Resistent stärkelse, aka den eviga bantaren

alazzi

Trådstartare
Nästa hälsogrej verkar det som. Och jag har glatt hoppat på den idén i hopp om att må bättre. Fick tips om bönor i någon tråd här på forumet och köpte boken om bönor. Sen läste jag i en bok om resistent stärkelse så jag började äta en matsked potatismjöl dagligen. Så jag försöker få in mer bönor i dieten. En vän till mig gick ner över 20 kilo på att ändra kosten men jag verkar okänslig för jag går inte ner alls. Måste ändra på något mer men jag vet inte riktigt hur. Det dagliga stegmålet ligger på 10000 steg och det når jag nästan dagligen. Går sakta tyvärr pga av smärtor, men jag rör mig trots allt. Äter sallad eller keso med skinka på rasterna. En del skräpmat blir det fortfarande men inte så ofta som förr. Kilona sitter bergfast ändå.

Nästa hälsogrej verkar det som. Och jag har glatt hoppat på den idén i hopp om att må bättre. Fick tips om bönor i någon tråd här på forumet och köpte boken om bönor. Sen läste jag i en bok om resistent stärkelse så jag började äta en matsked potatismjöl dagligen. Så jag försöker få in mer bönor i dieten. En vän till mig gick ner över 20 kilo på att ändra kosten men jag verkar okänslig för jag går inte ner alls. Måste ändra på något mer men jag vet inte riktigt hur. Det dagliga stegmålet ligger på 10000 steg och det når jag nästan dagligen. Går sakta tyvärr pga av smärtor, men jag rör mig trots allt. Äter sallad eller keso med skinka på rasterna. En del skräpmat blir det fortfarande men inte så ofta som förr. Kilona sitter bergfast ändå.
Exakt hur ser en matdag ut för dig?

Nu har jag inte läst något om resistent stärkelse, däremot har jag lärt mig att stärkelse spjälkas till glukos, som höjer blodsockret, vilket i sin tur ger insulinsvar, som följs av fettinlagring.
Mitt tips är därför att du ska testa att ta bort stärkelsen.

Begriper inte riktigt kopplingen mellan resistent stärkelse och viktnedgång.
Man kan ju knappast gå ner i vikt att att lägga till något i dieten?

Att restistent stärkielse är bra för tarmbakterierna tex är känt. Bönor ger bra protein. Men viktnedgång?

Exakt hur ser en matdag ut för dig?
Osötad fet youghurt med müsli. Müslin har torkade bär. Kaffe.
Sallad med antingen torkade inlagda tomater eller fetaost och oliver.
Eller keso med oliver.
Tomatröra med rödlök, kidneybönor och en näve oliver till kvällen.

Herlgerna är sämre, det vet jag. Då blir det gärna en pizza eller hamburgere. Eller pasta med gräddsås. Och vin. Vet att vinet är superdåligt.

Är tyvärr totalt beroende av energidryck. Kämpar med ständig trötthet och får i mig alldeles för mycket av sånt. Men utan det somnar jag. Klarar inte för mycket kaffe för magens skull.

Eller keso med oliver.

Herlgerna är sämre, det vet jag. Då blir det gärna en pizza eller hamburgere. Eller pasta med gräddsås. Och vin. Vet att vinet är superdåligt.

Är tyvärr totalt beroende av energidryck. Kämpar med ständig trötthet och får i mig alldeles för mycket av sånt. Men utan det somnar jag. Klarar inte för mycket kaffe för magens skull.

Protein är ju känt för att balansera upp målet och sänka insulinnivån och då också se till att man inte lägger på sig.
Så att få rätt balans med kolhydrater, protein och fett, i den ordningen, är jätteviktig för att inte lägga på sig.
Och det gäller alla mål och mellanmål.

Istället för energidrycker kan du ju testa koffeintabletter eller några hälsokostpreparat som tex Spirulina, chlorella, ashwaganda, Q 10 etc.

Dricker du sockerfri energidryck (light) eller söt?
Hur mycket energidryck blir det på en dag?
Hur fet är yoghurten?
Du också VAD du äter men inte mängder. Hur mycket yoghurt äter du - en full tallrik eller en dl?

Spontant känns det som om energidrycken skulle kunna vara en bov - om den är sötad. Det är samma sak som läsk. Dvs mycket socker.

Eller keso med oliver.

Jag tror inte att det kommer bli så jättestor skillnad så länge du äter skräpmat på helgerna och fortsätter vara beroende av energidryck.

Lever du på skräpmat och energidryck (även om det bara är några dagar i veckan) så är det inte konstigt alls om du är trött! Men visst känner jag igen mig. Så många, många, många kvällar som jag ätit godis och annat för att ge mig sockerkickar för att bli pigg... Men för några veckor sedan när jag slutade äta sådant (pang bom bara), så tog det inte många dagar förrän jag var mycket piggare än innan. Helt plötsligt hade jag energi igen, för kroppen fick energi av bra typ, från mat osv istället för att få det från socker.

Hur många kalorier per dag äter du? Viktminskning är rätt enkelt i teorin. Du måste äta mindre än vad du gör av med. Det finns inga genvägar med intag av ngt annat.

Jag tänker att det ju är väldigt individuellt vad som funkar för en – somliga går ner jättebra i vikt med kalorirestriktion och motion, andra har en annan hormonell status och måste angripa problemet på ett annat sätt. För vissa funkar GI eller LCHF, en del får effekt av resistent stärkelse och ytterligare några andra kanske måste arbeta med antistressövningar (stresshormoner kan bidra till övervikt) eller kolla sköldkörtelhormonerna. Min erfarenhet är att hormonella obalanser verkligen kan ställa till det, och det är en djungel att komma tillrätta med! För mig hade den resistenta stärkelsen t ex en viss effekt på leptinbalansen, men jag fick en mycket bättre effekt av 16/8 (periodisk fasta).
Jag har tidigare kunnat balansera min vikt med GI eller LCHF, dvs blodsockerkontroll, men det funkar inte längre, och som jag förstår det så ställer förklimakteriet till det med det hormonella så nu måste jag försöka hitta nåt annat sätt att komma åt det på, genom att försöka arbeta med förklimakteriehormonbalans... Inte helt lätt... :crazy:

Hur skulle man gå ner i vikt av att tillsätta bönor och potatismjöl i kosten?

Det enda sättet är tyvärr att ligga på kaloriunderskott. Hur du sedan bäst skapar underskottet varierar mellan olika personer.
Bönor och linser innehåller långsamma kolhydrater som håller blodsockret jämnare och minskar sötsuget. (och för mig även hungerkänslan)
Däremot är jag mycket frågande till potatismjölet, av det skäl jag nämnde tidigare i tråden..

Bönor och linser innehåller långsamma kolhydrater som håller blodsockret jämnare och minskar sötsuget. (och för mig även hungerkänslan)
Däremot är jag mycket frågande till potatismjölet, av det skäl jag nämnde tidigare i tråden..
Jag vet, jag äter själv mycket bönor och linser. Men att tillsätta något i kosten borde knappast leda till viktminskning. Det hon behöver är sannolikt att dra ner, inte minst på skräpet.

Jag vet, jag äter själv mycket bönor och linser. Men att tillsätta något i kosten borde knappast leda till viktminskning. Det hon behöver är sannolikt att dra ner, inte minst på skräpet.
Är det inte lite ordvrängeri nu?
Om man äter mer av bönor och linser så innebär det högst troligt att man äter mindre av något annat. Inte att man äter som vanligt plus lägger till en massa bönor.

Nu har jag inte läst något om resistent stärkelse, däremot har jag lärt mig att stärkelse spjälkas till glukos, som höjer blodsockret, vilket i sin tur ger insulinsvar, som följs av fettinlagring.
Mitt tips är därför att du ska testa att ta bort stärkelsen.
Resistent stärkelse (som potatismjöl utrört i kallt vatten) tas inte till skillnad mot annan stärkelse upp i magen och spjälkas inte till glukos, utan passerar till tjocktarmen där det blir mat till de goda bakterierna. Men det gäller få i sig de goda bakterierna också i form av probiotika.

Jag tror inte på
Eller keso med oliver.

Allt handlar ju om mängden. Musli är generellt mycket kalorier. Torkade bär/frukt/nötter är "nyttigt" men kaloritätt. Jag skulle mäta upp typ två dl yoghurt och tex en halv deciliter musli och räkna ut innehållet på det. Sen kan du använda det som "mall" framöver.
Fetaost och oliver är också kaloritätt. Du kan äta bägge men även här måste du kolla mängden/vikten och göra en kaloriberäkning.
Generellt är det bra att mäta upp och beräkna livsmedlen för att få ett hum om hur mkt man får i sig. Man kan lätt få en chock hur mycket något innehåller när man måttar upp en "standardportion". Det man kan göra då är att antingen byta ut livsmedlet mot ngt annat eller helt enkelt dra ner mängden av det.

Jag har testat resistent stärkelse och visst mådde kanske tarmen lite bättre men inget annat. Jag har långsam mage och för mig har frukt och fiber på morgonen och kväll varit enda kuren som gjort skillnad. Resistent stärkelse fungerar som fibrer i tarmen, bryts inte ned i tunntarmen. Dock har man lätt att svullna i kroppen kan man vid otur gå upp lite först pga mer fiber och bunden vätska. Detta ska dock ge med sig sägs det. Gjorde det inte för mig....

Jag håller helt med @tornblomma.
Räkna ut kalorier på vad du får i dig en vanlig dag så ser du vad det hamnar på. Kvinnor bör ligga på ca 1900 kalorier/dag.

Jag håller helt med @tornblomma.
Räkna ut kalorier på vad du får i dig en vanlig dag så ser du vad det hamnar på. Kvinnor bör ligga på ca 1900 kalorier/dag.
Bör och bör, jag hade blivit tjock om jag hade legat på 1900 kcal/dag i dagsläget. Det är precis som med hästarna, individuella skillnader måste man ta hänsyn till, det finns inga bör eller ska, det som finns är att man måste lära känna sig själv och sina egna behov och utgå ifrån dem.
Däremot håller jag med dig om att en bra början är att räkna ut vad man snittar på idag. Utifrån det beräknar man sedan hur många kcal som måste bort för att man ska kunna gå ner.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka