helt enkelt.
Och då spelar det inte så stor roll VILKA övningar man gör....
Ja det blev lite långt, men det får väl vara så också nån gång.

Det är inget man bara kan printa ner på några rader. Du måste sätta dig in i nh-principerna. Det finns mycket bra att läsa. Tex av Sven Forsström, du hittar hans sida om du googlar...

Lite snabbt kan jag säga att det första du kan tänka på är att vara konsekvent. Du har ditt eget "space" och det ska inte hästen komma in i om du inte gett tillåtelse. Om hästen går in i ditt space så backa hästen, INTE dig sjäv (otroligt vanligt misstag).

Låt inte hästen klia sig på dig som om du vore ett träd eller buffla på dig, så uppför sig inte din häst mot sin ledare.

En del kan uppleva att man är "taskig" mot sin häst, det är inte det det handlar om, hästarna mår bra av att veta rangordningen, antingen måste du leda eller låtas bli ledd (det senare tycker jag innebär en stor fara eftersom man då när som helst kan bli bortkörd från tex hö eller annan mat och jag föredrar att jag lägger ut höt och hästarna avvaktar tills det är "ledigt".)

Se hur hästarna uppför sig mot varandra i hagen och ta efter. Börja prata hästspråket - dvs mer kroppsspråk än röst.

Blev du något klokare?
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama